BadaniaPolecane

Wavemaker: Polsat i TVN najważniejsze na pilocie, rośnie zainteresowanie a’la carte

Polsat, TVN, TVP1, TVP2 i TVN7 znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie, pokazuje Projekt Cyfrowizja VII, cykliczne badanie agencji Wavemaker. Niespełna co czwarty widz pozytywnie odnosi się do koncepcji zagospodarowania pierwszych miejsc na pilocie kanałami publicznego nadawcy, połowa ocenia ją sceptycznie. W stosunku do 2021  r. wzrosło natomiast zainteresowanie ofertą telewizji à la carte, która również jest elementem dyskutowanego obecnie szeroko projektu Lex Pilot.

 

Polsat i TVN – z dużą przewagą nad TVP 1, TVP2 i TVN7 znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie. W świeżo zakończonym badaniu Projekt Cyfrowizja VII agencji Wavemaker, widzowie wybierali swoje top 5 stacji z listy dostępnych w Polsce kanałów naziemnych, a więc tych, do których bezpłatny dostęp mogą mieć wszyscy lub większość polskich odbiorców TV.

Ranking kanałów, jakie widzieliby na pierwszych pięciu przyciskach pilotów widzowie naziemni, bardzo nieznacznie różni się od rankingu widzów płatnych (czyli klientów kablówek bądź platform satelitarnych). Wśród widzów  naziemnych 5-te miejsce zajmuje telewizja TTV (natomiast w ich top 5 nie ma TVN7), wyraźnie lepiej (choć poza top 5) uplasowały się też w tej grupie kanały Telewizji Puls. TV Puls jest zaraz za pierwszą piątką – wskazało na niego 15 proc. odbiorców naziemnej TV, dzięki czemu minimalnie wyprzedza TVN7, a Puls 2 na ósmym miejscu, ex aequo z TVP Info.

 

 

Widzowie nie odnoszą się jednak z entuzjazmem do koncepcji odgórnego przypisywania miejsc na pilotach kanałom publicznego nadawcy. Tylko 23 proc., więc niespełna co czwarty badany odnosi się do tego pomysłu raczej lub bardzo pozytywnie. Bisko połowa (48 proc.) sceptycznie komentuje pomysł, dla pozostałych jest to obojętne lub nie mają zdania, pokazuje Projekt Cyfrowizja VII.
Co ciekawe, koncepcja zobowiązywania operatorów, by zapewniali pierwsze pozycje na pilocie kanałom publicznego nadawcy największy opór budzi wśród osób po 55 roku życia.

Aprobata dla à la carte

Z nieco większym zainteresowaniem niż w poprzedniej fali badania Wavemaker z 2021 r., polscy widzowie przyjęliby za to możliwość kupowania u operatorów płatnej TV dostępu do pojedynczych stacji telewizyjnych. Przypomnijmy, że zobowiązanie operatorów do sprzedaży kanałów w takim modelu również jest dyskutowane w ramach projektu Lex Pilot.

Średnio 52 proc. badanych (w tym – 57 proc. klientów operatorów i 40 proc. widzów naziemnych), o 5 punktów proc. więcej niż wiosną 2021 r., byłaby zainteresowana modelem à la carte.

Gdyby operatorzy prowadzili sprzedaż w takim systemie, 4 na 10 widzów włożyłoby wówczas do swojego „pakietu” do 5 kanałów, a łącznie ¾ badanych kupiłoby do 10 stacji. Znakomita większość nie wyasygnowałaby jednak na zakup pojedynczej stacji więcej niż 10 zł – ledwie co piąty zainteresowany twierdzi, że zapłaciłby więcej.

Kanały, które wybraliby widzowie w modelu à la carte?

Przede wszystkim stacje premium: jak HBO i Canal+, które plasują się w czołówce wskazań widzów badanych w ramach Projektu Cyfrowizja VII.

 

 

– Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w toczącej się właśnie dyskusji o Lex Pilot, a jedynie wzbogacamy ją o perspektywę widzów. Mamy nadzieję, że ich głos będzie się liczył, a przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na rynekkomentuje Paweł Gala, CEO WavemakerWidać, że polscy widzowie cenią sobie wolność wyboru. Odbija się to zarówno w ich sceptycyzmie wobec zobowiązywania operatorów do przypisywania miejsc na pilocie konkretnym kanałom, jak i rosnącemu zainteresowaniu ofertą à la carte. Mogła na nie wpłynąć zarówno ożywiona dyskusja na ten temat w mediach, jak i swoboda komponowania oferty wideo, do jakiej widzów przyzwyczaił streaming. Na gruncie płatnych subskrypcji wideo jesteśmy liderem regionu, a dane z innego naszego badania – VideoTrack, pokazywały ostatnio skokowy wręcz wzrost popularności płatnego streamingu w pokoleniu silverów  dodaje.

 

Badanie Projekt Cyfrowizja VII agencja Wavemaker realizowała na przełomie lutego i marca 2023 r. metodą CAWI na grupie 1500 telewidzów w wieku powyżej 16 lat, z dostępem do internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *