Zimowe Igrzyska Olimpijskie PjongCzang 2018 w Telewizji Polskiej
200 godzin transmisji z XXIII Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pjongczang 2018 już za miesiąc w TVP1 i TVP2! Wszystkie występy Polaków i finały wszystkich konkurencji widzowie Telewizji Polskiej będą mogli zobaczyć na antenach otwartych.
Obsługa igrzysk to jeden z przykładów wypełniania przez TVP misji nadawcy publicznego. Po raz kolejny widzowie będą mogli oglądać zmagania najlepszych sportowców świata za pośrednictwem Telewizji Polskiej. Co najistotniejsze, wszystkie najważniejsze momenty igrzysk – ceremonie otwarcia i zamknięcia, starty Polaków oraz finały wszystkich konkurencji będzie można zobaczyć na żywo na antenach otwartych – w Jedynce i Dwójce. W sumie 200 godzin transmisji, a kolejne 50 godzin to studia, podsumowania i programy dodatkowe. Widzowie TVP zobaczą o 70 godzin więcej, niż podczas igrzysk cztery lata temu w Soczi.
Bez wątpienia kibiców zimowych sportów najbardziej interesuje rywalizacja skoczków narciarskich. Po raz pierwszy w Polsce TVP1 pokaże nie tylko kwalifikacje i konkursy (dwa indywidualne i jeden drużynowy) w rywalizacji mężczyzn, lecz także wszystkie serie treningowe. Z uwagi na chęć pokazania widzom przygotowań naszych skoczków transmisje z igrzysk rozpoczną się dzień przed ceremonią otwarcia, czyli 8 lutego (treningi i kwalifikacje do konkursu na skoczni normalnej). TVP będzie towarzyszyć skoczkom 24 godziny na dobę.
Początek dnia olimpijskiego w TVP1 i TVP2 (które często będą transmitować igrzyska jednocześnie) nastąpi tuż po północy, ze względu na różnicę czasu z Koreą Południową. Relacje z zawodów potrwają nawet do godziny 16:00. Później czas na programy: „Halo, tu PjongCzang” (TVP1 ok. godz. 16.20), „Skrót wydarzeń” (TVP1, ok. godz. 16:30) i „Dzień na igrzyskach”, w którym zostaną pokazane najważniejsze momenty dnia (TVP1 tuż przed „Wiadomościami” o godz. 19:30).
Wielkie imprezy sportowe to także znakomite wyniki oglądalności TVP. Do czasu Euro 2012 i meczu Polska – Rosja rekordem był konkurs skoków z Salt Lake City z udziałem Adama Małysza, który obejrzało w Jedynce ponad 14,5 miliona widzów. Do skoczków należą także najlepsze wyniki z ostatnich dwóch zimowych igrzysk – walkę Adama Małysza w Vancouver śledziło 9,439 mln widzów (udziały 57,9%), a drugie zwycięstwo Kamila Stocha w Soczi oglądało aż 10,444 mln (udziały 59,29%). Potwierdza to, że telewidzowie oglądają wielki sport przede wszystkim w telewizji publicznej.
Do PjongCzang Telewizja Polska wyśle 35-osobową ekipę. W jej składzie znajdą się komentatorzy, siedem ekip reporterskich oraz obsługa produkcyjna. Główne studio olimpijskie będzie zlokalizowane na Woronicza, a wśród gości znajdą się wybitni sportowcy. Stałym ekspertem TVP w PjongCzang będzie Adam Małysz – czterokrotny medalista olimpijski. Rywalizację hokeistów będzie komentował Mariusz Czerkawski – były zawodnik NHL i olimpijczyk z Albertville.
Telewizja Polska pokaże igrzyska również w sieci. Każdy użytkownik polskiego internetu będzie mógł oglądać zmagania sportowców w Korei Południowej zarówno w domu, jak i poza nim. Na stronie sport.tvp.pl i w aplikacji mobilnej TVP Sport zostanie pokazanych po kilkanaście godzin transmisji dziennie. Ale to nie wszystko! Kulisy rywalizacji, niesamowite wyczyny sportowców, rozemocjonowanych komentatorów i wszystko to, czego nie będzie można zobaczyć w telewizyjnych transmisjach, będzie można znaleźć także na kanałach społecznościowych TVP Sport. Do PjongCzang wyruszy bowiem specjalna ekipa, która będzie tworzyć treści dedykowane właśnie użytkownikom Facebooka, Twittera i strony sport.tvp.pl.
Telewizja Polska S.A. od igrzysk w Rzymie w 1960 roku transmituje letnie i zimowe igrzyska olimpijskie. Wielkie sukcesy polskich sportowców w tych imprezach są związane właśnie z TVP. Podczas ostatnich Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi w 2014 roku reprezentacja Polski wywalczyła aż 6 medali: dwa złote Kamila Stocha w skokach narciarskich, złoty Justyny Kowalczyk w biegu na 10 km stylem klasycznym, złoty Zbigniewa Bródki na 1500 m w łyżwiarstwie szybkim oraz srebrny drużyny kobiecej i brązowy drużyny mężczyzn w panczenach.
Telewizja Polska otrzymała na zasadzie sublicencji od Discovery Communications wyłączne prawa do pokazywania Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2018 w kanałach otwartych oraz prawa cyfrowe do transmisji nadawanych w sposób linearny. Discovery, właściciel Eurosportu, posiada pełne prawa do transmisji igrzysk w telewizji płatnej, w strefach kibica, a także poprzez swoje platformy cyfrowe.