Sony Corporation, partnerzy z branży muzycznej i wybitni artyści ogłaszają nowy format muzyczny: 360 Reality Audio
Sony Corporation poinformowało, że w najbliższych dniach na rynku zadebiutuje system dźwięku Sony 360 Reality Audio. Format ten jest oparty na technologii obiektowego dźwięku przestrzennego, dzięki której zapewnia intensywne wrażenia przy słuchaniu.
Jesienią 2019 r. słuchacze z krajów europejskich i USA uzyskają dostęp do biblioteki około 1000 utworów w nowym formacie w wykonaniu takich artystów, jak Billy Joel, Bob Dylan i Pharrell Williams. Nowatorskie nagrania pojawią się w ofercie czterech serwisów streamingowych: Amazon Music HD, Deezer, nugs.net i TIDAL[1].
Premiera rozwiązania Sony 360 Reality Audio miała miejsce na targach CES 2019. Spotkało się ono z szerokim odzewem i entuzjastycznym przyjęciem wśród partnerów z branży i wykonawców zainteresowanych wykorzystaniem jego potencjału. Dzięki technologii obiektowego dźwięku przestrzennego twórcy i wykonawcy muzyki mogą rozmieszczać w sferycznej przestrzeni głosy wokalistów, chórki i dźwięki instrumentów, przypisując im informacje o położeniu. Słuchacze nagrań w formacie 360 Reality Audio będą całkowicie otoczeni dźwiękami, tak jak podczas występów muzycznych na żywo.
Aby stworzyć muzyczny ekosystem 360 Reality Audio, obejmujący produkcję, dystrybucję i odtwarzanie materiałów muzycznych, Sony podjęło współpracę z czołowymi wytwórniami muzycznymi (Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group), siecią Live Nation, serwisami dystrybuującymi muzykę i innymi organizacjami muzycznymi. Sony zapewni także specyfikację formatu muzycznego 360 Reality Audio. Zostanie ona opracowana przy współudziale instytutu Fraunhofer IIS, wchodzącego w skład jednej z największej europejskich organizacji wspierających badania stosowane. Działania te mają na celu promowanie nowych wrażeń muzycznych wśród twórców, wykonawców i miłośników muzyki.
— System 360 Reality Audio pokazuje, że innowacje nigdy nie mają końca — mówi Mike Fasulo, prezes i dyrektor generalny Sony Electronics (North America). — Jego niezwykła atrakcyjność wynika z połączenia kilku elementów: długich tradycji technologicznych, niespożytej energii wykonawców i perspektywicznego myślenia naszych partnerów, którzy produkują sprzęt i urządzenia półprzewodnikowe. Współpracując z cenionymi partnerami branżowymi, Sony stworzyło nowe medium dla artystów, a melomanom zapewniło najsilniejsze, najbardziej realistyczne przeżycia przy słuchaniu muzyki.
Partnerskie serwisy streamingowe (w momencie premiery w październiku 2019 r.)
- Amazon Music HD[2]
- Deezer
- nugs.net
- TIDAL
Sony pragnie powiększać wachlarz serwisów oferujących strumieniową transmisję materiałów 360 Reality Audio. Obecnie trwają prace nad odpowiednimi rozwiązaniami dla użytkowników serwisu Napster.
Kompatybilne materiały
W najbliższych tygodniach katalog nagrań 360 Reality Audio będzie liczył około 1000 utworów z wytwórni Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group. W grupie tej znajdzie się zarówno muzyka czołowych współczesnych artystów, jak i ponadczasowych klasyków. Oferta obejmie też ponad 100 koncertowych nagrań takich wykonawców, jak CHARLI XCX i Kodaline. Utrwalono je we współpracy z wybranymi klubami i salami sieci Live Nation.
Współpracujące urządzenia
Odpowiednie warunki do słuchania nagrań 360 Reality Audio zapewnią początkowo słuchawki i głośniki bezprzewodowe.
- Słuchawki: wrażenia dźwiękowe 360 Reality Audio można uzyskać w słuchawkach większości producentów, o ile są one połączone ze smartfonem Android™/iOS z zainstalowaną aplikacją partnerskiego serwisu streamingowego. W momencie premiery nowy format zostanie udostępniony użytkownikom serwisów Deezer, nugs.net i TIDAL.
