Internet & Gry - Reklama

Redakcja Gazeta.pl i Fundacja Avalon stworzyły poradnik dla mediów

Choć w Polsce żyje ponad 5 milionów osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w mediach wciąż pojawiają się one niezwykle rzadko, zazwyczaj jedynie w kontekście swojej niepełnosprawności. Stereotypy, brak dostępności i niedostosowany język nadal stanowią poważne bariery, które utrudniają ich pełną integrację ze społeczeństwem. Chcąc wywrzeć wpływ na sposób, w jaki media prezentują osoby z niepełnosprawnościami, redakcja Gazeta.pl we współpracy z Fundacją Avalon stworzyła przewodnik „Dostępność. Poradnik dla twórców, dziennikarzy i wszystkich osób zainteresowanych budowaniem niewykluczającej komunikacji”. Bezpłatny materiał można pobrać na stronie Gazeta.pl.

 

Brak reprezentacji w mediach sprzyja utrwalaniu stereotypów. Osoby z niepełnosprawnością zazwyczaj nie pojawiają się w programach, audycjach czy artykułach w kontekście innym niż właśnie ich niepełnosprawność. Nie widzimy ich jako ekspertów i ekspertek w danych dziedzinach, którzy mogliby opowiedzieć o swojej pracy lub pasji. Część stereotypów wynika także z języka – niestety, wciąż wiele osób posługuje się sformułowaniami, które są krzywdzące i dyskryminujące. Dlatego tak istotne jest budowanie świadomości poprzez edukację. Choć zmiany systemowe są niezbędne, to właśnie wiedza i empatia są fundamentem społeczeństwa naprawdę inkluzywnego.

Media odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego tak ważne jest, aby dziennikarze i dziennikarki mieli dostęp do narzędzi, które umożliwią im przedstawianie osób z niepełnosprawnościami w sposób rzetelny i szanujący ich godność. W tym celu Wiktora Beczek – dziennikarka i koordynatorka treści dotyczących różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl – i Ola Kaczorek we współpracy z Fundacją Avalon stworzyły przewodnik „Dostępność. Poradnik dla twórców, dziennikarzy i wszystkich osób zainteresowanych budowaniem niewykluczającej komunikacji”. To pierwsza w Polsce tak kompleksowa publikacja o tej tematyce skierowana do przedstawicieli mediów. Można pobrać ją bezpłatnie na stronie Gazeta.pl tutaj.

Kiedy Fundacja Avalon zgłosiła się do nas w sprawie przewodnika dla mediów, odkryliśmy, że nie ma ani jednej polskojęzycznej publikacji, która w sposób kompleksowy i przystępny opisywałaby temat niepełnosprawności, choć w Polsce jest co najmniej kilka milionów osób z niepełnosprawnościami. Media nie tylko informują, ale też kształtują język. Mam nadzieję, że nasz przewodnik pomoże dziennikarzom i dziennikarkom pisać i mówić z szacunkiem i empatiątłumaczy Wiktoria Beczek z Gazeta.pl.

– 16 grudnia wystartowaliśmy z nową kampanią społeczną „Epoka Dostępności”. Jej celem jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ na powstawanie barier dla osób z niepełnosprawnościami mają wszyscy obywatele. Wierzymy, że kluczem do sukcesu jest edukacja, pomagająca zwalczać ignorancję, stereotypy i brak empatii. Jesteśmy przekonani, że poradnik dedykowany przedstawicielom mediów będzie stanowił ważny krok w dobrym kierunku – mówi Helena Szczuka-Kalenský z Fundacji Avalon.

foto, źródło. Agora

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *