„Kino Mówi: Scenariusz” w lutym w Ale kino+
Scenariusz jest jednym z najbardziej determinujących składników dzieła filmowego. W lutym Ale kino+ zaprasza widzów do rozważań nad jego faktyczną rolą w procesie powstawania kinowego obrazu. W cyklu „Kino Mówi: Scenariusz” na antenie: „Zwyczajna dziewczyna” („Their Finest”) w reżyserii znawczyni kobiecych dusz Lone Scherfig, „Egzamin” („Bacalaureat”), czyli nagrodzony na festiwalu w Cannes za najlepszą reżyserię dramat Cristiana Mungiu, nominowana do Oscara® animacja „Czerwony żółw” („La tortue rouge”) słynnego Studio Ghibli oraz brawurowy debiut Williama Oldroyda „Lady M.”. Filmy z cyklu „Kino Mówi: Scenariusz” w czwartki od 7 do 28 lutego, o godz. 20:10 w Ale kino+.
Antenowy cykl w Ale kino+ rozpocznie „Zwyczajna dziewczyna” („Their Finest”) w reżyserii Lone Scherfig, nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem twórczyni takich poruszających obrazów jak „Była sobie dziewczyna” z Carey Mulligan czy „Jeden dzień” z Anne Hathaway. Tym razem Scherfig, mistrzyni ukazywania złożoności kobiecej natury, przenosi widzów do wczesnych lat 40., gdzie początkująca scenarzystka musi walczyć o pozycję w zdominowanej przez mężczyzn branży filmowej.
Autotematyzm i związany z nim humor to obok aktorskich popisów na drugim planie największy walor tej dobrze opowiedzianej feministycznej historii. „Film to życie bez nudnych fragmentów” – słyszy Catrin od swojego przełożonego. Tak właśnie najkrócej można by opisać „zwyczajną dziewczynę”. – Jakub Armata, Aktivist!
Londyn, lata 40. Po serii niemieckich nalotów na Wielką Brytanię Brytyjczycy podupadają na duchu. Otuchy obywatelom dodają chwile spędzane w kinach. Z potęgi filmowego medium i jego propagandowego potencjału doskonale zdaje sobie sprawę brytyjskie Ministerstwo Informacji. Ministerialni decydenci zatrudniają energiczną i ambitną Catrin Cole (Gemma Arterton), której powierzają zadanie wprowadzenia do filmowych produkcji bohaterek, z którymi mogłyby utożsamiać się znoszące trudy wojny Brytyjki. Wkrótce Catrin przekonuje się, że na szacunek współpracowników do siebie i swojej pracy będzie musiała ciężko zapracować.
Premiera: czwartek, 7 lutego, 20:10
Kolejną propozycją będzie „Egzamin” („Bacalaureat”) jednego z najbardziej cenionych europejskich reżyserów, laureata Złotej Palmy, Cristiana Mungiu. Za to dzieło twórca został również doceniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię. W filmie Mungiu umiejętnie odmalował przenikliwy obraz współczesnego człowieka rozdartego między wyznawanymi wartościami a coraz dalej idącymi kompromisami.
Mungiu do osiągnięcia maksymalnego efektu wykorzystuje minimum środków. Nie nadużywa montażu czy niediagenetycznej muzyki do budowania dramaturgii. Wystarcza mu statycznie postawiona kamera. I nie można oderwać wzroku od ekranu. To pierwszy od dłuższego czasu film, w trakcie którego ani razu nie spojrzałem na tarczę zegarka. – Maciej Niedźwiedzki, Film.org.pl
Romeo Aldea (Adrian Titieni) od lat żyje w małżeństwie, w którym nie ma miłości. Z uwagi na dobro dziecka odsuwa od siebie decyzję o rozwodzie, jednocześnie utrzymując potajemne kontakty z kochanką. Najważniejsze jest dla niego szczęście dorastającej córki (Maria-Victoria Dragus), której uchyliłby nieba. Próbuje stworzyć jej jak najlepsze warunki do startu w dorosłe życie i marzy o tym, by celująco zdała maturę, a potem wyjechała na studia do Wielkiej Brytanii. Dziewczyna na krótko przed egzaminami zostaje napadnięta. Zrozpaczony ojciec nie zamierza się jednak poddać i zrezygnować z marzeń. Kłamstwa, hipokryzja i konieczność kompromisów uruchamiają lawinę wydarzeń, które wystawią mężczyznę i jego bliskich na próbę.
