MediaTVP

Nagrody dla koprodukcji TVP „Wszystko dla mojej matki”

Nagroda za najlepszy debiut fabularny 7. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 3KinoFest w Pradze i nagroda dla najlepszego filmu fabularnego 21. Festiwalu Filmowego Ojai Film Festival to kolejne laury dla filmu „Wszystko dla mojej matki” w reżyserii Małgorzaty Imielskiej. Film, którego koproducentem jest Telewizja Polska, był już wielokrotnie doceniany na konkursach i festiwalach filmowych w kraju i za granicą.

 

Festiwal Filmowy Kina Środkowoeuropejskiego 3KinoFest istnieje od 2013 roku i odbywa się w Pradze. Stanowi przegląd najlepszych i najbardziej wartościowych produkcji kinowych z regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Polski, Słowacji, Węgier i Czech.

Festiwal Filmowy Ojai odbywa się od 2000 roku w dolinie Ojai niedaleko Los Angeles w USA. Jego twórcom przyświeca cel, aby „wyszukiwać ważne filmy, które wzbogacają i podnoszą ludzi na duchu, pomagają poczuć więź z innymi lub zachęcają do wartościowego życia, inspirowanego przykładami innych”.

Film „Wszystko dla mojej matki” opowiada historię siedemnastoletniej Olki (Zofia Domalik), wychowanki zakładu poprawczego. Zamknięta w sobie dziewczyna od bolesnej przeszłości ucieka w sport. Pewnego dnia spotyka Andrzeja (Adam Cywka) i Irenę (Jowita Budnik). Wspólna podróż jest dla Olki szansą, by odkryć prawdę o mamie.

Historia, którą opowiadamy, jest oparta na faktach – mówi Małgorzata Imielska. – Poznałam ją wiele lat temu, kiedy realizowałam filmy dokumentalne w zamkniętych ośrodkach wychowawczych. Kiedy przypadek zrządził, że poznałam dziewczynę, która miała za sobą doświadczenia, jak moi dawni bohaterowie, odkryłam, że czas nic nie zmienił i podobne historie wciąż się dzieją. Tylko z jedną różnicą – dziś są bardziej brutalne. W zamkniętych ośrodkach wychowawczych gwałt fizyczny czy emocjonalny bywa zjawiskiem powszechnym. Co gorsza, te dziewczyny doświadczają przemocy seksualnej także poza ośrodkiem, w swoich domach rodzinnych… I kiedy próbują o tym mówić, nikt im nie wierzy. O tym chciałam opowiedzieć: o dramatach, których nikt nie zauważa – dodała reżyserka.

Film był już wielokrotnie nagradzany: latem 2020 roku Małgorzata Imielska dostała Grand Prix, czyli Nagrodę Filmową KLAPS 2020 dla reżyserki najlepszego polskiego filmu fabularnego 6. Kozzi Film Festival. Kolejny triumf filmu to nagroda Jury Młodzieżowego 34. Tarnowskiej Nagrody Filmowej za najlepszy film tegorocznej edycji konkursu, którą przyznano za „dojrzały debiut fabularny i odwagę twórczą w kreowaniu kina zaangażowanego, będącego manifestem przeciwko przemocy oraz głosem sprzeciwu wobec panującego systemu” oraz wyróżnienie 49. Lubuskiego Lata Filmowego „za pełen pasji obraz walki o człowieczeństwo”.

W 2020 roku film otrzymał też nagrodę dla najlepszego filmu fabularnego i nagrodę za reżyserię w sekcji „Kino kobiece” na międzynarodowym festiwalu w Bangladeszu. Obraz zwyciężył także w plebiscycie publiczności 35. Warszawskiego Festiwalu Filmowego w kategorii „Film fabularny”. Film otrzymał też wyróżnienie na Forum Kina Europejskiego „Cinergia” oraz wyróżnienie specjalne Międzynarodowego Festiwalu Filmów Studenckich i Debiutów Filmowych „Bastau” w Ałmacie.

Laureatką licznych nagród jest też odtwórczyni roli głównej, Zofia Domalik. Na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2019 roku aktorkę uhonorowano nagrodą za profesjonalny debiut aktorski, z kolei na XIII Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA – nagrodą Mastercard Rising Star oraz nagrodą za najlepszą rolę kobiecą „za zniewalający portret opuszczonego dziecka, samotnie walczącego o połączenie z matką, co okazuje się tragicznym rozczarowaniem, oraz za jej zdolność do prowadzenia nas przez cały film, gdzie olśniewa doskonałym występem, pokazując stoicką determinację bohaterki i jej niezwykły hart ducha, dający nadzieję na lepsze”.

Producentem filmu jest Naima Film. Koproducenci to: Telewizja Polska, Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film, Warmińsko-Mazurski Fundusz Filmowy, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Coloroffon, Dreamsound. Film powstał przy współfinansowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *