Smart TV, czyli największe kino w historii
W 2018 roku w polskich kinach premierę miały 384 filmy*. Na pierwszy rzut oka liczba ta robi wrażenie, ale w zestawieniu z ofertą dostępną w ramach popularnych platform VOD – gdzie na serwis średnio przypada od kilkunastu do kilkudziesięciu nowych pozycji miesięcznie – wyraźnie widać, że kinowa oferta to jedynie kropla w morzu. Coraz częściej widzowie wybierają „kino” w domowym salonie. Dzięki Smart TV, popularności większych telewizorów oraz świetnej jakości obrazu i dźwięku, współczesny widz może stworzyć kino we własnym domu.
Internet zrewolucjonizował nie tylko sposób w jaki ludzie się komunikują, ale także to, jak konsumują treści. Najnowsze dane wskazują, że aż 80 proc. nowych telewizorów smart firmy Samsung jest podłączanych do sieci. Dzięki temu widzowie zyskują dostęp m.in. do gigantycznej biblioteki materiałów wideo. Dziś telewizor to już o wiele więcej niż telewizja.
Kino szyte na miarę
Każdy serwis VOD, do którego dostęp oferowany jest poprzez dedykowaną aplikację, rządzi się swoimi prawami. Widzowie mogą wybierać czy – podobnie jak w kinie – chcą kupić „bilet” na pojedynczy film, czy może wolą oglądać filmy bez limitu w ramach miesięcznego abonamentu. Niektóre platformy oferują dostęp do treści w zamian za seanse przerywane reklamami. Opcji jest naprawdę wiele.
Tizen, czyli system dostępny w telewizorach Samsunga, ułatwia obsługę i personalizację podręcznego menu. Aplikacje można przenosić tak, by te najczęściej używane wyświetlały się na pasku startowym, który jest widoczny na dole ekranu i były widoczne zaraz po uruchomieniu Smart TV. Aby było jeszcze łatwiej, tegoroczne telewizory QLED i UHD dostały nowego pilota, na którym umieszczone są przyciski kierujące bezpośrednio do serwisów Netflix, Rakuten i Amazon Prime Video.
Duże ekrany, lepsze wrażenia
W związku z tym, że widzowie decydują się na zakup telewizorów o większej przekątnej ekranu, rosną także wymagania względem jakości obrazu. Coraz więcej platform VOD oferuje dostęp do filmów w rozdzielczości 4K. Jednak niezależnie od tego, widzowie mogą liczyć na świetną jakość obrazu. Wraz z serią telewizorów QLED na 2019 rok Samsung zaproponował technologie, dzięki którym wyświetlane na dużym ekranie treści będę prezentować się spektakularnie.
Na Smart TV Samsunga dostępne są te najpopularniejsze aplikacje VOD, takie jak YouTube, HBO GO, Netflix, player.pl, Amazon Prime Video, IPLA, FilmBox, Cineman i wiele innych. Oferta ta stale się powiększa. W tym roku do tej listy dołączył m.in. Rakuten, a już niebawem udostępniona zostanie aplikacja Apple TV, dzięki której widzowie będą mogli korzystać ze swojej biblioteki iTunes, a także przeglądać iTunes Store oraz kupować i wypożyczać filmy.
Wśród nich wymienić można m.in. nowy procesor Quantum 4K, który do poprawy jakości obrazu wykorzystuje sztuczną inteligencję. Oznacza to, że treści są optymalizowane w czasie rzeczywistym, aby uzyskać możliwie najlepsze efekty – zarówno wizualne, jak i dźwiękowe. Żywe i nasycone kolory – ponad miliard odcieni – to z kolei zasługa kropek kwantowych (Quantum Dot), znanych już z poprzednich modeli telewizorów QLED. Warto także podkreślić, że w tym roku każde miejsce na kanapie będzie równie dobre, co zapewni Ultra Szeroki Kąt Widzenia**. Kinowe emocje spotęguje Bezpośrednie Strefowe Podświetlenie***, które odpowiada m.in. za poprawę kontrastu, czerni oraz odwzorowania szczegółów.
Emocje spotęgowane dźwiękiem
Kino domowe to także doskonały dźwięk, bez którego emocje są o wiele słabsze. Warto więc zaopatrzyć się w odpowiedni soundbar, czyli listwę głośnikową, która dzięki swojemu kształtowi będzie dobrze komponować się z telewizorem. Obecnie w ofercie firmy Samsung jest dziewięć modeli, które różnią się między sobą designem, sposobem rozmieszczenia głośników czy technologiami poprawy jakości dźwięku. Wyróżnia je łatwość obsługi i integracji z telewizorami oraz smartfonami, a także rzeczywiste efekty, które poprawią każdy seans filmowy.
Do dźwiękowej ekstraklasy można zaliczyć soundbary N950 i N850. Powstały we współpracy z firmą Harman Kardon i oferują m.in. Dolby Atmos i DTS:X, a więc technologie kluczowe dla wielbicieli kinowych efektów. Dla graczy i fanów filmów przygotowano soundbar N650 z zewnętrznym bezprzewodowym subwooferem i dedykowanym trybem Gry. Oznacza to, że jeśli konsola podłączona jest do telewizora za pośrednictwem kabla HDMI, ten dedykowany tryb uruchomi się automatycznie, wraz z włączeniem urządzenia.
NW700 to z kolei propozycja dla osób, dla których dobre brzmienie jest równie ważne, co minimalistyczny design. Wyróżnia się on konstrukcją typu „one body”, gdzie w jednej płaskiej listwie wykorzystano siedem głośników, w tym odpowiedzialny za niskie tony wbudowany subwoofer. Wspomniana konstrukcja „one body” jest rozwiązaniem, które na pewno sprawdzi się w przypadku mniejszych pomieszczeń, gdzie nie ma miejsca na postawienie osobnego subwoofera. Zastosowane technologie poprawy jakości brzmienia (np. Distortion Cancelling), eliminują zniekształcenia, zapewniając jednocześnie głębsze basy. Specjalny uchwyt i kompaktowa, minimalistyczna konstrukcja pozwalają zamontować soundbar na ścianie, tuż pod telewizorem.
Warto jednak pamiętać, że dziś soundbar to coś więcej niż dodatek do telewizora. Prosta łączność ze smartfonem sprawia, że z powodzeniem stworzy łatwy w obsłudze system przestrzennego nagłośnienia, zastępując tym samym tradycyjne głośniki.
* Źródło: Publikacja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
** W modelach Q80, Q85, Q90, Q950.
*** W modelach Q70R, Q80R, Q85R oraz Q90R i Q950R.