BBC prezentuje plany na zwiększenie przychodów komercyjnych
BBC przedstawiło swoje plany na zwiększenie dochodów komercyjnych – to jeden
z czterech priorytetów wyznaczonych przez Tima Daviego w jego pierwszym tygodniu na stanowisku dyrektora generalnego, realizowanych w celu modernizacji BBC i przedstawienia lepszej jakościowo oferty każdemu płatnikowi abonamentu telewizyjnego. Oprócz dążenia do generowania dochodów komercyjnych, priorytety te obejmują też zobowiązanie BBC do bezstronności, skupienie się na poruszających i aktualnych treściach oraz skuteczniejsze wykorzystywanie możliwości jakie daje Internet.
Przedstawiając najnowsze cele firmy, Tim Davie powiedział: „Aktywnie zwiększamy przychody komercyjne dzięki ambitnym planom biznesowym dotyczącym wysokiej jakości programów, niezbędnego finansowania i przyciągnięcia międzynarodowej widowni. Działalność komercyjna BBC stanie się w przyszłości jeszcze ważniejsza, ponieważ poszerzamy filary komercyjne o nowe obszary, takie jak produkcje dla dzieci, i – pomimo niełatwej sytuacji na rynku – staramy się osiągnąć jak najwyższy zwrot ze wszystkich naszych aktywów. Zwiększa to wartość oferowaną płatnikom abonamentu telewizyjnego i pobudza szeroko rozumianą kreatywność.”
Działalność komercyjna zawsze stanowiła istotny element funkcjonowania BBC na przestrzeni historii stacji, a obecnie obejmuje produkcję i zaplecze studyjne, kanały i usługi cyfrowe oraz sprzedaż treści. Przynosi to korzyści zarówno widzom jak i brytyjskiemu sektorowi twórczemu poprzez bezpośredni wkład finansowy, szersze wykorzystanie treści i marek BBC poza stacjami telewizyjnymi i BBC iPlayerem oraz eksport brytyjskiej kreatywności i dziennikarstwa na ekrany całego świata.
Nowy cel w zakresie zysków finansowych w wysokości 1,5 mld GBP
W 2019/20 roku zyski finansowe największej komercyjnej spółki zależnej BBC, BBC Studios, wyniosły 276 milionów funtów, głównie dzięki inwestycjom w treści i dywidendom. Bazując na fundamencie tego sukcesu, BBC Studios potwierdza dziś, że znajduje się na najlepszej drodze do realizacji swojego pięcioletniego celu zakładającego osiągnięcie zysków w wysokości 1,2 mld funtów do roku 2021/22, co stanowi wzrost o 18% w stosunku do poprzednich pięciu lat, pomimo, iż w bieżącym roku daje się odczuć znaczny wpływ pandemii Covid-19. Pomimo zaciętej globalnej konkurencji BBC Studios zobowiązało się zwiększyć tę kwotę o kolejne 30%, osiągając nowy cel w wysokości 1,5 mld funtów w ciągu pięciu lat od 2022/23 r.
Szersze wykorzystanie modelu komercyjnego BBC Studios
W ramach powyższych działań BBC ogłosiło, że BBC Children’s Production, odpowiedzialne za takie produkcje jak Blue Peter, JoJo & Gran Gran, My Mum Tracy Beaker, Something Special, Crackerjack oraz Ferne and Rory, od kwietnia 2022 roku stanie się częścią BBC Studios.
Globalny rynek rozrywki dziecięcej przeżywa w ostatnich latach gwałtowny rozwój, co przekłada się na większą konkurencję pod względem pomysłów, talentów i treści ze strony największych graczy. Planowany transfer umożliwi współpracę zespołów producenckich BBC, wspieranych przez marki
i doświadczone zespoły marketingowe, w celu maksymalizacji wartości istniejących produkcji dla dzieci i budowania nowych globalnych marek dla wielu nadawców i platform, zapewniając lepszy zwrot z inwestycji w produkcję programów.
Komentując tę zmianę, Patricia Hidalgo Reina, dyrektor BBC Children’s & Education, powiedziała: „Przeniesienie produkcji dziecięcych do BBC Studios będzie stanowić gwarancję ich jakości w ramach producenta operującego na dużą skalę, a także umożliwi dalsze tworzenie światowej klasy treści w ramach usług publicznych dla naszych odbiorców w Wielkiej Brytanii oraz zwiększenie ich potencjału na szerszym rynku światowym.”
