„Gazeta Wyborcza” wraz z europejskimi dziennikami zakłada Sonar Europe
Redakcja „Gazety Wyborczej” łączy siły z zespołami „Le Soir”, „Le Figaro” i „El Pais”, tworząc nowy projekt medialny Sonar Europe. Dzięki współpracy dzienników, zainaugurowanej w marcu br., powstawać będą atrakcyjne, multimedialne materiały oparte na danych, dotyczące wielu tematów i pokazujące wiele punktów widzenia z różnych krajów Unii Europejskiej. Publikacje spod znaku Sonar Europe ukazują się w 4 językach twórców projektu na papierowych i cyfrowych łamach dzienników.
Sonar Europe to wspólny projekt redakcji „Gazety Wyborczej” oraz „Le Soir” (Belgia), „Le Figaro” (Francja) i „El País” (Hiszpania), należących do prestiżowego, europejskiego stowarzyszenia LENA.
W ramach zaplanowanych na dwa lat działań zespoły tych gazet opracowywać będą materiały dziennikarskie, przedstawiające różne kwestie dotyczące wszystkich 28 krajów Unii Europejskiej. Znajdą się wśród nich m.in. dogłębne, multimedialne opracowania o tematyce paneuropejskiej, a także krótsze artykuły i infografiki, koncentrujące się na danym kraju lub regionie. Wszystkie publikacje będą bazować na danych m.in. z obszaru zdrowia, gospodarki, społeczeństwa, polityki oraz edukacji. Zgodnie z założeniami twórców projektu, publikacje spod znaku Sonar Europe mają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z całej Unii Europejskiej, dzięki unikalnej strategii udostępniania treści.
Materiały dziennikarskie stworzone w ramach projektu będą dostępne za pośrednictwem stron internetowych partnerów w 4 językach – w Polsce pojawią się w serwisie BiQdata.Wyborcza.pl w sekcji Sonar_Europe . Inne gazety zrzeszone w LENA, jak również inne zainteresowane media, będą mogły skorzystać z treści i publikować je na swoich łamach.
„Europejskie drogi nadal niebezpieczne. A w Polsce piesi niechronieni” autorstwa Bartosza Chyża oraz „Europa leci w kosmos. Jak wypadamy w globalnym wyścigu do gwiazd?” autorstwa Katarzyny Korzeniowskiej i Stanisława Dudzika to pierwsze materiały „Gazety Wyborczej”, które powstały w ramach projektu. Można już je znaleźć na BiQdata.Wyborcza.pl . Kolejne publikacje ukażą się wkrótce.
Projekt Sonar Europe ma dodatkowo zachęcać inne media w całej Europie do wymiany wiedzy i doświadczeń. Jego twórcy będą edukować europejskie redakcje m.in. w zakresie korzystania z danych i tworzenia na ich podstawie atrakcyjnych publikacji. W planach są m.in. warsztaty i seminaria online i offline dla profesjonalistów z różnych mediów, zainteresowanych pracą z danymi na temat Europy.
Liderem projektu Sonar Europe jest „Gazeta Wyborcza”, która w 2017 r. uruchomiła podobny projekt: Sonar.Wyborcza.pl – nowoczesny serwis internetowy, który pokazuje świat i działania polityków w newsach, liczbach i na wykresach.
W zespole polskiego dziennika Sonar Europe będzie prowadzony przez dział danych, wydający serwisy BiQdata.Wyborcza.pl i właśnie Sonar.Wyborcza.pl.
Działania w ramach projektu Sonar Europe potrwają do końca lutego 2021 r. Projekt jest współfinansowany przez Dyrekcję Generalną ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) Komisji Europejskiej.