Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za III kwartał
Grupa Cyfrowy Polsat, mimo trwającego stanu epidemii, zakończyła III kwartał z wynikami przekraczającymi oczekiwania analityków rynku.
Wśród najważniejszych wydarzeń znalazły się m.in.: budowa ogólnopolskiej sieci 5G na częstotliwości 2600 MHz TDD z planem objęcia zasięgiem 11 mln mieszkańców Polski, rozpoczęcie przeglądu opcji strategicznych dotyczących potencjalnej sprzedaży mobilnej infrastruktury telekomunikacyjnej Grupy, przejęcie 100% udziałów w spółce nadającej kanały Fokus TV i Nowa TV oraz szybka integracja Interia.pl w ramach struktur Grupy Polsat.
Przychody Grupy przekroczyły 3 mld zł, skorygowana EBITDA wyniosła 1,1 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 345 mln zł. Grupa rozpoczęła również wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy w łącznej kwocie 640 mln zł.
Jednocześnie Zygmunt Solorz i Grupa angażowali się w pomoc w walce z epidemią, m.in. przekazując blisko 50 mln złotych na wsparcie społeczeństwa, służby zdrowia, klientów, widzów i pracowników.
– Jesteśmy polską firmą i niezwykle istotne było dla nas, aby w trudnym czasie pandemii zaangażować się w pomoc służbie zdrowia i społeczeństwu. Wspólnie z naszym głównym akcjonariuszem Zygmuntem Solorzem przeznaczyliśmy na ten cel już łącznie kilkadziesiąt milionów złotych – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.
– Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nas biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu – mówi Mirosław Błaszczyk. – Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju Grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski.
Plus podjął decyzję o rozbudowie najszybszej sieci 5G na całą Polskę. W maju 2020 roku w 7 miastach na 100 nadajnikach ruszyła pierwsza w Polsce sieć 5G Plusa na częstotliwości 2600 MHz TDD. Pozwala osiągać szybkość Internetu do 600 Mb/s. Kilkumiesięczne obserwacje doświadczeń użytkowników sieci i najlepsze wyniki uzyskiwane w testach szybkości sieci 5G w porównaniu do innych operatorów zaowocowały decyzją o poszerzeniu zasięgu sieci. Do listy 7 obecnych miast z 5G dołączy kolejnych ponad 150 miejscowości, dzięki czemu łącznie z najszybszego 5G w Polsce będzie mogło korzystać ponad 11 mln osób.
Po przejęciu Grupy Interia.pl nastąpiła szybka integracja portalu w ramach struktur Grupy Polsat. Ta strategiczna inwestycja ma się przyczynić do zajęcia przez Grupę Polsat istotnej pozycji w Internecie – wzmocnić jej pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, stanowić dodatkowy kanał dystrybucji oraz monetyzacji treści produkowanych przez Grupę oraz doskonały kanał komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami. Od 1 października pełna obsługa reklamowa Grupy Interia.pl jest realizowana przez Polsat Media, a biuro reklamy portalu zostało wcielone do Polsat Media. Przeprowadzony został również proces integracji programowej serwisów informacyjnych Polsatu i Interii oraz rozpoczęty proces integracji segmentów sportowego i rozrywkowego.
Grupa Polsat rozpoczęła także działalność na rynku fotowoltaiki. W lipcu wprowadziła do oferty instalacje fotowoltaiczne pod nową marką ESOLEO. Oferta ESOLEO to szereg korzyści: mniejsze rachunki za prąd, sprzęt od renomowanych producentów, kompleksowe zajęcie się formalnościami, przygotowanie projektu, pomoc w uzyskaniu kredytu przy zerowym wkładzie własnym, szybki montaż oraz możliwość skorzystania z dotacji. Z ofertą ESOLEO można zapoznać się na terenie całej Polski w ponad 1000 punktach sprzedaży i obsługi klienta Plusa i Cyfrowego Polsatu, a także na stronie www.esoleo.pl i specjalnej infolinii 222 136 222.
Grupa Polsat od początku trwania epidemii podjęła szereg inicjatyw prospołecznych oraz wprowadziła wiele udogodnień dla klientów, aktywnie włączając się w walkę z koronawirusem. Angażowała się w działania na wielu polach, wspierając służbę zdrowia, edukację, dzieci wykluczone cyfrowo, seniorów, a także zapewniała rozwiązania milionom swoich klientów i tysiącom pracowników. Zygmunt Solorz i Grupa Polsat przeznaczyli łącznie około 50 milionów złotych na ten cel, a wśród przeprowadzonych wspólnie z Fundacją Polsat działań znalazły się m.in.: zakup 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 milionów złotych, przekazanie 20 nowoczesnych respiratorów o wartości niemal 3 mln złotych dla szpitali zakaźnych, zakup środków ochrony, specjalny blok reklamowy w Polsacie, a także 2200 tabletów dla dzieci wykluczonych cyfrowo (więcej informacji).
Ponad 15 mln usług kontraktowych i więcej klientów programu smartDOM
– W trzecim kwartale zrealizowaliśmy strategiczną inwestycję w Grupę Interia oraz przejęliśmy kontrolę nad kanałami Fokus TV i Nowa TV, ponadto z sukcesem realizowaliśmy naszą strategię multiplay. Liczba klientów naszego flagowego programu smartDOM wzrosła o 100 tys. Był to kolejny kwartał silnego wzrostu liczby świadczonych usług kontraktowych – o blisko 600 tys. rok do roku, dzięki czemu ich łączna liczba przekroczyła 15 milionów. Po raz kolejny obniżyliśmy również wskaźnik odejść klientów – do poziomu 6,1%, co świadczy o wysokim zadowoleniu klientów z jakości naszych usług – komentuje Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
Najważniejsze dane operacyjne[1] za III kwartał 2020 r.:
- Liczba klientów usług multiplay, świadczonych m.in. w ramach flagowego programu smartDOM, wzrosła o 100 tys. (5%) r/r do 2,048 mln, co stanowi 37% bazy klientów kontraktowych.