Przeniesienie zostanie jednak poprzedzone dwoma innymi transferami do BBC Studios planowanymi już na ten rok. Wewnętrzny zespół produkcyjny BBC Three, twórcy komediowego show „Hot Property” z Yungiem Filly’m, od kwietnia wejdzie w skład BBC Studios.
W międzyczasie BBC Studios przejmie również odpowiedzialność za zarządzanie komercyjne BBC Global News Ltd (GNL), dzięki czemu wszystkie międzynarodowe działania komercyjne będą prowadzone pod jednym kierownictwem. Umożliwi to realizację wspólnej strategii handlowej
w czasie większego niż kiedykolwiek dotąd zapotrzebowania na wiarygodne informacje, co pozwoli BBC przygotować dla widzów na całym świecie znacznie bardziej kompleksową ofertę. Kontrola redakcyjna i obsługa kanału BBC World News zostaną przeniesione do działu wiadomości publicznych, a jego międzynarodową reklamę i dystrybucję zapewni GNL. Zmiany te nastąpią w ciągu bieżącego roku.
Wyznaczenie bardziej ambitnych celów dla istniejących linii biznesowych
BBC Studios odnotowało wzrost przychodów o 6% w skali roku, zaś EBITDA o 31% rocznie w latach 2017/18 – 2019/20. Główne czynniki, które napędzały wzrost to: udane przejęcie UKTV oraz brytyjskiej produkcji telewizyjnej BBC, twórcy takich programów jak „Strictly Come Dancing” (w Polsce „Taniec z gwiazdami”), „Siedem światów jedna planeta”, „EastEnders”, „Planety”, „Dobry omen”, dalsza transformacja i modernizacja globalnej działalności dystrybucyjnej BBC Studios, nawiązanie wieloletnich umów partnerskich z najważniejszymi klientami oraz stworzenie BritBox International JV z ITV, a także udane partnerstwo kapitałowe z czołowymi wytwórniami niezależnymi w Wielkiej Brytanii, opartymi na lokalnych talentach i pomysłach.
BBC Studios cieszy się wyjątkową pozycją na polu brytyjskiej działalności twórczej, jako lider pod względem nowych zleceń i wiodący na świecie dystrybutor telewizyjny poza Stanami Zjednoczonymi. Dostrzegając bardzo realną presję ze strony dynamicznie zmieniającego się rynku, napędzanego przez dysponujące dużym kapitałem globalne firmy medialne, BBC Studios zamierza niezmiennie utrzymywać silną pozycję w ramach istniejących przedsięwzięć.
Przyszłe możliwości biznesowe pozwolą na uwolnienie znacznego potencjału twórczego
i komercyjnego w dziedzinie produkcji, tworzenie cennej nowej własności intelektualnej zarówno dla BBC, jak i wśród tytułów należących do podmiotów trzecich, a także zapewnienie bogatej oferty
i przyszłych zamówień; inicjatywy ukierunkowane na pozyskiwanie nowych talentów i strategiczne inwestycje w treści, nowe i rozszerzone umowy o współpracy partnerskiej z klientami oraz optymalizację treści w ramach usług linearnych.
Nowe obszary działalności w zakresie usług cyfrowych typu direct-to-consumer
Jednocześnie BBC Studios realizuje plany zmierzające do uzyskania nowych źródeł przychodów cyfrowych w perspektywie średnio- i długoterminowej poza Wielką Brytanią poprzez wprowadzenie dodatkowych, ukierunkowanych usług cyfrowych opartych na treściach brytyjskich. Obejmuje to badanie przyszłych perspektyw komercyjnych zarówno w zakresie audio, jak i informacji, czyli dziedzin, w których BBC dysponuje wyjątkową ofertą.
Bieżące cyfrowe plany biznesowe obejmują dalszą ekspansję BritBox International JV na 25 rynkach, zgodnie z zapowiedziami z ubiegłego roku, z których cztery już działają lub wkrótce rozpoczną działalność poza Wielką Brytanią, oraz nowy kanał SVOD BBC Select, poświęcony kulturze, polityce i ideom, który został udostępniony w ubiegłym miesiącu w USA i Kanadzie.