Sony na targach IBC 2024 w Amsterdamie
Firma Sony ogłasza szereg istotnych aktualizacji organizacji pracy, oprogramowania i sprzętu, które umożliwią branży medialnej przejście na dynamiczną architekturę zasobów. Profesjonalne rozwiązania Sony Creativity Connected pozwolą użytkownikom i decydentom odkrywać nowe możliwości twórcze i operacyjne.
“Obserwujemy, jak branża medialna zmierza w kierunku najlepszych rozwiązań i podejścia skoncentrowanego na przepływie pracy. Jednym z niezbędnych kroków do wykorzystania najlepszych komponentów sprzętowych i programowych oraz wdrożenia ich w środowisku hybrydowym jest możliwość płynnego i nieograniczonego poruszania się po systemach organizacji pracy w różnych infrastrukturach. W Sony podchodzimy do nowej generacji produkcji medialnej, wykorzystując technologię, która umożliwia łatwą łączność między wszystkimi komponentami, jednocześnie zapewniając najwyższą jakość obrazu. To właśnie mamy na myśli, mówiąc “Creativity Connected” – powiedział Olivier Bovis, zastępca kierownika działu Pan European Imaging Product and Solutions w Sony Europe B.V.
Tworzenie elementów składowych dla dynamicznego zaplecza medialnego
Ekosystem Networked Live firmy Sony, zaprojektowany z myślą o pełnym wykorzystaniu zasobów w wysokiej jakości produkcjach na żywo, doczekał się wielu nowości. Współpracując ze spółką zależną Nevion, Sony zapewnia holistyczne spojrzenie na każdą produkcję poszukującą kompleksowych i niezależnych od platformy organizacji pracy.
Sony kontynuuje udział w licznych testach na całym świecie, współpracując z operatorami mobilnymi, takimi jak Deutsche Telekom, Orange Polska i 3 Denmark, aby wprowadzić erę transmisji na żywo z niskim opóźnieniem w technologii 5G. W ramach tych procesów wykorzystane są kamery, jednostki zdalnej produkcji CBK-RPU7 oraz przenośny nadajnik danych PDT-FP1, który został wprowadzony na rynek na początku tego roku i zapewnia silne wsparcie dla bezpośredniego streamingu 5G z kamer.
Z terminem IBC 2024 zbiega się wprowadzenie na rynek miksera M2L-X:, który zapewnia większą elastyczność i większe możliwości na potrzeby procesu roboczego związanego z produkcją, dzięki obsłudze środowiska Commercial Off-The-Shelf (COTS) oraz Virtual Private Cloud (VPC), w połączeniu z interoperacyjnością z aplikacjami innych firm*[1] . M2L-X płynnie integruje się również z platformą definiowaną programowo, która umożliwia deweloperom łatwe tworzenie aplikacji do obsługi multimediów na żywo.
Ponieważ operatorzy produkcji na żywo coraz częściej poszukują skalowalności, trwałości i modułowości, nowa wersja miksera MLS-X1 firmy Sony stanowi idealne rozwiązanie, zapewniające większą elastyczność modułową i możliwości operacyjne. Dzięki wersji z jednym węzłem (V2.2*[2] ) i o połowę mniejszą liczbą wejść/wyjść mniejsze firmy produkcyjne mogą wykorzystać dynamikę i skalowalność platformy. Z operacyjnego punktu widzenia w MLS-X1 wprowadzono kilka ulepszeń, takich jak Conditional Action i Panel Memories, które usprawniają tworzenie fabuły (V2.3*[3] ). Równolegle adapter sieciowy do sterowania kamerami, CNA-2, dodaje nowe funkcje do zarządzania i konfigurowania kamer w zestawie*[4] : GMCS (Global Multi camera System) to nowy skalowalny i wysoce bezpieczny system sterowania, który umożliwia rozszerzenie dowolnego systemu kamer do 300 łańcuchów, wykorzystując podział logiczny do łatwego przydzielania i konfigurowania każdego łańcucha. Kontrola i konfiguracja wielu kamer może być również dostępna za pośrednictwem przeglądarki internetowej przy użyciu licencjonowanego oprogramowania HZC-MSUCN2. Ponadto, nowa wersja (V1.1) procesora Media Edge NXL-ME80, wydana w lipcu tego roku, zapewnia bardzo niską latencję transmisji kanałów HD8 i może być również używana jako odbiornik do transmisji bezprzewodowej 5G.
W ramach hybrydowej wizji produkcji Sony, spółka zależna Nevion ulepsza przesyłanie multimediów, sieć i orkiestrację zasobów w obiektach i chmurze. Nevion Virtuoso będzie oferować transmisję SRT*[5] i zaawansowaną kompresję wideo HEVC*[6] do zastosowań o ograniczonej przepustowości – w oparciu o najnowocześniejszą i sprawdzoną technologię Sony. Platforma orkiestracji mediów Nevion VideoIPath obsługuje teraz routing i kontrolę zasobów przetwarzania w chmurze. Ponadto, aktualizacje w VideoIPath Operate pozwalają na nowo wyobrazić sobie sterowanie transmisją w hybrydowych produkcjach na żywo.
