Joanna Krawczyk z „Gazety Wyborczej” przewodniczącą prestiżowego sojuszu europejskich gazet LENA
Od 2 marca 2021 r. Joanna Krawczyk kieruje działaniami Leading European Newspaper Alliance – sojuszu największych europejskich gazet, którego „Gazeta Wyborcza” jest członkiem od 3 lat. Głównymi celami LENA, nad których realizacją będzie pracować nowa przewodnicząca, są: rozwój modeli biznesowych dla mediów w czasie kryzysu oraz łączenie pracy redakcyjnej nad ważnymi materiałami z całej Europy z promowaniem wysokiej jakości dziennikarstwa. Treści gazet zrzeszonych w LENA docierają do 100 mln czytelników w Europie i na świecie, w sześciu językach.
W marcu br. Joanna Krawczyk została wybrana przewodniczącą Leading European Newspaper Alliance, czyli sojuszu największych europejskich gazet. Jest pierwszą kobietą na tym stanowisku. Zastąpiła Oliviera De Raeymaekera, CEO „Le Soir” (Belgia), który zakończył swoją dwuletnią kadencję.
Joanna Krawczyk Fot. Zuza Krajewska
Joanna Krawczyk jest związana z „Gazetą Wyborczą” od 2017 r. Obecnie pracuje jako szefowa partnerstw dziennika, jest też prezeską Fundacji Gazety Wyborczej i kieruje działaniami Grupy Filantropijnej Wyborczej. Od wielu lat współpracuje z polskimi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi, medialnymi i instytucjami europejskimi.
Sojusz Leading European Newspaper Alliance powstał w marcu 2015 r. „Gazeta Wyborcza” to pierwsza redakcja z Polski, która dołączyła do grona założycieli LENA – są nimi „Die Welt”, „El País”, „La Repubblica”, „Le Figaro”, „Le Soir”, „Tages-Anzeiger” i „Tribune de Genève”.
Celem sojuszu jest podnoszenie dziennikarskich standardów oraz łączenie pracy redakcyjnej nad ważnymi materiałami z promowaniem wysokiej jakości dziennikarstwa w Europie. Członkowie stowarzyszenia wspólnie tworzą i publikują materiały, dzięki międzynarodowej współpracy dziennikarzy. Redakcje udostępniają sobie wybrane artykuły, by mogli korzystać z nich także czytelnicy innych krajów. Wśród tekstów są m.in. wywiady, raporty i artykuły opiniotwórcze, napisane przez ekspertów, naukowców i osoby publiczne. Stowarzyszone zespoły redakcyjne pracują też nad wspólnymi projektami (m.in. EU4YOU, Sonar Europe) oraz dzielą się nowymi praktykami i rozwiązaniami w zakresie cyfryzacji, technologii i projektów internetowych. Dwa razy w roku LENA organizuje warsztaty dla przedstawicieli gazet członkowskich, które mają umożliwić im wymianę doświadczeń w zakresie kompetencji technologicznych i cyfrowych. Dodatkowo LENA pełni również rolę konsultacyjną ds. mediów przy Komisji Europejskiej.
– Objęcie przewodnictwa w LENA w tym trudnym dla mediów i całego społeczeństwa czasie jest ekscytującym wyzwaniem – komentuje Joanna Krawczyk. – Przez trzy lata członkostwa „Gazety Wyborczej” w sojuszu podnosiliśmy nasze kompetencje biznesowe i redakcyjne oraz tworzyliśmy wyjątkowe materiały dziennikarskie z kolegami z całej Europy. W ostatnim roku na bieżąco wymienialiśmy się strategiami mającymi zapewnić nie tylko przetrwanie naszych gazet, ale też wypracowanie najlepszych rozwiązań na czas po pandemii. LENA zdała egzamin z wzajemnego wsparcia wyśmienicie – jesteśmy wzmocnieni technologiczne, sprzedażowo i cyfrowo; teraz przyszedł czas na nowe, wspólne formaty marketingowe i redakcyjne. Podczas mojej kadencji w LENA chciałabym skupić się na trendach w formatach dziennikarskich, sposobach na monetyzację audio i wideo, AI oraz modelach współpracy z GAFA. Osobiście odbieram wybór na przewodniczącą LENA osoby z polskiej gazety jako dowód solidarności mediów europejskich z tymi, których niezależność jest zagrożona – dodaje Krawczyk.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce. To codzienny wybór czytelników, którzy szukają informacji, opinii, analiz i komentarzy, chcą poszerzać swoją wiedzę o świecie, a także poszukują atrakcyjnej rozrywki i praktycznych porad. Treści dziennika dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – w serwisach internetowych Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec września 2020 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” przekroczyła 240 tys.