BadaniaMediaTVP

Sukces komercyjny Telewizji Polskiej podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu

Lider widowni telewizyjnej, znakomite wyniki w internecie i znaczący wzrost przychodów komercyjnych – tak w skrócie wygląda podsumowanie ostatnich igrzysk w Telewizji Polskiej. Biuro Reklamy TVP podaje szczegóły.

 

· Przychody na poziomie 22,5 mln zł i wzrost przychodów o 156% w porównaniu z IO w Tokio 2020;

· Ponad 26 milionów widzów transmisji telewizyjnych i prawie 50-procentowy wzrost widowni w porównaniu z IO w Tokio 2020;

· Finałowy mecz siatkarzy Polska – Francja najpopularniejszą transmisją imprezy – 4,9 mln widzów i ponad 50-procentowy udział TVP1 w paśmie;

· 3,1 mln widzów online i duże zainteresowanie transmisjami wśród młodej widowni;

Telewizja Polska zamknęła XXXIII Igrzyska Olimpijskie w Paryżu z przychodem na poziomie 22,5 mln zł. W porównaniu z poprzednimi igrzyskami (Tokio 2020) oznacza to wzrost aż o 13,7 mln zł, czyli 156%. Na tę kwotę składają się zarówno przychody z klasycznej reklamy telewizyjnej, sponsoringu i akcji niestandardowych, jak i z reklamy w internecie. Mimo że największy wzrost zanotowano w reklamie internetowej, to warte odnotowania jest, że każda z form sprzedaży (reklama TV, sponsoring, internet) zanotowała istotny wzrost przychodów w porównaniu do poprzednich letnich igrzysk. Przychód na poziomie 22,5 mln zł jest też wyższy niż przychód z Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro (2016) czy rozgrywanych w polskiej strefie czasowej Igrzysk Olimpijskich w Londynie (2012).

W przestrzeń reklamową zainwestowały zarówno polskie firmy, często liderzy swoich kategorii, jak i międzynarodowi giganci.

Top 10 reklamodawców (zał. 1, dane własne TVP)

Ogromne zainteresowanie transmisjami w TVP 

Tegoroczne igrzyska olimpijskie cieszyły się w TVP bardzo wysokim zainteresowaniem widzów. Transmisje telewizyjne w stacjach Telewizji Polskiej zobaczyło aż 26,3 mln Polaków. Jest to wynik aż o 8,6 mln widzów (+49%) wyższy, niż podczas poprzednich letnich igrzysk w Tokio.

(zał. 2, Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+, COV)

Zainteresowanie to przełożyło się na rekordowe oglądalności, a Telewizja Polska zdominowała ranking topowych transmisji. Igrzyska, mimo że nadawane były także w stacjach Eurosportu, najwyższe widownie notowały właśnie w TVP. Na 100 najlepiej oglądanych transmisji w telewizji, aż 88 miało miejsce w TVP, a jedynie 12 w Eurosporcie. Najwyżej notowana transmisja spoza TVP znalazła się dopiero na 21. miejscu.

Top 100 transmisji (zał. 3, Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+)

Siatkarze, siatkarki i miliony widzów 

Największą widownię zgromadziły mecze siatkówki. Najlepiej oglądaną transmisją imprezy był mecz finałowy Polska – Francja w TVP1, który zobaczyło 4,9 mln widzów. Spotkanie to okazało się nie tylko pierwszym od 48 lat siatkarskim finałem z udziałem Polaków, ale też najchętniej oglądaną transmisją paryskich igrzysk. W czasie jego nadawania ponad połowa telewizorów włączonych w Polsce pokazywała TVP1 (51,5% udziału w widowni – CSHR).

Mecz Polska – USA w TVP1 i TVP Sport oglądało łącznie 3,4 mln widzów (40% udziału w widowni), a grupowy mecz Polska – Włochy miał średnią widownię na poziomie 2,6 mln widzów (32% udziału w widowni). Ceremonię medalową siatkarzy oglądało natomiast 2,4 mln widzów.

(zał. 4, Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+, zmienne AMR, CSHR)

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu, po raz pierwszy w historii, wzięła udział równa liczba sportowców i sportsmenek. Rosnąca popularność sportów kobiecych miała też swoje odzwierciedlenie w rankingu najchętniej oglądanych transmisji.

Polskie siatkarki rozegrały na Igrzyskach 4 mecze, z których każdy miał widownię przekraczającą 2 mln. Najwyższy wynik zanotowało starcie z Japonkami – 2,6 mln (TVP1, 28% udziału). Zarówno to spotkanie, jak i mecz z Kenijkami (TVP1, 2,3 mln) znalazło się w top 10 transmisji igrzysk.

(zał. 5, Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+, zmienne AMR, CSHR)

Ranking najchętniej oglądanych transmisji uzupełnia boks i lekkoatletyka

Zmaganie finałowe Julii Szeremety w boksie śledziło w TVP1 2,2 mln widzów (22% udziału), a walkę półfinałową w TVP Sport oglądał 1 mln osób.

