Rekordowe udziały TVP w listopadzie
W listopadzie według NM* TVP1 i TVP Sport we wszystkich grupach wiekowych zanotowały rekordowe wzrosty. Miesięczny udział TVP1 w rynku telewizyjnym wzrósł w stosunku do października o 30% i wyniósł 11,02% w grupie 4+. Najwyższy wzrost Jedynka zanotowała w grupie 16 – 49 – wyniósł 75%, a udział był na poziomie 9,1%. W grupie 16-59 udziały miesięczne anteny wzrosły o 58% i ukształtowały się na poziomie 9,4%. TVP Sport w porównaniu z poprzednim miesiącem w grupie 16-59 zanotował wzrost o 174% (średni udział 2,1%), a w grupie 16-49 aż o 218% (średni udział 2,1%). W grupie 4+ antena zanotowała wzrost o 132% w stosunku do października i był on na poziomie 2,2%. Wśród 10 najliczniej oglądanych programów w listopadzie aż 9 pozycji należało do TVP.
Uruchomiony na Mistrzostw Świata w piłce nożnej mężczyzn – Katar 2022, kanał TVP 4K również notuje wzrost udziałów antenowych. Przy uwzględnieniu dotychczasowych transmisji spotkań grupowych od 20 listopada, średni udział wynosi 0,7% w grupie 4+, 0,8% w grupie wiekowej 16-59 i 0,8% w grupie wiekowej 16-49. W 2021 roku podczas turnieju Euro 2020 udział antenowy TVP 4K we wszystkich grupach wiekowych wyniósł 0,2%.
Mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej rozgrywane w ramach Mistrzostw Świata w piłce nożnej mężczyzn – Katar 2022 były najliczniej oglądane w listopadzie. Na pierwszym miejscu jest spotkanie Polska – Argentyna z 30 listopada, które według NM średnio obejrzało na TVP1 i w TVP 4K 9,1 mln widzów przy udziałach anteny na poziomie 57%. W paśmie wspólnym TVP1, TVP2 i TVP Sport o godzinie 20:00, na którym były transmitowane 2 mecze, czyli Polska – Argentyna oraz Meksyk – Arabia Saudyjska suma widzów w momencie najwyższej oglądalności wyniosła 14,8 mln osób według MOR**, natomiast średnia 13,7 mln.
Drugim najliczniej oglądanym programem był mecz Polska – Arabia Saudyjska, który według MOR* obejrzało w TVP1 i TVP Sport w momencie najwyższej oglądalności ponad 12 mln widzów. Zwycięstwo reprezentacji w Katarze w TVP1 i TVP Sport oglądało średnio według MOR 10,4 mln widzów, według NM mecz na trzech antenach TVP1, TVP Sport i TVP 4K oglądało średnio 8,8 mln osób (w piku 10,8 mln widzów), przy udziałach na poziomie 70,8%.
Wśród najliczniej oglądanych programów miesiąca jest również „Rolnik szuka żony” w TVP1. 9. sezon zakończył się 27 listopada. Według NM sezon średnio oglądało 2,7 mln widzów przy udziale antenowym na poziomie 21,6%. Najliczniej oglądanym odcinkiem był finałowy, który według NM oglądało średnio 3,3 mln widzów, udział kształtował się na poziomie 29%.
„Pytanie na śniadanie” w grupie wszystkich widzów osiągnęło w listopadzie wyższą oglądalność od konkurencyjnego programu śniadaniowego. Średnia widzów wyniosła 439 tysięcy przy udziałach na poziomie 8,9%.
13 listopada Jedynka transmitowała z Teatru Wielkiego w Warszawie Galę Jubileuszową „70 lat TVP”. Uroczysty koncert przyciągnął do TVP1 według MOR 2,5 mln widzów, a według NM 2,2 mln osób. Udziały anteny wyniosły 16,7%.
We wtorek, 1 listopada 150 tysięcy widzów według MOR obejrzało w wieczornym paśmie wtorkowym w TVP Kultura w momencie najwyższej oglądalności spektakl „Bezdech”, a średnia widownia wyniosła 127 tysięcy osób. Jest to najliczniej oglądany spektakl od 2021 roku. Według NM spektakl średnio obejrzało 74 tysiące widzów. Ten wynik przełożył się na udział TVP Kultura w wieczornym paśmie wtorkowym na poziomie 0,54% w grupie 4+. Jest to najwyższy udział wtorkowego pasma wieczornego ostatnich dwóch lat.
Ważne wydarzenia, nagrody i rocznice w listopadzie 2022 roku
Od 2 listopada program TVP World jest dostępny w naziemnej telewizji cyfrowej w Wiedniu i okolicach. TVP World jest dostępny dla widzów w Austrii za pośrednictwem naziemnej platformy cyfrowej MUX C, obejmującej swoim zasięgiem Wiedeń i sąsiadujące tereny Dolnej Austrii oraz Burgenlandu.
Nowa odsłona platformy streamingowej TVP VOD już na otwarciu może pochwalić się znakomitymi wynikami. W zaledwie kilka dni od startu odnotowano aż 25-procentowy wzrost liczby subskrybentów oraz rekordową ilość pobrań aplikacji. Jednocześnie platforma cieszy się jeszcze większym niż dotychczas zainteresowaniem użytkowników Strefy ABO, dostępnej po opłaceniu abonamentu RTV.
