Sukces Storytel 2020! (wideo)
W minionym roku Storytel konsekwentnie poszerzał swoją ofertę oraz został laureatem wielu prestiżowych nagród, przyznanych za innowacyjne projekty. Oryginalne słuchowiska na wysokim poziomie tworzą nową jakość na rynku.
Storytel, obserwując powrót mody na słuchanie, nie tylko za nią podąża, ale też sam kreuje trendy. Dowodem na to są pełnowymiarowe, oryginalne i oparte na autorskich scenariuszach produkcje. Pobudzanie wyobraźni słuchaczy to główny cel oferty tej platformy streamingowej. Dlatego też obok audiobooków i podcastów, konsekwentnie rozwijany jest dział własnych, dużych słuchowisk – Storytel Original. Znaleźć w nim można ekskluzywne, różnorodne gatunkowo, skierowane do rozmaitych grup odbiorców treści. Przełamywanie schematów zarówno contentowych, jak i promocyjnych to znak rozpoznawczy Storytel. Dowodem na to są towarzyszące słuchowiskom, kreatywne idee opraw audiowizualnych. To wszystko sprawia, że Storytel zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurencji. Wytyczanie nowego podejścia do tej kategorii rozrywki przynosi efekty biznesowe, o czym świadczy wzrost konsumpcji audiobooków na polskim rynku.
2020 rok, podobnie zresztą jak poprzedni, Storytel zakończył z serią nagród na swoim koncie. Nowatorskie podejście i odwaga zaowocowały sukcesami w konkursie na innowacyjną markę roku. Na e-Gali Innovation 2020, do Storytel trafiły dwie nagrody w kategorii „Innowacyjne doświadczenie”: złoto za projekt „Psy 2.5. W imię miłości” (podkategoria Content) oraz srebro w podkategorii Touchpoint, za audioseans słuchowiska „Stelaż”. Produkcja „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” zdobyła srebro w kategorii „Innowacyjny biznes”, w podkategorii CSR. Kreatywność i niestandardowe podejście zarówno do samego contentu, jak i do konceptów kampanii oraz komunikacji, także nie mogły pozostać niezauważone. Storytel został uhonorowany aż ośmioma mieczami, w dwóch kategoriach: Communication i Craft. Nagrody otrzymały projekty: „Psy 2,5. W imię miłości”, „Chłopi 2050” oraz audioseans słuchowiska „Stelaż”. A potwierdzeniem tego, że innowacyjność proponowana przez Storytel jest również efektywna biznesowo, są wyniki konkursu Effie. Za słuchowisko „Chłopi 2050”, na konto firmy trafiły dwie srebrne statuetki: pierwsza w kategorii „Kultura i Rozrywka”, a druga za „Branded Content”.
Przyznane Storytel nagrody potwierdzają konsekwentne umacnianie pozycji firmy na rynku. Za tworzenie strategii komunikacji marketingowej, wspierającej rozwój biznesu Storytel w Polsce oraz budowanie lokalnego portfolio, odpowiada Dyrektor Marketingu – Jakub Barzak. To właśnie jego odważne decyzje zaowocowały pojawieniem się niekonwencjonalnych projektów, docenionych nie tylko przez branżę, ale również przez samych słuchaczy.
„Łamiemy stereotypy myślenia o audiobookach. Chcemy tworzyć, a nie tylko odtwarzać. Pokazujemy naszymi autorskimi projektami, że forma audio absolutnie nie ogranicza. Wręcz przeciwnie, otwiera nas na nowe doznania, kreatywne i innowacyjne myślenie o kategorii. Przeładowani obrazem, z brakiem czasu na czytanie, nie rozwijamy naszej wyobraźni. W naszych produkcjach, za każdym razem tworzymy inny świat, co daje efekt w postaci rozrywki audio na najwyższym poziomie, która doskonale pobudza wyobraźnię i jest miłą odmianą w obcowaniu w audiowizualną ofertą. To indywidualne podejście do każdego z naszych projektów, różniących się od siebie tematyką, klimatem, formą realizacji, skutkuje słuchowiskami, z których jesteśmy dumni. Nagrody i uznanie specjalistów z branży bardzo nas cieszy i potwierdza słuszność obranej przez nas strategii budowania rozrywki audio na polskim rynku. Jednak największym wyrazem uznania jest dla nas fakt, że nasze autorskie projekty, takie jak „Przeminęło”, „Chłopi 2050”, „Autor Bestsellerów” czy „Psy 2.5” stanowią dużą konkurencję dla licencjonowanych wydawnictw u nas zamieszczanych. Nowości z serii „Storytel Original” toczą zajadły bój o pierwsze miejsce pod względem liczby odtworzeń, idąc łeb w łeb z popularnymi audiobookami. A słuchacze bardzo doceniają nasze oryginalne słuchowiska, co widać w opiniach w aplikacji. To stanowi dla nas największą nagrodę i jest motywacją do kreatywnego działania całego zespołu, który jest sprawcą tego dużego sukcesu – mówi Jakub Barzak, Dyrektor Marketingu Storytel Polska.