- Do 6,28 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Wskaźnik churn został obniżony do bardzo niskiego poziomu wynoszącego 6,1% w skali roku.
- Dynamiczny przyrost liczby usług kontraktowych – o 581 tys. r/r do blisko 15,2 mln, a stanowią one 85% wszystkich świadczonych usług.
- Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na klienta – o 5,4% r/r, a każdy z klientów posiadał średnio 2,72 usługi z portfolio Grupy.
- Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 2,5% r/r i wyniósł 86,9 zł.
- Baza prepaid na poziomie 2,7 mln z rosnącym ARPU w wysokości 21,5 zł.
- Łącznie Grupa Polsat świadczy ponad 17,8 mln usług płatnej telewizji, Internetu i telefonicznych, a ich liczba wzrosła w ciągu roku o ok. 600 tys.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat niezmiennie pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając w III kwartale wynik 24,6%.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu w III kwartale wyniosły 252 mln zł, w efekcie czego udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł r/r do poziomu 29,0%.
- Dzięki przejęciu Grupy Interia Grupa Polsat stała się czołowym graczem na rynku Internetu w Polsce. Strony internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedza aktualnie 18,5 mln użytkowników, a średniomiesięczna liczba odsłon stron wyniosła blisko 1,5 miliarda. Portal Interia.pl utrzymuje stabilną pozycję wśród polskich serwisów horyzontalnych, docierając do 68% polskich internautów.
– Po trudnym drugim kwartale zgodnie z naszymi przewidywaniami w trzecim kwartale nastąpiło wyraźne odbicie rynku reklamy TV. Jesienią powróciły na antenę wszystkie nasze flagowe programy, a koszty ramówki były dostosowane do kondycji rynku reklamowego. Nasz kanał główny był liderem oglądalności w grupie komercyjnej, a wyniki całej Grupy sięgnęły górnej granicy naszych założeń strategicznych i wyniosły blisko 25%. Zanotowaliśmy pozytywną dynamikę przychodów reklamowych w przeciwieństwie do całego rynku, który był na małym minusie – podsumowuje Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat.
– Wraz z nabyciem Grupy Interia zajęliśmy wiodącą pozycję na rynku wydawców internetowych. Liczba odsłon wszystkich serwisów Grupy Polsat-Interia wzrosła w skali roku dziesięciokrotnie do 1,5 mld. Z kolei prawie dwukrotny wzrost liczby realnych użytkowników do poziomu 18,5 mln pozwolił nam zająć miejsce w pierwszej trójce wydawców online. Na uwagę i podziękowania dla naszych zespołów zasługuje niezwykle sprawny proces integracji Interii w strukturach Grupy Polsat. Jestem przekonany, że współpraca z Interią będzie nadal układała się tak efektywnie, jak dotychczas – dodaje Stanisław Janowski.
Wyniki finansowe Grupy Polsat lepsze od oczekiwań rynku
Przychody Grupy Polsat wzrosły w III kwartale br. do ponad 3 mld zł, skorygowana EBITDA wyniosła blisko 1,1 mld zł, a zysk netto wzrósł do poziomu 345 mln zł. W październiku Grupa rozpoczęła wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy w łącznej kwocie 640 mln zł.
– Mimo trwającej epidemii, pod względem wyników finansowych był to dla nas bardzo dobry kwartał, a nasze rezultaty wyraźnie przekroczyły oczekiwania analityków rynkowych. Na wyniki segmentu usług B2C i B2B pozytywny wpływ miały m.in. stabilizacja przychodów detalicznych i dobra sprzedaż sprzętu. Do wzrostu przychodów segmentu mediowego przyczyniło się wyraźne odbicie rynku reklamy TV oraz konsolidacja wyników Interii. Bardzo silne wyniki finansowe tego segmentu w całości skompensowały ubytek wyniku EBITDA odnotowany wiosną. Mniejsza liczba bieżących wydarzeń sportowych w stosunku do jesieni 2019 r. oraz rozważne podejście do inwestycji w jesienną ramówkę miały odzwierciedlenie w 40% wzroście wyniku EBITDA – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
[1] Bez uwzględnienia danych operacyjnych Grupy Netia, które są publikowane oddzielnie od wyników Grupy Cyfrowy Polsat.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
mln PLN | III kwartał 2020 | III kwartał 2019 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 3 004 | 2 892 | +3,8% |
EBITDA skorygowana1 | 1 082 | 1 021 | +6,0% |
Marża EBITDA skorygowana | 36,0% | 35,3% | +0,7 p.p. |
1EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)
Wyniki finansowe segmentu usług B2C i B2B
mln PLN | III kwartał 2020 | zmiana r/r | |
Przychody ze sprzedaży | 2 590 | 75 | +3% |
EBITDA skorygowana1 | 947 | 21 | +2% |
Marża EBITDA skorygowana | 36,6% | -0,2 p.p. | – |
1EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)
Wyniki finansowe segmentu mediowego: telewizja i online
mln PLN | III kwartał 2020 | zmiana r/r | |
Przychody ze sprzedaży | 482 | 41 | +9% |
EBITDA skorygowana1 | 135 | 40 | +42% |
Marża EBITDA skorygowana | 28,0% | +6,5 p.p. | – |
1EBITDA z pominięciem jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn)