Kostiumografka z Oscarem na koncie, potomek Burbonów w roli głównej i polski aktor na ekranie: 5 ciekawostek o MARII ANTONINIE (wideo)
Najnowsza superprodukcja kostiumowa MARIA ANTONINA dostępna jest w CANAL+ online. Już dziś kolejne 2 odcinki serialu o losach niezwykłej kobiety, która podbiła serca Francuzów, chociaż nie za życia. Twórczynią serialu jest Deborah Davies, scenarzystka nominowanej do Oscara „Faworyty”. Ale to nie jedyna reprezentantka ekipy doceniona przez Akademię. Oto 5 ciekawostek dotyczących najnowszego serialu CANAL+.
Film twórczyni feministycznych manifestów
Sportretowana wielokrotnie na kartach powieści, w filmach, a nawet japońskiej mandze. Maria Antonina to jedna z najsłynniejszych postaci kobiecych w światowej kulturze, która przez ponad 200 lat obrosła w wiele legend – choćby tę o słynnej wypowiedzi na temat jedzenia ciastek. Najnowszy dramat historyczny, w którym w królową Francji wcieliła się Emilia Schüle, opowiada tę znaną wszystkim historię z nowej, feministycznej perspektywy.
To kobiece spojrzenie nie może jednak dziwić, biorąc pod uwagę, kto jest autorką scenariusza. Deborah Davis to twórczyni jednego z najgłośniejszych kostiumowych filmów ostatnich lat. Obsypana licznymi nagrodami, nominowana do Oscara w 10 kategoriach „Faworyta” (Oscar dla fantastycznej Olivii Colman za główną drugoplanową rolę kobiecą) została przez krytyków okrzyknięta prawdziwym feministycznym manifestem. Nie inaczej do tematu podchodzi MARIA ANTONINA.
Dior i laureatka Oscara
W najnowszym serialu CANAL+ widzowie obserwują życie młodej Delfiny od momentu, gdy w wieku 14 lat zostaje zmuszona do wyjazdu z rodzinnej Austrii i poślubienia następcy francuskiego tronu. Niewinna, nieprzystosowana do życia na pełnym intryg dworze arcyksiężniczka, nie zdaje sobie sprawy, że przyjdzie jej stać się jedną z najbarwniejszych i najpopularniejszych (choć długo w negatywnym tego słowa znaczeniu) kobiet swoich czasów.
Przemiana postaci ma swoje odbicie także w kostiumach – nosząca się początkowo w królewskich odcieniach jasnego niebieskiego czy błogiej zieleni Maria, z biegiem czasu coraz częściej wybierała głębsze barwy. Dopełnieniem fantastycznych kostiumów – 140 (!) szytych na miarę strojów dla głównych postaci oraz ponad sto dla statystów — nad którymi pieczę sprawowała laureatka Oscara Madeline Fontaine, wspomagana przez projektantkę kostiumów Marie Frémont, są dwie spektakularne kreacje stworzone we współpracy z domem mody Dior.
Więcej o filmach kostiumowych w CANAL+ online
Dziedzic Burbonów
Jednym z głównych wątków opowieści o Marii Antoninie jest dążenie do spełnienia podstawowego (zdaniem wielu jedynego) obowiązku królowej. Cała Francja z zapartym tchem oczekiwała na następcę tronu Burbonów, dziedzica Ludwika XVI. W rolę młodego króla, przed którym kraj stawia szereg oczekiwań wciela się… najprawdziwszy Burbon! Louis Cunningham jest bowiem wnukiem Karola księcia Luksemburga z dynastii Burbon-Parmeńskiej. Cóż, trudno o lepsze pretensje do roli.
Polak w Wersalu
W MARII ANTONINIE nie zabrakło również polskiego akcentu. Znany z ról m. in. w BELFRZE, ZOŁZIE czy z postaci tytułowego KURIERA w filmie Władysława Pasikowskiego, Phillipe Tłokiński wcielił się w Pierre’a Beaumarchais — ekscentrycznego geniusza, dramaturga, projektanta zegarków i królewskiego szpiega. Dzięki tej barwnej roli, aktor miał możliwość dołączenia do międzynarodowej obsady i przeniesienia na salony Wersalu.
„Odbudowaliśmy cały Wersal. […] tym, co mnie zadziwia w tym wszystkim to uwaga co do detali. Ale proszę mi uwierzyć, że to nie dotyczy tylko scenografii. To dotyczy tekstów, przygotowania aktorów do scen” – opowiada aktor.
Wersal 2.0
Jak w każdej produkcji historycznej to właśnie scenografia i rekwizyty odgrywają w MARII ANTONINIE ogromną rolę. Jednym z największych wyzwań i ambicji twórców serialu było odtworzenie królewskich apartamentów. Odpowiedzialni za to Pierre Quefféléan i jego zastępca, Clovis Weil, zatrudnili do tego zadania ponad stu przedstawicieli dwudziestu różnych profesji: rysowników, projektantów, grafików komputerowych, budowniczych, malarzy, ślusarzy, rzeźbiarzy czy tapicerów.
W drobiazgowej pracy twórcom pomogły oczywiście nowoczesne technologie i filmowe triki, o których Philippe opowiedział w specjalnym materiale zza kulis. Np. podłoga w wybudowanym w studiu wersalu to… wykonana ze zdjęcia tapeta!