Najwyższą oglądalność osiągnęły wieczorne finały z 6 sierpnia, które w TVP1 oglądało 2,5 mln widzów (23% udziału), a 16 z 30 najchętniej oglądanych transmisji z igrzysk prezentowało zmagania lekkoatletów.

Osobny rozdział historii igrzysk napisała Iga Świątek. Pierwszy medal olimpijski w tenisie ziemnym przyciągnął do TVP licznych fanów tej dyscypliny. Każdy spośród 6 rozegranych przez Igę Świątek meczów osiągnął, w TVP1 lub TVP2, widownię powyżej 1 mln widzów. Najwyższą widownię zgromadził ćwierćfinałowy pojedynek z Amerykanką D. Collins, który jako jedyny nadawany był w TVP2 (pozostałe w TVP1) – 1,5 mln widzów (19% udziału).

(zał. 6, Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+, zmienne AMR)

Bardzo wysokim zainteresowaniem cieszyły się też ceremonie otwarcia i zamknięcia. Ceremonię otwarcia, mimo że trwała ponad cztery godziny, oglądało 3,1 mln widzów (33% udziału), a ceremonię zamknięcia –1,4 mln (17% udziału).

Popularność transmisji online, wyższe zasięgi wśród młodych kibiców 

Transmisje online, dostępne dla widzów za darmo, w tym na żywo, przyciągnęły aż 3,1 miliona widzów (widzowie odtwarzający transmisje). Najchętniej wybierana była aplikacja TVP Sport, ale znaczącym jej uzupełnieniem okazały się transmisje oglądane w TVP VOD i TVP GO. Istotną część tych transmisji widzowie oglądali online na ekranie telewizora (smart TV / connected TV).

Wynik 3,1 mln oglądających online stanowi znaczący wzrost w porównaniu do okresu przed igrzyskami i Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2024. Najwięcej nowych widzów reprezentuje grupy wiekowe 30-39 lat i 40-49 lat, ale istotne wzrosty nowych widzów widoczne są także w młodszych grupach wiekowych. Transmisje online pozwoliły na włączenie się do świata kibiców sportu osobom młodszym, jednocześnie popularyzując wiele dyscyplin sportowych.

Ranking najlepiej oglądanych transmisji online zbliżony jest do telewizyjnego, ale ma on swoje wyróżniki.

Podobnie jak w przypadku telewizji, ranking online dominuje siatkówka, a najpopularniejsze transmisje przekraczały milion odtworzeń. Najliczniej oglądaną transmisją był półfinał siatkarzy rozegrany przeciwko drużynie USA. Drugie miejsce przypadło meczowi z Francją, a kolejne dwa – meczom ze Słowenią i Brazylią.

Inaczej niż w telewizji, najchętniej oglądanym starciem tenisowym było półfinałowe starcie Igi Świątek z Qinwen Zheng. Wyprzedziło ono też w wynikach widowni mecze siatkówki kobieciej oraz finał bokserski. W online’owym top 10 znalazł się też ćwierćfinałowy mecz Igi Świątek z D. Collins. Tuż za top 10 znalazły się mecze polskich siatkarek.

Sukces popularności transmisji online w pewnej mierze jest pochodną wielu działań, jakie redakcja zrealizowała w social mediach, przybliżając imprezę oraz sportowców, często z przymrużeniem oka. W czasie tegorocznych igrzysk profile TVP Sport przyciągnęły wielu nowych widzów. Profil na YouTube zdobył 0,84 mln nowych odtwarzających, profil na Facebooku zanotował wzrost zasięgu o 8,3 mln użytkowników, a profil na Instagramie zwiększył zasięg o 5 mln użytkowników.

 Igrzyska Olimpijskie były dla nas sporym sukcesem. Dzięki współpracy z TVP Sport stworzyliśmy przestrzeń dla naszych partnerów, w których ich marki były doskonale wyeksponowane. Nasi partnerzy chętnie korzystali zarówno ze sponsoringu, jak i z reklamy w telewizji linearnej jak z reklamy online. Na sukces znakomity wpływ miały wysokie poziomy widowni, które budowane były konkurencji do stacji komercyjnych – komentuje Marcin Gudowicz, dyrektor Biura Reklamy i Marketingu TVP. 

Źródła danych:  

Telewizja – Nielsen, dane live + 2 + OOH, grupa 4+, zmienne AMR, CSHR oraz COV

Online – Gemius Prism; MediaPanel Gemius/PBI

Social Media – dane z panelu wydawcy dostarczane przez właścicieli platform

Przychody  dane własne TVP, stan na 12 sierpnia 2024 r.; mogą ulec nieznacznym zmianom po finalnych rozliczeniach kampanii

foto,źródło. TVP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *