Dokument „Ania” ze znakomitym wynikiem otwarcia
Film dokumentalny o Annie Przybylskiej pt. „Ania” z wynikiem otwarcia 122 047 widzów uplasował się na trzecim miejscu wśród wszystkich filmów dokumentalnych box-office jakie zostały wprowadzone do kin w Polsce. Najlepszy wynik otwarcia dotychczas osiągnął dokument „ Świadectwo” o Janie Pawle II z 2008 r. z wynikiem 151 228 widzów, na drugim miejscu uplasował się film biograficzny z 2009 r. pt. „Michael Jacson’s This Is It” z wynikiem 143 891 widzów. Film „Ania” tym wynikiem otwarcia wyprzedził także większość rodzimych produkcji fabularnych z 2022 r. zajmując na ten moment wśród polskich filmów drugie miejsce w tegorocznym rankingu box-office.
– Ania Przybylska 8 lat po śmierci znów robi wielką rzecz dla polskiego kina. Po trudnym czasie pandemii ludzie dla Ani wrócili do kin. To cieszy nas, autorów filmu, ale powinno cieszyć też całą branżę filmową w Polsce – uważa Krystian Kuczkowski, reżyser filmu „Ania”. Z kolei drugi z autorów Michał Bandurski dodaje – Cieszymy się, że film dokumentalny spotkał się z tak szerokim i ciepłym przyjęciem. Dziękujemy widzom za zaufanie, to dla nas wielkie wyróżnienie.
Pełnometrażowy film dokumentalny „Ania” prezentuje wywiady oraz niepublikowane dotąd materiały z prywatnych archiwów, dzięki którym można zobaczyć portret wyjątkowej kobiety. Wspólne chwile z Anną Przybylską wspominają m.in.: jej partner Jarosław Bieniuk, córka Oliwia, mama oraz siostra aktorki. Rodzina opowiada o tym, jaka była poza kamerami i jaką była mamą. Współpracownicy opowiadają o jej pracy na planie i karierze zawodowej, przyjaciele natomiast o tym, jak ich zaskakiwała i z jakimi wspomnieniami ich zostawiła, gdy odeszła w 2014 roku. Telewizja Polska jest producentem filmu.
Natomiast historyczną epopeję „Orlęta Grodno’ 39”, film koprodukowany i dystrybuowany przez Telewizję Polską, obejrzało prawie 220 000 widzów po 4 tyg. wyświetlania w kinie. Film cieszy się niesłabnącą popularnością, zwłaszcza wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy uczestniczą w grupowych pokazach kinowych. Do filmu TVP przygotowała również materiały edukacyjne m.in. video-lekcję wprowadzającą w tematy II Wojny Światowej i najazdu armii sowieckiej na Polskę w 1939 roku. Obecnie trwa konkurs skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych pt. „Plakat filmu Orlęta Grodno’ 39-oczami uczniów”. Celem konkursu jest upamiętnienie wiedzy o Orlętach Grodzieńskich.
Więcej informacji o tym przedsięwzięciu na: https://sprzedaz.tvp.pl/62902645/konkurs-plastyczny