PIKE występuje do premiera Morawieckiego i wicepremiera Glińskiego w sprawie nowego podatku na PISF
Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w sprawie nowelizacji art. 19 ustawy o kinematografii zawartej w ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, druk sejmowy nr 344, druk senacki nr 106.
Szanowny Panie Premierze,
Szanowny Panie Ministrze,
w imieniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych zrzeszonych w Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej (dalej: PIKE), wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec projektu nałożenia dodatkowego podatku na przedsiębiorców dostarczających usługę wideo na żądanie (VOD) w wysokości 1,5% od przychodów na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF). Jego propozycja zawarta została w ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 pod pretekstem walki ze skutkami pandemii koronawirusa wbrew zasadom prawa i intencji ochrony przedsiębiorców przed skutkami pandemii. Jego jedynym skutkiem będzie niesprawiedliwe i zagrażające kondycji finansowej polskich przedsiębiorców obciążenie kolejnym już podatkiem, z którego pieniądze trafią do instytucji, co do której formułowane są poważne zarzuty niegospodarności, brak transparentności działań i podejmowanie nietrafionych decyzji dotyczących dotacji.
Podwójne obciążenie branży telewizji kablowej
Branża filmowa, jak wiele innych, dotknięta jest negatywnie skutkami koronawirusa i potrzebuje wsparcia. PIKE zdecydowanie sprzeciwia się jednak wyrywkowemu i pozbawionemu głębszego przemyślenia faworyzowaniu jednej grupy przedsiębiorców środkami finansowymi innych, również zmagających się ze skutkami pandemii koronawirusa. Operatorzy telewizji kablowej (tvk) już od 15 lat wspierają polską kinematografię, płacąc na rzecz PISF 1,5 % uzyskanych przychodów z tytułu reemisji programów. Zaproponowany właśnie dodatkowy podatek skutkować będzie dwukrotnym obciążeniem podmiotów krajowych, uiszczających już opłaty w oparciu o art. 19 ustawy o kinematografii. Proponowane zmiany obarczone są przy tym poważnymi wadami prawnymi, naruszającymi podstawowe zasady państwa prawa, obowiązujące w Polsce i UE. Oznaczają wprowadzenie z nagła podatku obciążającego przychód i skutkującego podwójnym opodatkowaniem tego przychodu, nie mówiąc o pozbawieniu przedsiębiorców szeregu praw nabytych bez odpowiedniego uzasadnienia i wyprzedzenia.
Zarzuty dotyczące gospodarności PISF
Nasz dodatkowy, silny sprzeciw budzi fakt, że środki trafią do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, którego sposób zarządzania budżetem był i jest kwestionowany ze względu na błędną i nietransparentną politykę finansową. Rada PISF negatywnie zaopiniowała roczne sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności Instytutu za 2017 i 2018 rok. Dyrektor Instytutu odmawia natomiast udostępnienia wyników audytu prawnego i finansowego, mimo wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który to nakazuje. Zastrzeżenia do działalności PISF wyrażał także NIK1. Wobec powyższego, PIKE wystąpiła do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz PISF o wydanie treści wszelkich audytów sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności PISF, by dokonać pogłębionej analizy wydatków Instytutu. Wątpliwości budzi też trafność decyzji PISF dotycząca finansowania filmów. PISF ma jeden z najniższych w Europie wskaźników zwrotu z inwestycji. Tak jak w innych krajach, producenci są zobowiązani do zwrotu dotacji z uzyskanego zysku, ale to właśnie w wyniku błędnych decyzji dot. finansowania (po ponad 10 latach istnienia Instytutu) filmy, które na siebie zarobiły można policzyć na palcach ręki.
Dofinansowanie nietransparentnej instytucji
Przytoczone argumenty bez żadnych wątpliwości wskazują, że proponowany podatek, pod pretekstem walki ze skutkami epidemii koronawirusa będzie dofinansowywał nieefektywną i nietransparentną instytucję, w praktycznie nieoznaczonym celu. Co więcej, nie ma on charakteru przejściowego, a więc utrwala rozwiązanie rzekomo tymczasowe. Nie ma on również związku z zaistniałą sytuacją kryzysową w związku z pandemią koronawirusa i nie służy zwiększeniu ochrony gospodarczego interesu przedsiębiorców, co miało stanowić rzeczywisty cel uchwalanej tarczy antykryzysowej 3.0.
W związku z powyższym PIKE oczekuje, by Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wycofał się z propozycji nowelizacji art. 19 ustawy o kinematografii zawartej w ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 oraz podjął realne działania zmierzające do ochrony przedsiębiorców. Procedowany projekt zmian w ustawie o kinematografii stanowi krok w przeciwnym kierunku.
Z poważaniem,
Jerzy Straszewski
Prezes Zarządu
Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej
Otrzymują:
– Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Elzbieta Witek,
– Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej prof. Tomasz Grodzki
1 wystąpienie pokontrolne NIK sygn. LWA.410.012.02.2018, październik 2018 r.: „Uwagi NIK dotyczą natomiast braku systemu monitoringu i ewaluacji skuteczności i efektywności działalności Instytutu w odniesieniu do ujętych w Strategii oraz programach operacyjnych celów, zadań i projektów, a także nieopracowania Strategii na kolejny okres działalności.”