Moc chmury i sztucznej inteligencji a zwiększenia elastyczności infrastruktury i przepływu pracy
Dal firm, które poszukują najlepszego podejścia do zrównoważonych metod pracy, firma Sony ogłosiła utworzenie szablonów opartych na usługach, dostosowanych do konkretnych przypadków użycia treści, takich jak produkcja na żywo lub gromadzenie wiadomości przy użyciu zintegrowanego oprogramowania działającego w ramach usług w chmurze i sprzętu opartego na COTS. Bazując na bogatym doświadczeniu Sony w branży sportowej, szablony te pozwolą użytkownikom na wdrożenie najbardziej wydajnych operacji nadawczych i produkcyjnych zgodnie z ich potrzebami i zasobami.
Platforma Sony Creators’ Cloud jest przeznaczona do wydajnej produkcji, udostępniania i dystrybucji multimediów. Od momentu powstania doczekała się kilku rozszerzeń z konkretnymi rozwiązaniami skierowanymi do osób prywatnych lub przedsiębiorstw.
Creators’ Cloud dla firm
Aby usprawnić proces postprodukcji, platforma Sony Ci Media Cloud prezentuje na targach IBC natywną integrację z oprogramowaniem DaVinci Resolve firmy Blackmagic Design. Integracja ta będzie dostępna jesienią 2024 r. i umożliwi użytkownikom wyszukiwanie materiałów przechowywanych w Ci, wyświetlanie ich podglądu, pobieranie plików proxy, sprawdzanie komentarzy i przesyłanie nowych cięć – a wszystko to bezpośrednio z poziomu oprogramowania do nieliniowej edycji wideo (NLE).
Portal C3, firmy Sony, rozszerzył także swoją łączność z najnowszymi kamerami*[7] i jest teraz w stanie odbierać transmisje strumieniowe z nadajników innych firm, takich jak LiveU lub ogólne kodery SRT, umożliwiając szybkie i łatwe wdrażanie transmisji z kamer w chmurze. Modemy bezprzewodowe Teradek Node II, Node II CBRS i Node 5G mogą teraz współpracować z wybranymi kamkorderami Sony w celu przesyłania strumieniowych lub nagranych plików do C3 Portal. Po stronie odbiornika C3 Portal może łączyć się, wśród wielu opcji, z dostępną teraz aplikacją PWA-RX1, która pozwala na zdalny dostęp do plików proxy w obsługiwanych kamkorderach i adapterach.
Creators’ Cloud dla użytkowników indywidualnych
Sony ogłosiło wprowadzenie kolejnych funkcji w części dla użytkowników indywidualnych, w tym:
- Połączenie przewodowe USB i wyświetlanie kąta migawki dla aplikacji Monitor i Control*[8]
- Creators’ App obsługuje teraz wstrzymywanie/wznawianie przesyłania zdjęć i filmów na urządzenia mobilne, przesyłanie przyrostowe i robienie zdjęć podczas przesyłania.*[9]
-
Korzystając z wtyczki Catalyst Prepare Plugin z platformą Ci Media Cloud, edycja będzie teraz możliwa przy jednoczesnym odwoływaniu się do komentarzy recenzentów dokonanych przez klientów. Wtyczka Catalyst Prepare obsługuje obecnie Adobe Premiere Pro, a od jesieni 2024 r. będzie również obsługiwać DaVinci Resolve firmy Blackmagic Design.
Odwiedzający stoisko Sony będą mogli wypróbować należące do Sony narzędzia AI Analysis Engine i AI Rule Engine Maker do tworzenia wyróżnionych materiałów wideo na żywo, klipów scenicznych i oznaczania metadanych w pakiecie produkcyjnym A2. W ramach integracji z pakietem A2 Production Suite zaprezentowany zostanie także oparty na chmurze mikser M2 Live z najnowszymi funkcjami automatycznego wyróżniania, natychmiastowej powtórki i przejścia między klipami* . [10]
Najnowsza wersja systemu HIVE, będąca również częścią oferty Sony Media Backbone, oferuje transkrypcję opartą na sztucznej inteligencji, która integruje się z istniejącymi platformami. W najnowszej kamerze PTZ BRC-AM7, wprowadzonej na rynek w listopadzie 2024 r.*[11] , wbudowano również, wiodącą w branży, funkcję automatycznego kadrowania opartą na sztucznej inteligencji.
Przepływy pracy oparte na wyjątkowej jakości obrazu i rosnącym potencjale Virtual Production.