Wśród największych zeszłorocznych produkcji „Storytel Original”, są zarówno autorskie projekty, oparte na nowych scenariuszach, jak i mariaże z różnymi formami sztuki. Film, teatr i literatura potrafią pięknie wybrzmieć w formie audio. I tak 2020 rok otworzył „Stelaż”, będący adaptacją sztuki teatralnej Łukasza Orbitowskiego, przedstawiającej tragikomiczną historię Adriana, któremu głosu użyczył Wojciech Mecwaldowski. Miesiąc po premierze na platformie streamingowej, Storytel i Multikino Młociny zorganizowały pierwszy w historii audioseans wspomnianego słuchowiska.
W lutym, we współpracy z twórcami kultowej serii Władysława Pasikowskiego, powstały: audiobook „Psy 2.5. W imię miłości” oraz książka wydana przez Świat Książki. Fabularny pomost między filmami „Psy 2. Ostatnia krew” i „Psy 3. W imię zasad”, czytany przez Cezarego Pazurę, to uzupełnienie historii głównych bohaterów filmu, którzy powrócili do kin po 25 latach nieobecności.
Jednym z najbardziej spektakularnych, zeszłorocznych przedsięwzięć było słuchowisko „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej”, w którym występują m.in. Marcin Dorociński, Magdalena Popławska, Zofia Zborowska, Bartłomiej Topa, Marian Dziędziel, Michał Piróg czy Olivier Janiak. Autor Cezary Zbierzchowski nakreślił realistyczny obraz naszej przyszłości, w warstwie literackiej nawiązując do klasyki literatury polskiej, czyli „Chłopów” Władysława Reymonta. Inspiracją do powstania fabuły był raport WWF „2050 Polska dla pokoleń”, w którym przedstawiona została tragiczna wizja przyszłości, jaka czeka naszą planetę, jeśli społeczeństwo nie zmieni swojego sposobu życia. Słuchowisku towarzyszyła szeroko zakrojona kampania we współpracy z agencją McCann Worldgroup. W ramach działań na rzecz ochrony klimatu, Storytel zdecydował się przekazać fundusze na rzecz Klubu Gaja. Projektowi towarzyszyła także wystawa obrazów inspirowanych słuchowiskiem i udźwiękowionych przez Storytel.
W wakacje pojawiła się kolejna oryginalna produkcja „Topiel: Dom w głębi lasu”, inspirowana powieścią Jakuba Ćwieka. Tłem wydarzeń przedstawionej historii jest okres pamiętnej Powodzi Tysiąclecia. Słuchowisko zainspirowało artystę, Pawła Fabjańskiego, do stworzenia oprawy wizualnej tekstu, czyli unikatowej sesji zdjęciowej.
Jesienno-zimowa ofensywa słuchowisk obfitowała w ambitne i wartościowe projekty z topowymi nazwiskami. Słuchowisko „Przeminęło”, autorstwa Aleksandry Zielińskiej, w reżyserii Marii Sadowskiej, wydane we wrześniu tego roku, jest największą dotychczas produkcją oryginalną Storytel. To inspirowana filmem wszech czasów „Przeminęło z wiatrem”, historia osadzona w Polsce, w czasach stanu wojennego. Usłyszeć w niej można zdolnych aktorów młodego pokolenia, w tym: Justynę Wasilewską, Tomasza Włosoka, Mateusza Banasiuka, Marię Dębską i Józefa Pawłowskiego. A wspierają ich doświadczone głosy: Agaty Kuleszy, Cezarego Pazury, Danuty Stenki czy Wojciecha Manna. Projektowi temu towarzyszy zwiastun w postaci filmu krótkometrażowego, ze scenariuszem Michała Marczaka oraz zdjęciami nominowanego do Oscara – Łukasza Żala.
Na podstawie kinowych hitów można stworzyć oryginalny projekt w wersji audio. W przypadku wcześniej wspomnianego „Przeminęło” była to tylko inspiracja. Natomiast do zabawnego i wzruszającego słuchowiska „Między Listami” powstał osobny scenariusz, stworzony przez autorkę książkowych bestsellerów – Magdalenę Witkiewicz. Historia bazująca na trzech częściach kinowego hitu „Listy do M.”, z udziałem Agnieszki Dygant oraz Piotra Adamczyka, otrzymała zupełnie nowe życie. Była atrakcyjnym, świątecznym prezentem nie tylko dla fanów kultowej już w Polsce komedii romantycznej.
Na zakończenie roku 2020, Storytel przygotował prawdziwy rarytas – serię dziesięciu audiobooków ponadczasowej autorki – Joanny Chmielewskiej, którą rozpoczął sensacyjno-humorystyczny „Lesio” w znakomitej interpretacji Tomasza Kota. Trzonem intensywnej kampanii promocyjnej jest oryginalny trailer. W tworzenie dowcipnego i niebanalnego scenariusza zwiastuna zaangażował się również sam Tomasz Kot. Autorem i reżyserem spotu jest Jakub Barzak, Dyrektor Marketingu Storytel.