BadaniaMedia

VideoTrack: rekordowa irytacja reklamą w VOD, niechęć do reklam napędza SVOD, Disney+ budzi zainteresowanie

Irytacja reklamami w serwisach VOD po raz pierwszy w historii badania VideoTrack agencji Wavemaker, zrównała się z poziomem irytacji reklamą telewizyjną. Dla klientów serwisów subskrypcyjnych fakt, że nie ma w nich reklam, wyrósł na kluczową motywację do zakupu abonamentu. Zbliżający się debiut Disney + budzi zainteresowanie blisko jednej trzeciej badanych – w szczególności osób, które już płacą za wideo.

 

Irytacja reklamą w serwisach VOD osiągnęła rekordowy poziom, zrównując się poziomem z irytacją reklamą TV, pokazuje VideoTrack 5, cykliczne badanie agencji Wavemaker. 63 proc. polskich widzów internetowych twierdzi, że reklama w serwisach z programami na żądanie raczej lub zdecydowanie im przeszkadza, co plasuje VOD na szczycie rankingu mediów wideo pod względem poziomu irytacji (choć różnice między TV, YT i VOD są nieznaczne).

 

 

Irytacja reklamą w VOD pogłębiła się wraz z monitorowanym przez Wavemaker systematycznym wzrostem clutteru w serwisach wideo. Październikowa analiza Wavemaker pokazywała, że niemal zrównał się on z telewizyjnym, osiągając 9,5 minuty na godzinę programu w serwisach największych nadawców TV.

To, w połączeniu z karierą wolnych od reklam serwisów subskrypcyjnych (Netflix, HBO Go), które przyzwyczaiły widzów do komfortu oglądania bez reklam, mogło wpłynąć na tegoroczny wynik VOD w badaniu VideoTrack Wavemaker. Irytacja reklamami w tym medium jest najwyższa w grupie jej najaktywniejszych użytkowników, czyli osób w wieku 16-24 lata.

To także wolność od reklam umocniła się na prowadzeniu w rankingu powodów, dla których polscy widzowie płacą za dostęp do serwisów na życzenie. W stosunku do poprzedniej edycji badania znaczenie tej kwestii wyraźnie wzrosło (16 p. procentowych), podobnie jak znaczenie seriali oraz kwestii technicznej wygody korzystania z płatnych serwisów VOD.

 

 

Płatne serwisy abonamentowe z wideo (Netflix, HBO Go, Player+ itp.) wyraźnie zmieniły w ostatnich latach preferencje polskich widzów względem płacenia za treści wideo. Abonament systematycznie wypiera inne formy płacenia za filmy i seriale, a obecnie już 7 na 10 widzów internetowych uważa go za optymalną formę rozliczania się za treści.

 

 

W tym kontekście, na znacznie dojrzalszy już rynek będzie wchodził do Polski kolejny globalny serwis subskrypcyjny – Disney+. Wavemaker w związku z jego spodziewanym debiutem pytał internetowych widzów o zainteresowanie jego repertuarem i ofertą. Okazuje się, że dla 31 proc. widzów, w tym – dla 46 proc. płacących już za wideo internautów, Disney+ byłby propozycją wartą rozważenia. Dla co czwartego z nich amerykańska cena Disneya (tj. 6,99 dolara miesięcznie) w przeliczeniu na złotówki, byłaby akceptowalna.

Co ciekawe, większość badanych, myśląc o ewentualnym zakupie kolejnego serwisu SVOD, nie bierze pod uwagę rezygnacji z innych posiadanych usług wideo. Tylko co dziesiąty badany mówi, że w takiej sytuacji anulowałby posiadaną już inną subskrypcję wideo lub zrezygnował z płatnej telewizji (cord-cutting).

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *