Telekomunikacja - Telefony - Promocje

Usługi za darmo – czy jest to możliwe?

Na rynku zaczęły pojawiać się marki, które rewolucjonizują rynek i oferują darmowe usługi. Przykładem jest tu szwedzka sieć Rebtel, która zaoferowała nowe rozwiązanie na rynku telekomunikacyjnym, pierwszy darmowy pakiet mobilny. Skąd taki model i czy taka strategia jest opłacalna?
 

 
Model freemium opiera się o dostarczenie użytkownikowi bezpłatnej wersji produktu w wersji podstawowej, która jest pełnowartościową aplikacją dostarczającą użytkownikom konkretną wartość. Za opcjonalne funkcjonalności czy przywileje klient musi zapłacić, co przynosi zyski twórcom aplikacji.
W czerwcu do Wrocławia wszedł szwedzki operator komórkowy z modelem freemium, marka Rebtel i jako pierwsza firma telekomunikacyjna w Polsce uruchomiła zupełnie darmowy pakiet mobilny. Rebtel oferuje rozmowy, SMS i 1 GB internetu za darmo. Użytkownik płaci, gdy chce dokupić dane. Na czym zatem zarabia i jak to możliwe, aby taka usługa opłacała się telekomowi?
Rebtel bazuje na doładowaniach minut na połączenia międzynarodowe i pakietów danych. Aby być opłacalną, firma przede wszystkim mocno monitoruje swoje koszty. Telekom inwestuje jedynie w produkt, rezygnując z rozbudowanej sieci sprzedaży, olbrzymiej centrali w Polsce z mnóstwem pracowników, a tym samym większością znaczących kosztów administracyjnych. Prosta oferta pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania także na obsługę klienta, która w innych sieciach stanowi znaczący koszt działania.
Klienci Rebtela nie potrzebują zadawać wielu pytań, bo usługa jest dla nich jasna i prosta. Otrzymują za darmo rozmowy, smsy i 1GB internetu, a jak potrzebują więcej, dokupują danetłumaczy Jonas Lörnell, Head of Rebtel Polska.
Marką, która w podobny sposób weszła na rynek, był inny szwedzki brand – Spotify, także stosujący na początku model freemium w swojej aplikacji muzycznej. Taka strategia umożliwia osiąganie lepszych wyników konwersji sprzedażowej oraz szybsze budowanie społeczności użytkowników.
Model freemium zazwyczaj stosowany jest przez duże korporacje o międzynarodowym zasięgu i zasobach pozwalających na pokrycie pierwszego etapu strategii nie gwarantującego zysków. Rebtel – jako szwedzka firma technologiczna, która rozwija globalne produkty i usługi w ramach międzynarodowych połączeń i usług finansowych – może sobie na to pozwolić. Produkty marki są dostępne w 80 krajach, a firma w ciągu ostatniego roku osiągnęła obroty w wysokości 100 milionów USD przy dodatniej marży. To również jeden z powodów, dzięki którym firma jest w stanie przyjąć ujemną marżę przy wchodzeniu na nowy rynek.
Polska jest pierwszym krajem w Europie, gdzie marka wprowadza taki darmowy produkt, by później oferować go na innych rynkach.
Efekt skali, jaki możemy osiągnąć dzięki takiej usłudze, jest dodatkowym powodem, dlaczego możemy pozwolić sobie na tak konkurencyjną ofertę na rynku. To długofalowa strategia, która nie obejmuje jedynie Polskiwyjaśnia Lörnell.

Jeden komentarz do “Usługi za darmo – czy jest to możliwe?

  • Z tego co wiem, to w mobile vikings, też jest opcja darmowych usług, trzeba zebrać chyba 5 osób. Dodatkowo rebtel jest dostępny narazie dla określonej ilości osób we Wrocławiu. Zobaczymy jak wejdzie na skalę krajową

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *