„Posłuchaj Polski” – multireportaż na Wyborcza.pl/wideo
Sprawy lokalne, reforma edukacji, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo, prawa kobiet i pieniądze – to główne tematy, o które pytali Polaków dziennikarze serwisu Wyborcza.pl w ramach nowego projektu wideo „Posłuchaj Polski”. Przedwyborczy multireportaż zostanie opublikowany w środę, 17 października br. na Wyborcza.pl/Wideo.
Dwudziestu wideoreporterów Wyborcza.pl wyruszyło w Polskę, aby poznać lokalne problemy mieszkańców wsi oraz mniejszych miast, a także dowiedzieć się, jakie są nastroje Polaków przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi. Efekty tych spotkań zobaczyć można w nowym multireportażu „Posłuchaj Polski”. Jego autorzy odwiedzili w sumie 53 miejscowości: zarówno te, w których mieszka zaledwie 17 osób, jak i te, gdzie zameldowanych jest ich 200 tysięcy. Omijali jednak większe miasta, aby skupić się na regionach, do których wozy transmisyjne często nie dojeżdżają.
– Dziesiątki osób podzieliły się z nami swoimi historiami. Opowiedziały nam m.in. jak się żyje za 800 złotych emerytury, czy jak się wychowuje siedmioro dzieci i prosi o podwózkę sąsiada do przychodni, bo komunikację miejską zlikwidowano wiele lat temu. Głosy naszych bohaterów, wysłuchane tuż przed wyborami samorządowymi, można ciekawie konfrontować z tym, co proponują kandydujący. A to przecież dopiero początek serii wyborów – mówi Edyta Iwaniuk, pomysłodawczyni, producent i koordynator projektu „Posłuchaj Polski”.
Reporterzy nagrali w sumie sto krótkich filmów z mieszkańcami każdego polskiego województwa. Tuż przed wyborami samorządowymi sprawdzali, co powinno zmienić się w otoczeniu rozmówców i jak żyje się im na co dzień. Zapytali Polaków, co sądzą m.in. o reformie edukacji, wysokości emerytur, czy są zadowoleni z wykonywanej pracy, co by zmienili w swoim regionie, czy czują się w kraju bezpiecznie oraz jaki mają stosunek do równouprawnienia kobiet i mężczyzn.
– To jest taka akcja i taki efekt, który powinni zobaczyć wszyscy Polacy, zwłaszcza mieszkający w dużych miastach. Bohaterowie reportażu są zadowoleni z życia: chwalą sobie ciszę i spokój. Narzekają jednak, że wszyscy młodzi wyjechali, a to hamuje rozwój tych miejscowości – komentuje akcję prof. Krystyna Skarżyńska z Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w programie „Świat, którym żyjemy. Extra” Doroty Schnepf-Wysockiej.
Zwiastun multireportażu można obejrzeć na Wyborcza.pl/Wideo.
Projekt „Posłuchaj Polski” serwisu Wyborcza.pl wspiera promocja w Radiu TOK FM, Internecie oraz autopromocja na łamach dziennika i na Wyborcza.pl oraz w mediach społecznościowych. Działania przygotował i zaplanował dział promocji „Gazety Wyborczej”.
Dział wideo „Gazety Wyborczej”, działający od połowy 2013 roku, początkowo tworzył treści dopełniające materiały publikowane na Wyborcza.pl. Zespół z roku na rok poszerzał swój zakres działań – obecnie reporterzy, realizatorzy i dziennikarze tworzą cykle wideo, reportaże i relacje, a także formaty wideo dla klientów zewnętrznych. Do najpopularniejszych materiałów należą obecnie m.in. „Świat, którym żyjemy” Doroty Wysockiej-Schnepf, „I kto tu rządzi” Justyny Dobrosz-Oracz, „Studio Dużego Formatu” Włodzimierza Nowaka, „Historyjki” Alicji Bobrowicz i Bartosza Wielińskiego oraz „Crashtest” Dominiki Wielowieyskiej. Dzięki materiałom wideo „Gazeta Wyborcza” ma również mocną pozycję zasięgową na Facebooku.