W Rybniku już działa pierwsza na Śląsku stacja tankowania wodorem pod marką NESO
Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK zbudowały i uruchomiły w Rybniku pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce ogólnodostępną stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Na stacji będzie mogło tankować między innymi 20 autobusów wodorowych NesoBus wyprodukowanych przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK, które już zaczynają służyć mieszkańcom Rybnika. Rybnik jest jednym z liderów zielonej transformacji energetycznej w Polsce, a autobusy i stacja tankowania będą jednym z głównych elementów powstającego Rybnickiego Okręgu Wodorowego.
Sieć stacji tankowania wodorem Grupy Polsat Plus i ZE PAK jest budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Stacje NESO są obecnie jednymi z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Ze stacji będą mogły korzystać autobusy komunikacji miejskiej Rybnika, jak i wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem.
– Transformacja Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy powoli staje się faktem – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Mamy ambicje stania się ośrodkiem nowoczesnych technologii opartych o zrównoważone, efektywne źródła zielonej energii. Otwierana dziś inwestycja – druga w Polsce (po Warszawie) ogólnodostępna stacja tankowania wodorem – jest jednym z elementów składających się na zieloną transformację Rybnika czyli przechodzenia na czyste źródła energii – dodaje prezydent.
– Stacja tankowania wodorem w Rybniku to już druga nasza stacja w Polsce, jaką uruchamiamy w przeciągu zaledwie kilku tygodni. Rybnik to doskonały przykład jak z miasta, które przodowało w rankingach zanieczyszczonego powietrza w krótkim czasie zmienić się w lidera zielonej transformacji wśród polskich miast. To wielka zasługa ludzi zarządzających miastem i należą im się prawdziwe wyrazy uznania od całej Polski, ale przede wszystkim od mieszkańców Rybnika. Cieszymy się, że w Rybniku powstaje pierwsza na Śląsku stacja wodorowa, na której będą między innymi mogły tankować autobusy wodorowe NesoBus produkowane w naszej fabryce w Świdniku – mówi Maciej Stec, Wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK.
foto. Grupa Polsat Plus
Zielony wodór to czyste i zeroemisyjne paliwo. Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej „destylowaną” parę wodną. Już dziś seryjnie produkowane są samochody wodorowe oraz autobusy.
Stacja tankowania wodorem w Rybniku zbudowana przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAK jest pierwszą tego typu ogólnodostępną stacją na Śląsku i drugą w Polsce. Będzie na niej można tankować zarówno samochody, jak i autobusy. Tankowanie nie różni się niemal niczym od tego na stacji benzynowej. Zatankowanie samochodu do pełna trwa zaledwie kilka minut, a autobusu niecały kwadrans. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km.
Tankowanie wygląda dokładnie tak samo jak na stacji tradycyjnej – zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu czy autobusu naciska przycisk i rozpoczyna się tankowanie.
Stacja jest w pełni samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów, a ten o ciśnieniu 350 bar – autobusów. Wodór do stacji jest dostarczany przy pomocy wodorowozów, które przewożą jednorazowo nawet 1000 kg H2.
Autobusy i samochody napędzane zielonym wodorem nie emitują spalin, a dodatkowo oczyszczają powietrze. Nie emitują trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Stacja NESO należąca do Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.
Przełomowość technologii polega na tym, że użytkowanie samochodu wodorowego nie różni się znacznie od użytkowania samochodu spalinowego. Nie zmieniamy doświadczenia użytkownika. Samochód wodorowy tankujemy tylko kilka minut i mamy zasięg ponad 600 km. Samochody wodorowe są wyposażone w silnik elektryczny tak jak samochody elektryczne na baterie, ale właśnie różnicą jest sposób dostarczania energii. Samochody, które powszechnie rozumie się jako elektryczne są napędzane z wielkich baterii, a samochód wodorowy ma swoją własną „małą” elektrownię i ich nie potrzebuje. W ogniwie paliwowym wodór łączy się z tlenem z powietrza i na bieżąco jest produkowana energia. Samochód wodorowy ma jedynie małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, która jedynie odzyskuje energię z hamowania. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym jest napędzany prądem, który wytwarza się w czasie jazdy. Samochód wodorowy jeżdżący na zielony wodór nie dość, że nie emituje spalin to jeszcze oczyszcza powietrze.
Prąd w autobusie czy samochodzie wodorowym jest wytwarzany na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Pojazdy wodorowe posiadają własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, samochód czy autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną.
foto. Grupa Polsat Plus