„Wiersze dla Ukrainy” – wyjątkowy dodatek w piątek w „Gazecie Wyborczej”
15 kwietnia 2022 r., w Wielki Piątek w „Gazecie Wyborczej” ukaże się specjalny, dwunastostronicowy dodatek „Wiersze dla Ukrainy”. Czytelnicy znajdą w nim utwory ukraińskich autorów i autorek, w tym nominowanych do tegorocznej edycji nagrody Europejski Poeta Wolności. Kilkanaście wierszy, opublikowanych w języku polskim i ukraińskim, odnosi się do wojny – w większości powstały one teraz, w Ukrainie, pośród tragicznych wojennych wydarzeń.
„Mały chłopiec spłonął żywcem. / Jesteś w bezpiecznym miejscu…?” – pyta Julia Mosakowska, ukraińska poetka w przejmującym liryku „Bezpieczne miejsce” (przekład Aneta Kamińska). To jeden z utworów publikowanych w specjalnym, dwunastostronicowym dodatku „Wiersze dla Ukrainy”, który ukaże się z „Gazetą Wyborczą” w najbliższy piątek.
Autorami innych wierszy są m.in. Jurij Andruchowycz, Sierhij Żadan, Dmytro Czystiak, a także Kateryna Kałytko i Marianna Kijanowskiej, poetki nominowane w tegorocznej edycji nagrody Europejski Poeta Wolności.
Wydanie przedstawi łącznie kilkanaście utworów – w języku polskim i ukraińskim, które obnażają wojnę. W znakomitej większości były one pisane w Ukrainie już w czasie wojny.
„Wiersze dla Ukrainy” ukażą się w „Gazecie Wyborczej” z inspiracji i dzięki wsparciu samorządu województwa pomorskiego, które na wiele sposobów pokazało już swoją gościnność wobec uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. – Niech jednym z wyrazów naszej solidarności z narodem ukraińskim będą także te wiersze, powstałe w ostatnich tygodniach, w gorączce wojny, w emocjach ekstremalnych doświadczeń. Niech będą szumiącymi sztandarami, niech budzą lęk satrapów i nadzieję prześladowanych – zaznacza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Partnerem wydania jest również Miasto Gdańsk.
Redaktorem prowadzącym specjalnego dodatku do „Gazety Wyborczej” jest Juliusz Kurkiewicz, redaktor naczelny „Książek. Magazynu do Czytania”. Przy projekcie współpracowała ukraińska graficzka Eugenia Tynna.
Piątkowe wydanie „Gazety Wyborczej” wraz z dodatkiem promowane jest w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Działania reklamowe przygotował zespół marketingu „Wyborczej”.