Wydajność aplikacji a możliwości sieci. Na co narzekają internauci i jak to zmienić?
Internauci mają coraz większe wymagania względem aplikacji i oprogramowań, których używają na co dzień w sieci. Słaba wydajność aplikacji to jeden z najczęstszych problemów z jakimi mierzą się użytkownicy. Aż 60% klientów* winą za taką sytuację obarcza samo narzędzie lub markę, do której należy aplikacja. Dlatego tak ważne jest, aby firmy priorytetowo traktowały płynne działanie programów komputerowych i brały pod uwagę ogólne wrażenia użytkownika.
Ogólna wydajność sieci w dużej mierze determinuje wydajność aplikacji w czasie, w którym korzystają z nich użytkownicy końcowi. Aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenie, należy zidentyfikować i zrozumieć czynniki, które odpowiadają za szybkość działania aplikacji, zmapować wszelkie trudności, z którymi mierzą się internauci podczas korzystania z narzędzi i znaleźć sposób na to, jak im zaradzić. Jednym z rozwiązać może być wdrożenie monitorowania wydajności aplikacji (APM) jako istotnego elementu zarządzania siecią.
Dlaczego AMP ma znaczenie i jakie są korzyści?
Każda aplikacja powinna działać na wysokim poziomie i zapewniać użytkownikowi pozytywne wrażenia. Ważne jest, aby wiedzieć, czy klienci są zadowoleni z szybkości i wydajności aplikacji. Równie ważne jest rozróżnienie co jest przyczyną braku sprawnego działania programu komputerowego – czy są to opóźnienia w sieci, czy problemy z samą aplikacją. W przypadku jakichkolwiek usterek, dział IT musi znać ich przyczynę, aby móc je efektywnie rozwiązywać.
APM nie tylko odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu wysokiej jakości doświadczeń użytkowników końcowych, ale także zapewnia zgodność z umowami dotyczącymi poziomu usług (SLA). Z perspektywy sieci, dzięki APM może zobaczyć, jak długo użytkownik czekał na odpowiedź na żądanie i zmierzyć czas odpowiedzi dla aplikacji. Rozwiązanie APM może ogólnie monitorować wszystkie nowoczesne aplikacje HTTP i HTTPS, a także transakcje między aplikacją a powiązanymi serwerami baz danych.
W przypadku wystąpienia błędu aplikacji, rozwiązania APM zapewniają zespołom IT szczegółowe informacje, takie jak kod błędu, godzina, identyfikacja użytkownika i inne informacje o transakcji. Dział IT może dzięki temu rozwiązać problem z transakcją, uzyskując dostęp do bardziej szczegółowych danych, a następnie przywrócić wydajność aplikacji.
Najlepsze praktyki AMP
Zarządzanie wydajnością aplikacji nie jest rozwiązaniem, które zadziała automatycznie. Wymaga przemyślanych decyzji, które pozwolą na skuteczne wdrożenie tego narzędzia. Oto kluczowe czynniki, na które warto zwrócić uwagę podczas wdrażania praktyk AMP:
1. Priorytetowe aplikacje do monitorowania
Monitorowanie wielu aplikacji w typowym przedsiębiorstwie to spore wyzwanie. Liderzy IT i osoby odpowiedzialne za rozwój biznesu powinny ustalić, które aplikacje podlegają bezwzględnemu monitoringowi pod względem czasu reakcji. System księgowy może wydawać się w tym kontekście najważniejszy, ale jego wydajność nie jest tak istotna, jak np. aplikacji e-commerce, z której korzystają tysiące klientów każdego dnia. Najlepiej jest ustalać priorytety według rodzajów transakcji, za które odpowiada każda aplikacja.
2. Integracja
Aby uzyskać maksymalną skuteczność, APM należy uznać za integralną część ekosystemu monitorowania, zarządzania i nadzoru IT w firmie. APM jest często ściśle zintegrowany z rozwiązaniami do monitorowania sieci i infrastruktury IT oraz powiązany z ich pulpitami nawigacyjnymi i raportami.
3. Automatyzacja
Automatyzacja to przełom dla IT. W przypadku APM należy szukać sposobów automatyzacji gromadzenia danych, raportowania, a nawet automatyzacji reakcji na typowe problemy IT, takie jak ponowne uruchomienie zamrożonego serwera. W przypadku aplikacji można zautomatyzować reakcje na problemy z wydajnością lub radzenie sobie z nagłymi skokami ruchu.
4. Minimalizacja alertów
Systemy APM zapobiegają spływaniu do działu IT nadmiaru alertów, informując odpowiednią osobę o problemie, który wymaga uwagi. Mogą one powiadamiać je za pośrednictwem wybranej metody komunikacji, na przykład e-mail, Slack lub Teams.
5. Dostosowane raportowanie
Dzięki odpowiedniemu rozwiązaniu raporty mogą być dostosowane do roli odbiorcy. Oznacza to, że pracownicy działu IT mogą pobierać dedykowane raporty dotyczące aktywności, a dla zespołu zarządzającego generowane są raporty wysokiego poziomu. Dzięki raportom zintegrowanym z narzędziami do prognozowania, specjaliści IT mogą łatwiej przewidywać wydajność aplikacji w przyszłości.
Wydajne aplikacje, lojalni klienci
Specjaliści IT mogą poprawić wydajność aplikacji tylko wtedy, gdy ją mierzą. Jeśli CIO poświęcą czas na zrozumienie możliwości APM w celu poprawy doświadczenia sieciowego, doświadczenia aplikacji i ostatecznie doświadczenia klienta, ich zespoły techniczne zaoszczędzą cenny czas i zapewnią wysoki poziom wydajności aplikacji, którego oczekują użytkownicy. W zamian, użytkownicy odwdzięczą się lojalnością i zaufaniem do marki.
Źródło: Raport Cisco “The App Attention Index 2021: Who takes the rap for the app?”