Nowy sezon Teatru Telewizji
Teatr Telewizji zaprasza widzów w wyjątkową podróż teatralną, od komedii przez groteskę, komedię kryminalną, aż po tragedie i dramaty historyczne. Wśród nich dzieła w reżyserii m.in.: Bodo Koxa, Zbigniewa Lesienia, Andrzeja Barańskiego, Andrzeja Strzeleckiego. W tym sezonie Teatr Telewizji przygotuje aż 25 premier, które widzowie będą mogli obejrzeć w TVP1, TVP Kultura, TVP Polonia, TVP ABC oraz na vod.tvp.pl.
Nowy sezon Teatru TV otwiera „Trójkąt bermudzki” Marka Kochana w interpretacji Bodo Koxa. Marek Kochan w swojej komedii o trójce rozbitków uratowanych z katastrofy samolotowej próbuje dotknąć jednego z najważniejszych sporów ostatnich lat w Polsce. W okolicach Bermudów, na niezamieszkanej wyspie, rozbija się samolot pasażerski. Z katastrofy lotniczej cało wychodzą tylko Mirosław i Radomir. Mirosław pragnie zwiedzać zabytki kultury prekolumbijskiej, która ma być dla niego natchnieniem. Ma się za lepszego od Radomira i odmawia współpracy przy budowie tratwy ratunkowej. Radomir chce się ratować i jest gotowy do działania, a Mirosławowi na tym wyraźnie nie zależy. Nagle ukazuje się Piękna Pani. Mirosław zmienia zdanie i przystępuje do planu ratunkowego Radomira. W spektaklu występują: Radosław Pazura, Cezary Pazura, Anna Karczmarczyk.
Wśród propozycji Teatru TV są także duże projekty historyczne. „Halo, halo, tu mówi Warszawa” w reż. Ewy Małecki opowiada o radiowcach, którzy we wrześniu 1939 roku pozostali w stolicy, by nadawać program radiowy, mobilizujący warszawiaków do walki i będący dla nich ważnym źródłem informacji. Bohaterami będą m.in.: prezydent Warszawy Stefan Starzyński oraz młodzi radiowcy: Jeremi Przybora, Jerzy Wasowski i Władysław Szpilman.
Kolejna propozycja Teatru Telewizji to spektakl „Cud biednych ludzi” Mariana Hemara, przedwojennego poety i satyryka, który od 1945 roku przebywał na emigracji, a jego dramat nie miał dotąd w Polsce premiery. „Cud biednych ludzi” przedstawia problem moralny, konflikt, jaki może powstać przy zderzeniu racjonalności i wiary, prawa kodeksu z prawem, jakie dyktuje miłość bliźniego. To tragiczne zderzenie pomiędzy logiką, a wielką potrzebą cudu powoduje, że tekst Hemara jest dramatem o uniwersalnym charakterze, który zachowuje wciąż swą aktualność. Główny bohater Józef Bylejak musi poświęcić się opiece nad sparaliżowaną żoną i porzuca pracę. Żarliwie modli się o zdrowie do św. Teresy. Pewnego dnia powraca do domu z perłami zdjętymi z posągu świętej w kościele parafialnym i oświadcza, że św. Teresa podarowała mu klejnoty, by wyleczył żonę.
W listopadzie zapraszamy na autorski spektakl Macieja Wojtyszki „Ni z tego, ni z owego”. To kameralny dramat ukazujący sylwetki dwóch najważniejszych ojców polskiej niepodległości – Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego poprzez pryzmat trudnych relacji męsko-damskich, ale i konfliktów światopoglądowych. Akcja utworu rozgrywa się na przestrzeni dwudziestu kilku lat. Rozpisany na dwanaście scen prezentuje dwie różne koncepcje odzyskania Niepodległości, wyrosłe z innych światopoglądów obu bohaterów, kochających w dodatku tę samą kobietę. Wojtyszko pokazuje, że dla walki o niepodległość potrafili oni powściągnąć uczucia i przekroczyć własną dumę, ceniąc w sobie nawzajem absolutne oddanie tej sprawie. Dramat opowiada też o obu kobietach, z którymi związany był Piłsudski.
W 50-tą rocznicę wypadków grudniowych TVP1 zaprasza na spektakl „Cena władzy”, ukazujący rozgrywki polityków walczących o zmianę na stanowisku Pierwszego Sekretarza, które w tle prezentuje sprowokowaną podwyżkami tragedię na Wybrzeżu. Ambicją autorów nie było zrealizowanie dokumentu, a raczej stworzenie swoistego thrillera politycznego, pełnego napięcia i niedomówień, rozgrywającego się w klaustrofobicznych gabinetach pomiędzy najważniejszymi graczami sceny politycznej ówczesnego PRL.
Spektakl Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, która wystawi brytyjski dramat „Tamta twarz”, opowie z kolei o dysfunkcjach współczesnej rodziny. To poruszający dramat o rozpadzie rodziny, w której nadwerężone zostały osobiste relacje i odwrócone zwyczajowe role – dzieci zastępują nieobecnych rodziców i niestety nie potrafią w narzuconych sytuacjach poradzić sobie z emocjami. Autorka przedstawia bardzo bogaty świat, w którym oprócz nieszczęścia, samotności, niespełnienia jest także miejsce na miłość i nadzieję.
Mecenasem Teatru Telewizji jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. (PGNiG S.A.)