Technologia LFD dla wyższych celów
LFD (Large Format Display), czyli ekrany wielkoformatowe wykorzystywane są głównie w handlu oraz w celach marketingowych. Doceniane za doskonałą jakość obrazu, odporność na warunki zewnętrzne oraz szerokie możliwości zastosowania szybko zaczęły być wykorzystywane przy kampaniach kreatywnych. Ich potencjał doceniony został również przez twórców akcji społecznych, którzy wykorzystując możliwości LFD jeszcze skuteczniej docierają do odbiorców.
Jedyną barierą – wyobraźnia i kreatywność
Niedanwo świat obiegł spot przedstawiający akcję społeczną, przeprowadzoną na ulicach Francji przy wykorzystaniu ekranów LFD. Gdy pieszy zdecydował się na przejście przez jezdnię na czerwonym świetle, inteligentna tablica wyposażona w czujnik ruchu emitowała pisk opon hamującego samochodu. W tym samym momencie aparat robił przerażonemu pieszemu zdjęcie, które po chwili wyświetlane było na ekranie wraz z komunikatem nawołującym do uważniejszego przekraczania ulic. Akcja mająca na celu zwiększenie świadomości na temat niebezpieczeństw na drodze, bez wątpienia wpłynęła na uczestników, a sam pomysł i wykonanie szerokim echem odbiły się w sieci.
Na całym świecie powstaje coraz więcej kampanii tego typu. Wykorzystanie ekranów LFD daje bowiem ich twórcom naprawdę duże możliwości – interaktywne, ruchome obrazy, które można zaprogramować niemal dowolnie i wprowadzać do przekazu istotny element zaskoczenia. W całej kampanii najważniejszy jest jednak nieszablonowy pomysł, który pomoże dotrzeć z przekazem do społeczności. Ważna jest również forma przekazu.
Jednym z najciekawszych sposobów wykorzystania LFD przedstawia The Social Swipe, który między ekranami umieścił szczelinę na karty kredytowe, zamieniające się podczas przeciągania w wirtualny nóż. Ostrze to na cyfrowym ekranie przecinało więzy filipińskich dzieci w niewoli oraz kroiło kromkę chleba dla rodziny w Peru. Podczas przeciągania kartą na ekranie wyświetlała się animacja wizualizująca te czynności oraz automatycznie została pobierana kwota 2 euro na cele charytatywne.
Interaktywne ekrany okazują się także świetnym sposobem na przełamanie miejskiej rutyny. Jedna ze szwedzkich aptek stworzyła ciekawą kampanię-reklamę promującą zdrowy tryb życia. W centrum Sztokholmu zainstalowano tablicę z wizerunkiem mężczyzny oraz zainstalowanym czujnikiem dymu. Po zarejestrowaniu w pobliżu palacza, mężczyzna z cyfrowego billboardu zaczyna kaszleć i przemawiać do przechodniów namawiając do rzucenia palenia. W Szwecji stworzono również inną kampanię mającą na celu promocję ochrony zdrowia i szczepień przeciwko grypie. Sneeze Box to specjalnie zainstalowane pomieszczenia w szwedzkich centrach handlowych. W ich wnętrzach znajdował się ekran z wizerunkiem mężczyzny zachęcającego przechodniów do wciśnięcia guzika. Po naciśnięciu przycisku mężczyzna na ekranie zaczynał przeraźliwie kichać. Widzowie instynktownie zasłaniali się i odskakiwali, a ich reakcje były nagrywane i udostępniane. Cała kampania przyniosła pożądany skutek – aż 2,5 tys. mieszkańców Göteborgu zdecydowało się na szczepienia.
Spójrz mi głęboko w oczy…
Czym jest autyzm? Pewnie każdy z nas spotkał się z tym pojęciem, lecz mało kto zdaje sobie sprawę z tego jakie są objawy tego zaburzenia. By uzmysłowić ludziom na czym polega problem osób dotkniętych tą przypadłością stworzono w Stanach Zjednoczonych kreatywną akcję społeczną ukazującą realia kontaktu z osobą dotkniętą autyzmem. Tablicę – ekran LFD wyposażono w specjalne czujniki uniemożliwiające spojrzenie w oczy dziewczynce, która odwracała wzrok za każdą próbą. Kampania miała na celu uzmysłowienie, jak trudno dotrzeć do dzieci cierpiących na to wciąż nie do końca poznane zaburzenie.
W Holandii rząd postanowił walczyć z obojętnością i pasywną postawą obywatelską za pomocą billboardów-luster. Ekrany, które zawisły nad ulicami Amsterdamu i Rotterdamu przedstawiały aktualny widok, wraz z nałożoną na niego poprzednio nagraną sceną przedstawiającą uliczną walkę i przemoc wobec sanitariuszy pogotowia ratunkowego. Piesi zatrzymywani przez niecodzienny widok obserwowali na ekranie swoją bierną postawę wobec rozgrywającego się obok aktu agresji.
National Health Service w Wielkiej Brytanii w celu promowania krwiodawstwa postanowił połączyć interaktywne możliwości smartfona i ekranów LFD. Wszystkim którzy oddali krew lub mieli taki zamiar naklejano na rękę specjalną naklejkę, która wykryta przez aplikację w telefonie uruchamiała wirtualny pobór krwi wizualizowany na ekranie smartfona. Pobrana krew w czasie rzeczywistym napełniała zbiornik na ekranie LFD tym samym „przywracając” do zdrowia chorego obok, którego wizerunek zmieniał się wraz z napełnianiem zbiornika. Ekrany ustawione były na ruchliwych ulicach Londynu i Birmingham, a kampania odniosła ogromny sukces notując dużą liczbę rejestracji nowych dawców.
Kluczem do sukcesu wszelkich kampanii jest nieszablonowy pomysł, przemyślany plan i rzetelne wykonanie. Bez wątpienia ekrany wielkoformatowe stwarzają duże pole do działania, a twórcy kampanii coraz odważniej wykorzystują ten fakt. Akcje tego typu nie tylko zyskują międzynarodowy rozgłos, ale przede wszystkim utrwalają się w pamięci uczestników przynosząc tym samym pożądany efekt.