Wyborcza.pl zebrała ponad 57 tys. zł na ratowanie drzew w Polsce
W marcu br. redakcja „Gazety Wyborczej” uruchomiła specjalną ofertę prenumeraty cyfrowej „Pogotowie dla Drzew” – w celu wsparcia akcji Fundacji Dzika Polska walczącej z wycinką drzew w miastach oraz w lasach. Dziś, 24 maja – w Europejskim Dniu Parków Narodowych kwota ze sprzedaży cyfrowego wydania dziennika w ramach oferty „Pogotowie dla Drzew” przekroczyła 57 tys. zł i w całości zostanie przekazana na rzecz inicjatywy. Zbiórka nadal trwa – do końca czerwca br.
Na dzień 24 maja 2021 r. – w 112. rocznicę obchodów Europejskiego Dnia Parków Narodowych – szacuje się, że na terenie Polski na trwałe chronionych jest zaledwie kilka procent lasów. Według badań Greenpeace Polska to zdecydowanie za mało – aby zapobiec postępowaniu zmian klimatu czy niszczeniu bioróżnorodności, niezbędnym jest, aby minimum 15% najstarszych i najcenniejszych lasów było objętych ścisłą ochroną. Tymczasem drzewa te wycinane są w całym kraju, nawet na terenach parków narodowych.
– Wycinki drzew w parkach narodowych to norma. Większość z nich nie ma uzasadnienia przyrodniczego i jest po prostu ratowaniem budżetu. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego tereny chroniące najcenniejsze obszary naszego kraju traktowane są w ten sposób. Z tego powodu tracimy lasy karpackie, których wartość jest miejscami porównywalna z Puszczą Białowieską. Dlatego, by ograniczyć zniszczenia w obrębie planowanych parków narodowych, podejmujemy działania hamujące przekształcanie cennych obszarów, zwłaszcza w obrębie Puszczy Białowieskiej – zauważa Dawid Kaźmierczak, prezes zarządu Fundacji Dzika Polska.
Fundacji Dzika Polska to jedna z najważniejszych organizacji ekologicznych w Polsce, która zajmuje się m.in. ochroną lasów i pojedynczych drzew. By wesprzeć jej działania, „Gazeta Wyborcza”, dla której tematy dotyczące ochrony środowiska stanowią priorytet, włączyła się w projekt „Pogotowie dla Drzew”. Jego celem jest walka z wycinką drzew oraz podejmowanie działań na rzecz zachowania fragmentów wartościowych lasów.
W ramach inicjatywy uruchomiona została specjalna oferta prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, z której cały przychód otrzyma Fundacja Dzika Polska. Wsparcie to pozwoli jej razem z ekspertami w całym kraju dalej stawać w obronie drzew – zarówno w lasach, jak i w miastach, a także bronić przydrożnych zielonych alei, którym grozi wycinka.
Dzięki zaangażowaniu czytelników i czytelniczek „Gazety Wyborczej”, którzy od marca br. kupowali subskrypcje Wyborcza.pl w ramach specjalnej oferty, redakcja może już przekazać Fundacji 57 187,20 zł.
– Misją dziennikarstwa jest sprawczość, wpływ na otaczającą rzeczywistość oraz stawanie po stronie słabszych. Czasem sam dziennikarz nie wystarczy, by zatrzymać coś złego – potrzebni są eksperci. We współczesnej Polsce tym „słabszym” są często drzewa, a do ochrony ich przed zapędami drwali potrzebna jest fachowa wiedza. Właśnie tacy pracują dla „Pogotowia dla Drzew”, inicjatywy Fundacji Dzika Polska, którą – jako „Gazeta Wyborcza” – zdecydowaliśmy się wesprzeć. Dziękuję wszystkim czytelnikom, którzy kupili prenumeratę i wsparli akcję. Zachęcam do przekazywania kolejnych datków oraz do zgłaszania interwencji do naszych partnerów z Dzikiej Polski – mówi Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, odpowiedzialny m.in. za lokalne wydania i serwisy gazety.
– W ramach „Pogotowia dla Drzew” postawiliśmy przede wszystkim na duże sprawy, które mogą skutkować wycinką tysięcy drzew i długotrwałą zmianą polskiego krajobrazu. Środki przeznaczamy na pozyskiwanie i analizę informacji, obsługę prawną, przygotowywanie pism, ekspertyzy i inwentaryzacje przyrodnicze. Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom. Przy okazji apelujemy o dostarczanie możliwie kompleksowych informacji o wycinkach drzew oraz informowanie nas o nich na jak najwcześniejszym etapie. Kiedy w ruch idą piły, najczęściej jest już za późno, by ratować drzewa. Bardzo się cieszymy ze wspólnego projektu z „Gazetą Wyborczą”, ponieważ nie jest łatwo zdobyć środki na działania interwencyjne, szczególnie, że takie działania mają najczęściej charakter nieprzewidywalny. Model „Pogotowia” to nowatorska, ale dość skuteczna współpraca trzeciego sektora z mediami i wrażliwą częścią społeczeństwa – dodaje Adam Bohdan, wiceprezes zarządu Fundacji Dzika Polska.
O konkretnych działaniach podejmowanych w ramach akcji „Pogotowie dla Drzew” można przeczytać m.in. w dziale Klimat i Środowisko Wyborcza.pl, gdzie regularnie opisywane są interwencje podejmowane przez przedstawicieli Fundacji Dzika Polska. W ciągu ostatnich trzech miesięcy udało się m.in.: zapobiec wycince kilkuset drzew w gminie Budzyń; zaangażować w ratowanie kilku tysięcy drzew, którym grozi wycięcie w związku z przebudową trasy Kętrzyn-Giżycko na Warmii i Mazurach; na bieżąco monitorować kontrowersyjną inwestycję, jaką jest budowa rowerowej trasy Hajnówka-Białowieża, przy okazji której wyciętych ma być kilka tysięcy drzew, czy interweniować na placu budowy na trasie Laskowice-Krąplewice i powstrzymać wycinkę starych dębów, które mają trafić do rejestru zabytków przyrody. Więcej informacji o wspólnych działaniach „Gazety Wyborczej” i Fundacji Dzika Polska można przeczytać tutaj.
Pierwszy etap współpracy „Gazety Wyborczej” z Fundacją potrwa do końca czerwca br. Do tego czasu każdy, kto chciałby wesprzeć inicjatywę „Pogotowie dla Drzew”, może to zrobić, wykupując specjalną subskrypcję Wyborcza.pl. Do wyboru są trzy pakiety: „Zagajnik” za 60 zł z kodem na 3-miesięczną prenumeratę Premium, „Las” za 120 zł z kodem na 6-miesięczną prenumeratę Premium oraz „Puszcza” za 240 zł z kodem na 12-miesięczną prenumeratę Premium. Oferta przeznaczona jest zarówno dla nowych, jak i dotychczasowych prenumeratorów, którzy zakupiony kod mogą przekazać znajomym lub bliskim. Szczegółowe informacje tutaj.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce i Europie Wschodniej, którego treści dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej.
Wyborcza.pl to serwis prezentujący treści przygotowywane przez redakcję „Gazety Wyborczej” – teksty, materiały wideo, podcasty, reportaże multimedialne. Są one także dostępne w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. Wyborcza.pl jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec marca 2020 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” liczyła ponad 258 tys.