Do 2022 roku telewizory UHD zdominują rynek (wideo)
Współcześni konsumenci coraz chętniej wybierają telewizory o większej przekątnej, wynoszącej 65 lub nawet 75 cali. To powoduje zmianę także w zakresie jakości wyświetlanego obrazu. Badania potwierdzają, że w zeszłym roku na świecie sprzedało się więcej telewizorów UHD niż Full HD, a zgodnie z szacunkami do 2022 ich udział w globalnym rynku wzrośnie do 60 proc. Wchodzimy w erę ekranów o ultrawysokiej rozdzielczości, gdzie analizie poddawanych jest coraz więcej czynników, które mają znaczący wpływ zarówno na poprawę jakości obrazu, jak i specyfikację oglądanych treści.
Telewizor UHD – coś więcej niż FHD
Jeśli ekran – niezależnie od wielkości – nie zachwyca jakością obrazu, użytkownicy nie będą czerpali przyjemności z oglądania. Właśnie dlatego duże telewizory nieuchronnie doprowadziły do wzrostu popytu na Ultra High Definition (4K).
Warto zaznaczyć, że liczba pikseli nie jest jednym wyznacznikiem jakości i zawsze powinna być analizowana wraz z innymi czynnikami. Pod uwagę należy wziąć choćby otoczenie, w jakim znajduje się telewizor oraz oryginalną jakość oglądanej treści.
Jak wynika z badań rynku, przeprowadzonych przez IHS Markit, w zeszłym roku światowa sprzedaż telewizorów UHD po raz pierwszy przewyższyła popyt na ekrany FHD (Full High Definition). Przewiduje się, że w tym roku sprzedaż wyniesie ponad 100 milionów sztuk, co stanowi około 45% całego rynku telewizyjnego. Z kolei w 2022 r. szacowany udział telewizorów UHD osiągnie 60%.
Już w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedaż telewizorów Samsung UHD przekroczyła 50% całkowitej sprzedaży na świecie. W pierwszym kwartale bieżącego roku firma również odnotowała wzrost o ponad 35% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Duży wpływ mają na to telewizory QLED z technologią kropki kwantowej. Jedną z cech tych produktów jest to, że nawet w jasnych pomieszczeniach i przy dużej jasności obrazu barwy nie tracą na intensywności. To istotne, gdyż według badania przeprowadzonego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych (ang. The United States Department of Energy – DOE) konsumenci w Stanach Zjednoczonych i Europie zazwyczaj oglądają telewizję w jasnym otoczeniu przy średnim domowym natężeniu oświetlenia wynoszącym 79 luksów.
Jaki jest standard ultrawysokiej rozdzielczości?
Jak wynika z badań rynku, przeprowadzonych przez IHS Markit, w zeszłym roku światowa sprzedaż telewizorów UHD po raz pierwszy przewyższyła popyt na ekrany FHD (Full High Definition). Przewiduje się, że w tym roku sprzedaż wyniesie ponad 100 milionów sztuk, co stanowi około 45% całego rynku telewizyjnego. Z kolei w 2022 r. szacowany udział telewizorów UHD osiągnie 60%.
Już w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedaż telewizorów Samsung UHD przekroczyła 50% całkowitej sprzedaży na świecie. W pierwszym kwartale bieżącego roku firma również odnotowała wzrost o ponad 35% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Duży wpływ mają na to telewizory QLED z technologią kropki kwantowej. Jedną z cech tych produktów jest to, że nawet w jasnych pomieszczeniach i przy dużej jasności obrazu barwy nie tracą na intensywności. To istotne, gdyż według badania przeprowadzonego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych (ang. The United States Department of Energy – DOE) konsumenci w Stanach Zjednoczonych i Europie zazwyczaj oglądają telewizję w jasnym otoczeniu przy średnim domowym natężeniu oświetlenia wynoszącym 79 luksów.
Jaki jest standard ultrawysokiej rozdzielczości?
Eksperci doradzają konsumentom, zainteresowanym zakupem telewizora, aby zwracali uwagę nie tylko na rozdzielczość, ale także na inne czynniki, które powodują różnice w jasności, kontraście i odbiorze treści. Sposób, w jaki widzowie oglądają telewizję i w jaki eksperci oceniają jej możliwości, jest dziś niezwykle złożony. Telewizor Smart TV powinien być bardziej wszechstronny, ponieważ jego rola i funkcje stale się rozszerzają.