Firma Sony prezentuje swój nowy, flagowy prototyp profesjonalnego monitora, 16,5-calowego TRIMASTER HX 4K BVM-HX1710N (z interfejsem IP/SDI/HDMI) do cieniowania i kontroli jakości w środowiskach na żywo. Monitor BVM-HX1710N obsługuje standard SMPTE 2110 i jako taki stanowi dodatek do poszerzającego się ekosystemu Networked Live. Ten model o wysokiej luminancji i szybkiej reakcji jest wprowadzany na rynek wraz z innym – 16,5-calowym BVM-HX1710*[12] . Oba monitory łączy wierne odwzorowanie czerni, wysoki zakres dynamiki i szczytowa luminancja 3000 nitów. Ponadto można zobaczyć flagowy model monitora referencyjnego BVM-HX3110 oraz telewizor BRAVIA 9 (4K Mini LED TV). Oprócz technologii zapewniających wysoką jasność i odwzorowanie kolorów, które zostały opracowane na potrzeby monitorów profesjonalnych, produkty: BRAVIA 9 i BVM-HX3110 mają wspólne podstawowe technologie, takie jak autorskie sterowanie podświetleniem. Od listopada br. oferta konsumenckich telewizorów BRAVIA 9 zostanie rozszerzona w Europie o nowy, 65-calowy model, który uzupełni już dostępne modele o przekątnych 75 i 85 cali. Sony będzie nadal zacieśniać współpracę między profesjonalistami i konsumentami w zakresie opracowywania monitorów, które wiernie odwzorowują intencje wizualne twórcy, od rejestracji treści do jej oglądania.
Podczas targów IBC firma Sony prezentuje także nową kamerę HDC-P50A, która jest natywną kamerą POV (Point of View) IP z opcjonalną licencjonowaną aktualizacją do bezpośredniego wyjścia IP. Inne kluczowe funkcje obejmują transmisję SMF, połączenie CCU i 4K 4x HFR. Kamera HDC-P50A będzie dostępna już w grudniu 2024 roku.
Zapowiedziane w sierpniu tego roku kamery PXW-Z200 i HXR-NX800 zapewnią rozdzielczość 4K 60p/120p (50p dla Europy) z automatycznym kadrowaniem opartym na sztucznej inteligencji i strumieniowaniem, w tym obsługą SRT, obiektywem z 20-krotnym zoomem optycznym, do wszystkiego: od nagrywania przez streamingowanie po dokumentowanie wydarzeń czy wykorzystanie przez użytkowników stacji nadawczych. Stale rozwijające się kamery Cinema Line FX3/FX30 umożliwią użytkownikom wybór czasu i kąta otwarcia migawki oraz strumieniowanie na żywo z SRT/RTMP/RTMPS*[13] .
Podążając za rosnącą popularnością kompleksowych rozwiązań do produkcji wirtualnej, takich jak niedawno zatwierdzone przez Movie People we Włoszech, Sony wykorzysta IBC jako okazję do zademonstrowania najnowszej wersji Virtual Production Tool Set dostępnej od zimy 2024 roku. Najnowsza wersja Virtual Production Tool Set będzie oferować nowe funkcje, z których część będzie objęta płatną licencją. Na etapie przedprodukcyjnym oprogramowanie pozwala na wstępną symulację wirtualnych przestrzeni z kamerami o takim samym wyglądzie, jak te używane w rzeczywistej produkcji. Będzie ono kompatybilne z większą liczbą kamer poza istniejącą serią VENICE, obejmującą obecnie modele BURANO, FR7, HDC-F5500, HDC-5500 i HDC-3500. Obsługuje również Unreal VCam firmy Epic Games, umożliwiając intuicyjne sterowanie kamerami w przestrzeni wirtualnej za pomocą iPada*[14] . Dodatkowo Sony oferuje płatną licencję na funkcję Live Camera Sync, która umożliwia natychmiastowe odczytywanie zmian w ustawieniach kamer i obiektywów VENICE na planie i odzwierciedlanie ich w ustawieniach silnika Unreal Engine
.Produkcja wirtualna wkracza również do zastosowań nadawczych i transmisyjnych, co zostanie zademonstrowane na stoisku Sony za pomocą zestawu multicam z kamerami VENICE 2 i HDC-F5500, które posłużą do demonstracji transmisji na żywo i różnych strumieni wideo. Na stoisku zostanie również zaprezentowany film wideo z udanego eksperymentu przełączania na żywo w trybie multicam, przeprowadzonego niedawno w Londynie przez Sony, EBU (Europejską Unię Nadawców) i BBC. Zaprezentowany zostanie również zestaw narzędzi do wirtualnej produkcji.
Film BTSPodczas targów IBC 2024 w Amsterdamie firma Sony będzie gościć w Elicium i zaprezentuje niektóre ze swoich najnowszych inicjatyw środowiskowych, a także pokazy technologiczne.
foto,źródło. Sony