W przypadku użycia wybranych[3] słuchawek Sony i aplikacji „Sony | Headphones Connect”[4] będzie można ponadto uzyskać wszechogarniającą przestrzeń dźwiękową o właściwościach dostosowanych do indywidualnych cech słuchacza. Ta oparta na specjalnym algorytmie Sony, unikatowa aplikacja analizuje właściwości słuchu użytkownika na podstawie rozmiarów ucha.
- Głośniki: wymagany jest system głośnikowy z dekoderem formatu muzycznego 360 Reality Audio, wieloma jednostkami głośnikowymi i technologią przetwarzania sygnału. Do odtwarzania kompatybilnych utworów z serwisu Amazon Music HD należy używać urządzeń Echo Studio.
Aby umożliwić wykorzystanie formatu 360 Reality Audio w szerokim wachlarzu przyszłych połączonych urządzeń, Sony współpracuje ponadto z dostawcami platform i chipsetów.
- Amazon Alexa[5]
- Google Chromecast built-in[6]
- Chipsety produkowane przez firmy Media Tek Inc., NXP Semiconductors N.V. i Qualcomm Technologies International Ltd.
Tworzenie treści
Sony we współpracy z siecią Live Nation, Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group zamierza w 2020 r. rozwinąć ofertę nagrań 360 Reality Audio. Aby stworzyć warunki do produkcji treści w nowym formacie, Sony współpracuje z różnymi studiami nagraniowymi. Aktualnie w projekcie uczestniczą studia Battery Studios, Chiller Sound i Live Nation Content Studio z USA oraz The Crypt Studio z Wielkiej Brytanii. Z upływem czasu lista ta będzie się powiększać.
Format muzyczny 360 Reality Audio
Nowy format opracowano we współpracy z instytutem Fraunhofer IIS, wchodzącym w skład jednej z największej europejskich organizacji wspierających badania stosowane. Będzie on zgodny z międzynarodowym, otwartym standardem dźwięku MPEG-H 3D Audio i zoptymalizowany do strumieniowej transmisji muzyki. Występując w roli licencjodawców, Sony i Fraunhofer IIS zamierzają kontynuować prace nad dalszym rozwojem biblioteki treści, bazy współpracujących serwisów oraz kompatybilnych urządzeń audio.
Dalsze informacje dotyczące formatu materiałów i licencji można znaleźć pod adresem
https://www.sony.net/Products/360RA/licensing
Dodatkowych informacji należy szukać na poniższych stronach internetowych:
Oficjalna strona internetowa 360 Reality Audio: https://www.sony.net/360RA/
Wypowiedzi artystów na temat 360 Reality Audio opublikowane przez platformę muzyczną Music.com: http://www.music.com/360RA
[1] Warunkiem dostępu do materiałów 360 Reality Audio w poszczególnych serwisach będzie wykupienie odpowiedniego abonamentu. Szczegółowych informacji o dostępnych planach i ofercie dla poszczególnych krajów/regionów należy szukać u odpowiednich operatorów w chwili udostępnienia nagrań. Aplikacje innych producentów, usługi sieciowe, treści, system operacyjny i oprogramowanie mogą podlegać oddzielnym regulaminom i zostać zmienione, wstrzymane bądź wycofane w dowolnym momencie. Mogą być wymagane opłaty, rejestracja i podanie danych karty kredytowej. Używany produkt musi być podłączony do sieci bezprzewodowej.
[2] Nagrania 360 Reality Audio z serwisu Amazon Music HD można obecnie odtwarzać tylko przez urządzenia Echo Studio.
[3] Informacje o współpracujących słuchawkach Sony zamieszczono pod adresem https://www.sony.net/360RA/
[4] Wymagane jest pobranie aplikacji Sony | Headphones Connect na urządzenie z systemem iOS / Android. Odpowiednie wersje tej aplikacji są dostępne w serwisach App Store i Google Play. Aplikacje, usługi sieciowe, treści, system operacyjny i oprogramowanie tej aplikacji mogą podlegać oddzielnym regulaminom i zostać zmienione, wstrzymane bądź wycofane w dowolnym momencie. Mogą być wymagane opłaty, rejestracja i podanie danych karty kredytowej. Używany produkt musi być podłączony do sieci bezprzewodowej.
[5] Urządzenie musi być wyposażone w dekoder.
[6] Urządzenie musi być wyposażone w dekoder.