Premiera: czwartek, 14 lutego, 20:10
Tydzień później widzowie zobaczą nominowaną do Oscara® animację „Czerwony żółw” („La tortue rouge”). Za produkcję filmu odpowiada legendarne japońskie Studio Ghibli („Spirited Away: W krainie Bogów”), które od połowy lat 80. nieprzerwanie zachwyca swym nowatorstwem miłośników kreskówek. Tym razem twórcy zadają pytanie o to, czym w rzeczywistości jest dla współczesnego człowieka wolność.
Czerwony żółw to fascynująca przygoda. To spotkanie z czymś bliskim, a zarazem bardzo odległym. To poetyckie kino pełne symboli i niedopowiedzeń. To także metafora ludzkiego życia. W pierwszej kolejności jest to przede wszystkim znakomity film, który na długo pozostaje z widzem i zmusza go do kolejnego z nim kontaktu. Połączenie japońskiego i europejskiego ducha dało kinu kolejną wybitną animację. – Sylwester Swadowski, NaEkranie.pl
„Czerwony żółw” to baśń dla dorosłych, uniwersalna i poetycka opowieść o cyklach natury i biegu życia. Film skupia się na losach rozbitka, który podczas sztormu ratuje się na tropikalnej wyspie. Początkowo to odludne miejsce jawi mu się jako więzienie, z którego próbuje za wszelką cenę uciec. Jednak jego nastawienie zaczyna się zmieniać, kiedy odkrywa tajemnice wyspy.
Premiera: czwartek, 21 lutego, 20:10
Cykl zamknie nagrodzony na MFF w Salonikach i San Sebastián film debiutującego Williama Oldroyda, „Lady M.” („Lady Macbeth”). W roli tytułowej wystąpiła Florence Pugh, która w 2018 roku była nominowana do nagrody BAFTA w kategorii Największa aktorska nadzieja kina. Jej bohaterka, Katherine, dusi się w sztywnym gorsecie kulturowych konwenansów. Pragnie udowodnić, że nie jest jedynie piękną ozdobą.
William Oldroyd to imię i nazwisko, które należy zapamiętać. „Lady M.”, będąca pełnometrażowym debiutem urodzonego w Londynie reżysera, to kino pełne niepokoju oraz niejednoznaczności. W przypadku tytułowej bohaterki trudno ferować łatwe wyroki. Tutaj – cytując klasyka – nic nie jest proste, a nawet wręcz przeciwnie. – Krzysztof Połaski, Telemagazyn
Katherine (Florence Pugh), to młoda dziewczyna, która zostaje wydana za mąż za znacznie starszego, bogatego Alexandra (Paul Hilton). Mąż jednak nie jest specjalnie zainteresowany żoną i nie spędza z nią dużo czasu, a dodatkowo traktuje ją przedmiotowo – zresztą jak wszyscy mężczyźni w jej otoczeniu. Kiedy więc poznaje pewnego siebie, bezczelnego i seksownego stajennego Sebastiana (Cosmo Jarvis), daje się porwać głębokim emocjom i pragnieniom. Zaczyna na przekór wszystkiemu sięgać po to, czego chce, nawet przekraczając granice moralności….
Premiera: czwartek, 28 lutego, 20:10
Ponadto, w lutym na antenie Ale kino+ serial futurystyczny „Trepalium”. Premierowe odcinki już od środy 13 lutego o godz. 20:10.