HbbTV: Konieczna kampania promocyjna i okres przejściowy
Związek Cyfrowa Polska postuluje do Ministerstwa Cyfryzacji o opracowanie i uruchomienie kampanii społecznej wyjaśniającej i promującej wśród konsumentów telewizję hybrydową, która ma niebawem zostać wprowadzona w naszym kraju. Uważa też, że do obligatoryjnego wprowadzenia HbbTV producenci telewizorów potrzebują jeszcze roku czasu – do 1 czerwca 2021 r.
Takie postulaty znalazły się w opinii przesłanej do ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego w związku z projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych.
Promocja telewizji i certyfikacja aplikacji
– Dziś wiedza Polaków na temat HbbTV jest niska. Konieczne jest, aby wraz z rozwojem usług dostępnych za pomocą telewizji hybrydowej przeprowadzić kampanię edukacyjną oraz promocyjną – twierdzi prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik.
W jego opinii kampania powinna być wspólną inicjatywą nadawców, instytucji publicznych oraz producentów.
Dodatkowo – zdaniem prezesa Cyfrowej Polski – niezbędne są procedury testujące i certyfikujące aplikacje, które zostaną dopuszczone do polskiego HbbTV. System certyfikacji miałby być wypracowany i zbudowany wspólnie z nadawcami telewizyjnymi, KRRiT oraz Instytutem Łączności przy współpracy z producentami odbiorników.
– Musimy zadbać o jakoś udostępnianych usług za pomocą HbbTV. Jeżeli nadawcy zaczną wykorzystywać telewizję hybrydową w najprostszej formie, czyli reklam, to konsumenci zrażą się do nowej usługi. Co więcej, będą próbowali ją wyłączyć, mając przy tym pretensję do producenta odbiornika, że nie jest to możliwe – zauważa Michał Kanownik.
Jak dodaje certyfikacja aplikacji zapewni również bezpieczeństwo użytkowników, a także zagwarantuje, że udostępniane usługi za pomocą HbbTV będą kompatybilne z odbiornikami, których widzowie używają.
– Nauczeni doświadczeniem krajów zachodniej Europy, gdzie wprowadzono już telewizję hybrydową, wiemy, jakie mogą być problemy z wdrażaniem różnych aplikacji. Certyfikacja pozwoli nam uniknąć tych samych błędów – dodaje prezes Kanownik.
Związek Cyfrowa Polska uważa, że m.in. z tego powodu proces wprowadzania HbbTV należy poprzedzić 12 -miesięcznym okresem przejściowym. Ale to nie jedyny powód.
„Propozycja ta podyktowana jest koniecznością dostosowanie fabryk do nowych wymagań, zmian na liniach produkcyjnych i wygaszaniem produkcji wybranych modeli odbiorników TV” – napisał Związek Cyfrowa Polska do ministra cyfryzacji.
Resort cyfryzacji w projekcie rozporządzenia dał producentom czas na wprowadzenie HbbTV do 1 stycznia 2021 r. Propozycja przedstawicieli producentów oznaczałaby przesunięcie tego terminu do 1 czerwca 2021 r.
Porozumienie w sprawie oprogramowania HbbTV
Zgodnie z ministerialnym projektem w Polsce producenci telewizorów, wyposażone w możliwość obsługi HbbTV, będą zobowiązani do stosowania oprogramowania w wersji 2.0.1. W pierwotnej wersji projektu Ministerstwo Cyfryzacji proponowało, by odbiorniki były wyposażone w najnowszą wersję 2.0.2. Jednak po opiniach, m.in. Związku Cyfrowa Polska, który przeprowadził konsultacje z inżynierami w fabrykach i analizy rynków krajów Europy Zachodniej, resort wycofał się z tego pomysłu. Związek argumentuje, że w obecnej chwili nie ma technicznych możliwości wdrożenia w szybkim czasie najnowszej wersji oprogramowania HbbTV.
Cyfrowa Polska w opinii przesłanej do resortu cyfryzacji wnosi również o to, aby nowe regulacje dotyczyły odbiorników telewizyjnych wprowadzanych na rynek po wejściu w życie rozporządzenia.
„Przepisy te nie powinny odnosić się do produktów będących jeszcze w sprzedaży, np. na półkach sklepowych” – podkreślili przedstawiciele producentów.