CNN: “Global Connections”: Zrównoważone praktyki i nowe łańcuchy dostaw szansą na rozwój
W najnowszym odcinku „Global Connections” CNN przygląda się trzem firmom, które wdrażają zrównoważone praktyki i tworzą nowe łańcuchy dostaw, aby zapewnić sobie dodatkowe możliwości rozwoju.
Fundacja Or walczy z fast fashion na wielu frontach na terenie jednego z największych na świecie wysypisk odzieży w ganijskiej stolicy – Akrze. Od tworzenia prototypów produktów po nowatorskie metody wykorzystania materiałów – firma wciąż znajduje nowe zastosowania dla używanej odzieży.
„Szukamy sposobów na ponowne wykorzystanie bawełnianych t-shirtów lub tego, co możemy z nich zrobić, aby wydłużyć cykl ich życia i przywrócić je do obiegu zamkniętego”, wyjaśnia Kennie MacCarthy, koordynatorka ds. rozwoju produktu w Fundacji Or.
„Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ten problem i wszyscy powinniśmy starać się go rozwiązać. Dlatego próbujemy stworzyć coś, w co może zaangażować się każdy. Każdy może mieć udział w poprawie sytuacji na swój własny, niewielki sposób” – dodaje.
Ponadto kierownictwo Fundacji Or lobbuje na rzecz długoterminowych zmian w polityce sprzedaży detalicznej w Unii Europejskiej, które mają zostać przyjęte jeszcze w tym roku. Współzałożycielka fundacji Liz Ricketts mówi: „Musimy patrzeć w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej. Podczas gdy domagamy się sprawiedliwości dla społeczności takich jak ta przy rynku Kantamanto [Ghana], ludzie u władzy, przedstawiciele firm czy decydenci z globalnej Północy oczekują dowodów, że przekazane środki będą właściwie wykorzystane”.
W Wielkiej Brytanii wysokie czynsze spustoszyły główne ulice i centra handlowe. Sook przekształca wolne powierzchnie handlowe w pop-upy, które można wynajmować na tydzień, dzień, a nawet godzinę – z myślą zarówno o dużych, jak i małych firmach. Globalne firmy, takie jak Uber, OPI i Jägermeister, mają możliwość wypróbowania różnych miejsc, zanim zdecydują się na kosztowną stacjonarną działalność. Z kolei mali sprzedawcy detaliczni mają okazję do handlu w lokalizacjach, o których nawet nie śmieli marzyć. „Funkcjonuje wadliwy model biznesowy, w którym duże firmy zarządzające aktywami chcą zawierać długoterminowe umowy, np. na 10 lat, przez co dla małej marki otwarcie sklepu jest niezwykle ryzykowne. Wiąże się to z wydatkami rzędu setek tysięcy, jeśli nie milionów funtów”, mówi John Hoyle, założyciel i dyrektor generalny Sook.
Sook obsługuje obecnie 12 lokalizacji w Wielkiej Brytanii, a w tym roku planuje także otwarcie w RPA. „Mieliśmy punkt przeprowadzania testów na koronawirusa czy galerię sztuki. Z naszej przestrzeni skorzystał nawet mężczyzna, który zamienił ją w ołtarzyk dla swojej dziewczyny, po czym się jej oświadczył. Wiąże się to więc z całkowitym przeobrażeniem przestrzeni, a nasi klienci przychodzą z przeróżnymi pomysłami”.
Pandemia koronawirusa zmieniła sposób transportowania towarów, w szczególności wyrobów medycznych, wzmacniając relacje między produkującymi je branżami. Niemiecka firma Qiagen specjalizuje się w diagnostyce klinicznej – produkuje setki różnych zestawów testów dla 500 tys. klientów na całym świecie. Produkcja zawsze musi być sterylna i kontrolowana pod względem temperatury.
Łańcuch chłodniczy oznacza utrzymanie określonej temperatury przez cały cykl życia zestawu – od momentu jego wyprodukowania do momentu użycia. Daniel Gruenebaum, szef globalnego łańcucha dostaw w Qiagen, mówi o tym procesie: „Musimy mieć duże zaufanie do naszego partnera logistycznego. Nie ma wielu partnerów, którzy mogą spełnić wymagania przechowywania i transportu produktów w różnych temperaturach. Ostatecznie uznaliśmy, że UPS będzie dla nas najlepszym wyborem”.
Anouk Hesen, dyrektorka operacyjna w UPS Healthcare na Europę Zachodnią, zauważa, że bezprecedensowe tempo prac nad szczepionkami przeciwko COVID-19 spowodowało nadzwyczaj duże zapotrzebowanie na chłodnie. Hesen mówi CNN, że dzięki korzystaniu z usług UPS Healthcare firmy medyczne mogą skupić się na wytwarzaniu produktów wysokiej jakości: „Branża farmaceutyczna oraz branża urządzeń medycznych potrzebują wsparcia i odciążenia, tak aby mogły skupić się na tym, w czym są naprawdę dobre, czyli na wytwarzaniu najlepszych produktów. Myślę, że jest to coś, w czym możemy im pomóc”.
„Global Connections” pokazuje, w jaki sposób światowe systemy produkcji i dostaw, które zaopatrują nas w towary codziennego użytku, przyczyniają się do globalnego rozwoju oraz w jaki sposób sieci handlowe mogą stawać się potężnymi motorami wzrostu gospodarczego i kluczem do stworzenia bardziej zrównoważonego, inkluzywnego i odpornego świata.
Program „Global Connections” jest emitowany na antenie CNN International we współpracy z DP World.
Więcej o Global Connections: https://edition.cnn.com/specials/world/global-connections