Związek MOC FM popiera zapisy EMFA
Związek Pracodawców Ogólnopolskich, Ponadregionalnych i Lokalnych Nadawców Radiowych MOC FM przedstawił swoje stanowisko na temat koncepcji wdrożenia do polskiego porządku prawnego zapisów EMFA.
Związek MOC FM jest zdania, iż w ramach wdrożenia EMFA w Polsce powinny zostać wprowadzone zasady wsparcia finansowego dla lokalnych stacji radiowych. Radio lokalne jest bardzo istotnym a w wielu miejscach jedynym źródłem wiedzy o lokalnych wydarzeniach kulturalnych, zagadnieniach społecznych i ekonomicznych oraz działaniach samorządowych. Niestety wiele stacji lokalnych boryka się z problemami finansowymi z uwagi na rosnącą konkurencję i kurczące się lokalne rynki reklamowe. Wsparcie działalności stacji lokalnych wypełniałoby zalecenia zawarte w EMFA, w których podkreślono szczególnie ważną rolę niezależnych mediów lokalnych.
Zapisy EMFA wskazują także na potrzebę transparentnego podziału budżetów publicznych na media, a także na konieczność ograniczenia działalności samorządów w obszarze wydawania własnych mediów (chodzi o tzw. media samorządowe). W Koncepcji wdrożenia EMFA opracowanej przez MKIDN zauważone zostało, że między niezależnymi mediami lokalnymi a mediami utworzonymi przez samorządy i finansowanymi ze środków publicznych nie ma zasad równej konkurencji. Ich działalność ogranicza wydatkowanie budżetów reklamowych na niezależne media, w tym na lokalne stacje radiowe.
MOC FM postuluje wprowadzenie regulacji stanowiącej efektywną pomoc dla niepublicznej radiofonii lokalnej. Zdaniem MOC FM w ramach działań wdrożeniowych EMFA mogłyby zostać przyjęte rozwiązania, które stworzyłyby fundusz wsparcia lokalnych stacji radiowych finansowany z budżetu państwa.
MOC FM zgadza się z zaleceniami EMFA dotyczącymi pomiaru mediów. Europejski ustawodawca podkreśla wagę odpowiedniej regulacji sposobu organizacji systemów pomiaru odbiorców treści medialnych, podkreślając przy tym znaczenie samoregulacji, przejrzystości, bezstronności i inkluzywności badań. W obszarze pomiaru radia warunki te spełnia badanie Radio Track, którego metodologia otrzymała pozytywną ocenę międzynarodowego instytutu CESP oraz UOKiK. Radio Track bada cały rynek radiowy, realizowane jest na zlecenie podmiotów radiowych, a jego wyniki są powszechnie dostępne.
MOC FM zwraca uwagę na globalne platformy internetowe, które zbudowały i rozwijają swoje modele biznesowe w sposób stwarzający nieuczciwą konkurencję wobec pozostałych podmiotów: wydawców treści drukowanych, audio i wideo. Globalne platformy wykorzystują wewnętrzne, nietransparentne i niepoddawane audytom metody pomiaru odbiorców mediów do zdobywania przychodów na rynku reklamowym. MOC FM uważa, że państwo polskie powinno wesprzeć rynek w zakresie wyegzekwowania dostępności do informacji o metodologii oraz o wynikach tych pomiarów w celu wyrównania szans konkurencyjnych dla mediów działających w Polsce.
EMFA * to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało koncepcję wdrożenia EMFA do polskiego porządku prawnego pod nazwą „Europejski Akt o Wolności Mediów” i skierowało dokument do konsultacji społecznych.
foto,źródło. MOC FM