Ulepszone czernie i barwy
Nowym kryterium jakości obrazu jest objętość koloru, która trójwymiarowo, w zależności od zmiennych stopni jasności, mierzy minimalne modyfikacje barwy. Niedawno Verband Deutscher Electrotechnischer (VDE), renomowana niemiecka instytucja certyfikująca potwierdziła, że telewizory QLED osiągają 100 proc. natężenia kolorów. Jest to pierwszy i jedyny na świecie przypadek, w którym telewizor otrzymał takie wyróżnienie.
Telewizory QLED, oparte na technologii kropek kwantowych, dokładnie odwzorowują naturalne kolory niezależnie od poziomu naświetlenia sceny. W modelach Q9F z 2018 roku dzięki technologii HDR można osiągnąć jasność 2000 nitów, co oznacza wynik o 3-4 razy lepszy w porównaniu z konwencjonalnymi odbiornikami. Dzięki temu widzowie otrzymują bardziej realistyczny obraz, co szczególnie widać na przykład podczas oglądania białych, ośnieżonych krajobrazów.
Tegoroczne telewizory QLED firmy Samsung osiągają wysoki poziom kontrastu. Jest to możliwe dzięki poprawie jakości czerni przy jednoczesnym zachowaniu jasności. Model Q9F, który został wyposażony w nową technologię Direct Full Array zapewnia jeszcze wyższy współczynnik kontrastu. W tym przypadku za panelem umieszczono podświetlenie LED, co pozwala precyzyjnie sterować jasnością. Dzięki temu, że bloków LED jest ponad dziesięciokrotnie więcej niż w konwencjonalnych telewizorach, światło może być dostosowywane indywidulanie, co daje subtelniejszą różnicę w czerniach. Ponadto zastosowano algorytm, który precyzyjnie dopasowuje czernie i tym samym dostarcza detale obrazu nawet w szczególnie ciemnych scenach.
Oglądając ciemne sceny w jasnym pomieszczeniu uciążliwe mogą być odbicia rzeczy, które znajdują się w pobliżu ekranu. W telewizorach QLED problem ten został rozwiązany za pomocą powłoki antyrefleksyjnej*. Redukuje ona odblaski, dzięki czemu widz może skupić się na oglądanej treści.
Samsung pracuje również nad rozbudową ekosystemu i rozwojem technologii HDR (High Dynamic Range), która jest integralną funkcją telewizora o ultrawysokiej rozdzielczości. W ubiegłym roku firma opracowała HDR10+, czyli technologię nieco bardziej zaawansowaną niż HDR10, będącą standardem realizacji wideo HDR. HDR10+ to technologia ukazująca optymalny współczynnik kontrastu za pomocą „dynamicznego odwzorowania tonalnego”, które stosuje inny kontrast dla każdej sceny. Samsung poszerza ofertę treści HDR10+ we współpracy z takimi globalnymi firmami jak Amazon, 20th Century Fox, Panasonic czy Warner Bros.
AI poprawia treści
Odpowiednia jakość treści jest tak samo ważna jak specyfikacja telewizora o ultrawysokiej rozdzielczości. Wiele najbardziej rozpoznawalnych marek związanych z tworzeniem i dostarczaniem treści wideo, takich jak Netflix, YouTube czy różni dostawcy telewizji kablowej, już oferuje kontent UHD. Jednak ze względu na koszty produkcji widzowie nie mogą jeszcze korzystać z treści Ultra High Definition (4K), które byłyby nadawane w telewizji.
Problem polega na tym, że jeśli na dużym ekranie wyświetlana jest treść o niskiej jakości, piksele są zazwyczaj sztucznie powiększane, co powoduje drgania lub utratę wyrazistości obrazu. Samsung rozwiązał ten problem, instalując w tegorocznych telewizorach QLED „Q Engine” – mechanizm oparty na technologii półprzewodnikowej.
Technologia „Q Engine” polega na poprawie jakości obrazu klasy SD (400 tys. pikseli) i FHD (2 mln pikseli) do klasy 4K (8 mln pikseli). W oparciu o sztuczną inteligencję stosuje ona algorytm 5-stopniowy (analiza sygnału obrazu ▷ redukcja szumów ▷ poprawa pierwszego szczegółu ▷ udoskonalenie do 4K ▷ poprawa drugiego szczegółu) w celu podniesienia jakości obrazu i ukazania ukrytych detali.
Ponadto w drugiej połowie roku zostanie wprowadzona technologia 8K AI, która zapewni jeszcze lepszą jakość obrazu i dźwięku.
*Nie dotyczy modelu Q6F