W trosce o prawa człowieka – jak Lidl Polska dba o nie na co dzień?
10 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, który jest doskonałą okazją do mówienia o dobrych praktykach firm, dbających o swoich pracowników. Lidl Polska od lat podejmuje szereg działań w celu zapewniania godnych warunków swojej załodze, a także osobom zaangażowanym w cały łańcuch dostaw. Sieć konsekwentnie realizuje swoją strategię CSR na lata 2020-2025, w której wyszczególniła sześć filarów – dbałość o obszar społeczny jest jednym z nich.
Lidl Polska to firma społecznie odpowiedzialna, która codziennie wypełnia swoją misję, zgodną ze strategią CSR sieci. Jej fundamentami są ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia, a także zaangażowanie w dialog. Poza zapewnianiem wysokiej jakości produktów w niskiej, lidlowej cenie, Lidl Polska dba o przestrzeganie praw człowieka oraz promuje równość i sprawiedliwe traktowanie. Dotyczy to nie tylko pracowników firmy, lecz również wszystkich osób w całym łańcuchu dostaw.
W trosce o pracowników
Jako pracodawca, który zatrudnia obecnie blisko 29 tys. osób, Lidl Polska przykłada dużą wagę do dbania o swoich pracowników. Załoga sieci może liczyć na bardzo atrakcyjne warunki pracy oraz wysokie zarobki – jedne z najwyższych w handlu. Lidl Polska rozpoczął ten rok wzrostem wynagrodzeń dla pracowników sklepów i magazynów, które w lipcu br. ponownie zostały podniesione. W tym roku na podwyżki i stworzenie kolejnych miejsc pracy sieć przeznaczyła ponad 240 mln zł.
Dodatkowo, Lidl Polska gwarantuje pracownikom i pracowniczkom szeroki pakiet ponad 20 benefitów pozapłacowych, takich jak: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe i turystyczne, karty MultiSport oraz Medicover Sport, szkolenia, nauka języków obcych z aplikacją eTutor, wyprawki „dla maluszka” oraz pierwszoklasisty, a także bezpłatny program wsparcia psychologa, prawnika i doradcy finansowego. Sieć wprowadziła także roczne ubezpieczenia NNW dla dzieci i wnuków pracowników, obejmujące nieszczęśliwe wypadki do 25. roku życia. Lidl Polska oferuje również Program Wsparcia Pracowników, czyli porady prawne, finansowe lub osobiste, w formie bezpłatnych i anonimowych konsultacji telefonicznych lub online.
Równe traktowanie
Poza dbaniem o środowisko, pracowników i oferowaniem jakościowego asortymentu w niskich cenach, fundamentami kultury organizacyjnej Lidl Polska są także idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Chcąc promować dobre praktyki, sieć od 2019 roku organizuje konkurs Lidl Fair Pay, który zwraca uwagę na kwestie dotyczące braku inkluzywności w polskich firmach. Wyróżnienie jest przyznawane przedsiębiorstwom, które, tak jak Lidl Polska, realizują jednakową politykę płacową oraz szanują swoich pracowników.
W celu promowania kultury włączenia oraz różnorodności we własnych strukturach, Lidl Polska organizuje szkolenia dla pracowników o relacjach międzypokoleniowych, diversity & inclusion, języku inkluzywnym, różnorodności w zespole czy zwalczaniu stereotypów. Sieć realizuje autorską misję „Razem w Lidlu”, opracowaną jako międzynarodowy standard dla wszystkich krajów, w których Lidl jest obecny. „Razem w Lidlu” szerzy ideę równego traktowania w całym łańcuchu wartości sieci, respektowania różnorodności, a także podnosi świadomość pracowników w ważnych kwestiach w tym zakresie.
– W Lidl Polska Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka jest obchodzony każdego dnia i dotyczy wszystkich – zarówno naszych dostawców, partnerów biznesowych, jak i pracowników. Promujemy środowisko pracy, w którym każdy czuje się mile widziany i szanowany, a także wypracowaliśmy szereg własnych standardów mających na celu respektowanie praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Działamy na dużą skalę i jesteśmy świadomi wpływu, jaki mamy nie tylko na środowisko, lecz również na warunki życia pracujących z nami osób. Wdrażamy dobre wzorce w wewnętrznych strukturach, a także promujemy je na zewnątrz naszej firmy, by inspirować i zachęcać do dbania o ludzi i ich komfort. W końcu to oni są naszą siłą i bez nich nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Lidl Polska wspiera kobiety
W 2020 roku, aby aktywnie wspierać równość płci i wzmacniać pozycję kobiet w biznesie, sieć podpisała UN Women’s Empowerment Principles (WEPs) – wspólną inicjatywę UN Women i UN Global Compact. W 2022 roku współpraca Lidl Polska z UNGC została rozszerzona o działania edukacyjne, poprzez przystąpienie sieci do Programu „Business & Human Rights”. United Nations Global Compact Network Poland objęło również patronatem konkurs „Lidl Fair Pay”, którym w tym roku odbył się już po raz szósty.
Lidl Polska z dużym zaangażowaniem podchodzi do komunikacji zrealizowanych działań CSR oraz strategii na kolejne lata, dlatego raz na dwa lata sieć publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju Lidl Polska zgodnie ze standardem GRI. W 2023 roku podczas Forum Ekonomicznego sieć zaprezentowała już trzeci raport, przygotowany za lata obrotowe 2021-2022.
foto, źródło. Lidl Polska