W piątek, 11 listopada Dystrybucja TVP wprowadziła do kin w całej Polsce film „Prorok”. Dramat historyczny z elementami sensacyjnymi o kardynale Stefanie Wyszyńskim jest debiutem fabularnym Michała Kondrata, którego dokumenty zdobyły uznanie widzów na całym świecie. W rolach głównych wystąpili: Sławomir Grzymkowski, Adam Ferency, Marcin Troński, Tomasz Sapryk, Katarzyna Zawadzka, Michał Meyer i Karolina Bruchnicka. Film wyprodukowała Fundacja Filmowa im. św. Maksymiliana Kolbe w koprodukcji z Telewizją Polską.
W niedzielę, 13 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się wielka urodzinowa „Gala Jubileuszowa – 70 lat Telewizji Polskiej”. W Gali wzięli udział znakomici artyści i twórcy kultowych programów TVP. Podczas widowiska publiczność w Teatrze Wielkim i widzowie przed telewizorami odbyli sentymentalną podróż zanurzając się we wspomnienia, anegdoty, przypominając sobie fragmenty programów i występów gwiazd, które dzięki telewizji publicznej towarzyszą im od siedmiu dekad. Nie zabrakło prezentacji współczesnych dokonań TVP i rozmów o przyszłości.
Telewizja Polska powołała własną fundację, by reagować na potrzeby rodzin, osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie. Telewizja Polska nie pomija również w swojej dobroczynnej działalności Rodaków na Wschodzie, pochodzących z niezamożnych rodzin, niosąc pomoc m.in. w zakresie ich edukacji. Ambasadorami „Fundacji TVP” są znane i lubiane twarze Telewizji Polskiej m.in.: Agata Konarska, Ida Nowakowska, Maja Kapłon, Małgorzata Tomaszewska, Aleksander Sikora, Przemysław Babiarz, Rafał Brzozowski, Rafał Patyra, Sebastian Mila, Tomasz Wolny, Dariusz Szpakowski, Tomasz Kammel.
Telewizja Polska po raz 30. organizuje akcję charytatywną „Reklama Dzieciom”. W pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia w TVP1, po głównym wydaniu „Wiadomości”, zostanie wyemitowany specjalny blok reklamowy, z którego dochód zostanie przeznaczony na pomoc potrzebującym dzieciom. Sprzedaż czasu reklamowego prowadzi Biuro Reklamy TVP.
W poniedziałek, 14 listopada ruszyła druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Telewizyjnego Heart of Europe organizowanego przez Telewizję Polską. W wydarzeniu wzięło udział 13 telewizji publicznych i niemal 150 twórców, producentów i przedstawicieli nadawców z Europy Środkowo-Wschodniej. 16 listopada nagrodzono najlepsze produkcje, prezentowane na pitchingach Forum Koprodukcyjnego, które odbyło się w Warszawie w ramach festiwalu. W czwartek, 17 listopada podczas uroczystej gali nagrodzono najlepsze produkcje zgłoszone przez nadawców publicznych z Europy Środkowo – Wschodniej w 5 kategoriach: Film Fabularny, Serial, Film Dokumentalny, Dzieci i Młodzież, Digital.
20 listopada rozpoczęły się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej mężczyzn z udziałem reprezentacji Polski – Katar 2022. Każdy mecz mistrzostw można obejrzeć na antenach Telewizji Polskiej, a na futbolowych fanów czekają poszerzone studia oraz specjalne programy poświęcone tej imprezie. Telewizja Polska ponownie uruchomiła kanał TVP 4K, na którym będzie można oglądać wszystkie mecze mundialu w Katarze, w tym spotkania reprezentacji Polski w wysokiej rozdzielczości UHD.
Produkcje Telewizji Polskiej z nagrodami 34. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce. Wśród laureatów znalazły się zarówno filmy wyprodukowane, jak i koprodukowane przez Telewizję Polską. „Złote zęby”, czyli Nagrodę Główną festiwalu zdobyła Beata Dzianowicz za film „Strzępy”.
Najpopularniejsze programy nadawcy publicznego, TVP1 i TVP2 dołączyły do oferty serwisu streamingowego CANAL+ online. Programy są dostępne dla wszystkich subskrybentów bez względu na posiadany pakiet.
TVP Dokument z okazji drugich urodzin zaprasza widzów na wyjątkowe premiery. W bogatej ofercie filmów dokumentalnych zobaczymy m.in. „Mariupol” (10 grudnia) o życiu w mieście usytuowanym na linii frontu w Ukrainie, wstrząsający dokument o ludziach, którzy znikają w samotności i odosobnieniu pt. „Hikikomori – więźniowie z wyboru” (15 grudnia) oraz „Wszystkie role Stanisława Barei” o najwybitniejszym polskim twórcy komedii i mistrzu groteski (31 grudnia).
23 listopada ruszyła kolejna edycja konkursu na projekt filmu dokumentalnego, organizowanego w ramach III Festiwalu Kultury Narodowej „Pamięć i Tożsamość”. Zwycięski projekt zostanie zrealizowany przez Telewizję Polską – największego producenta i koproducenta filmów dokumentalnych w kraju. Zgłoszenia można składać do 31 stycznia 2023 r. Szczegóły dostępne są na stronie www.fkn.tvp.pl w zakładce „PITCHING FKN”.
Kapituły powołane przez Telewizję Polską, Polskie Radio, Polską Agencję Prasową i Audytorium 17 wyłoniły nominowanych do Nagród Mediów Publicznych 2022 w czterech kategoriach: „Obraz”, „Muzyka”, „Słowo” i „Idea”. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Rada Mediów Narodowych.