BCAST nowym operatorem dla części emisji Radia Maryja
Pod koniec 2018 roku została podpisana 10-letnia umowa pomiędzy Radiem Maryja a BCAST. Na jej mocy polski operator z początkiem maja br. rozpoczyna świadczenie usług emisji sygnału FM tego radia docelowo w 12 miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Lublinie czy Częstochowie. W ramach aktualnej współpracy operator dostarczył nadawcy najnowocześniejsze nadajniki radiowe, a w przyszłości same obiekty zostaną wyposażone w dodatkową infrastrukturę umożliwiającą tworzenie usług IoT na bazie technologii LPWAN.
Radio Maryja nadaje nieprzerwanie od 1991 r. W październiku 2018 r. rozgłośnia zdecydowała się zmienić swojego dotychczasowego operatora – firmę Emitel, dla części emisji. Dlatego też, po upływie okresu wypowiedzenia, od maja br., odpowiedzialność za nadawanie sygnału katolickiej rozgłośni w 12 polskich miastach sukcesywnie przechodzi na największego alternatywnego operatora w Polsce – firmy BCAST.
BCAST rozpoczął swoja działalność w 2013 roku, kiedy to Maciej Lipiński i Krzysztof Karpiński zdecydowali się odejść z przejmowanej przez Emitela firmy Info-TV-Operator i założyć własną spółkę. Od tamtego czasu BCAST rozbudowuje swoją infrastrukturę nadawczą i sukcesywnie pozyskuje kolejnych nadawców. Obecnie posiada w swoim portfolio blisko 80 obsługiwanych i zakontraktowanych emisji z czego więcej niż 30 stanowią te przejęte od Emitela. Rodzima firma odpowiada już za lokalne emisje m.in. Radia Eska, RMF Classic czy też stacji Polskiego Radia w wielu polskich miastach. W samej tylko Warszawie na 29 częstotliwości aż 13 jest już pod techniczną kontrolą BCAST bądź w trakcie procesu przejęcia, co czyni BCAST liderem w stolicy. Aktualnie do realizacji swoich usług BCAST wykorzystuje głownie istniejące obiekty wysokościowe – firma nadaje między innymi z budynku Mariottu i wieżowca Rondo1 w Warszawie, czy też Sky Tower we Wrocławiu. Oprócz emisji radiowych FM, firma obsługuje także dwa multipleksy lokalnej telewizji DVB-T – MUX L4 i MUX L7 oraz trzy lokalne multipleksy radia cyfrowego DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.
Przy użyciu najnowszej technologii
W ramach współpracy BCAST od początku maja 2019 r. rozpoczął proces przejmowania od Emitela części jego emisji mało- i średniomocowych (z mocą promieniowania do 10kW ERP). Jest to największe na polskim rynku radiodyfuzyjnym przejęcie emisji pomiędzy operatorami. Polska firma docelowo będzie odpowiedzialna za nadawanie sygnału w Warszawie, Lublinie, Częstochowie, Ostrowie Mazowieckim, Chełmie, Skierniewicach, Białej Podlaskiej, Mrągowie, Ostrołęce, Giżycku, Lęborku i Lidzbarku Warmińskim. Dodatkowo, w ramach projektu BCAST dostarczy najnowocześniejsze nadajniki radiowe marki Ecreso od swojego Partnera – francuskiej firmy WorldCast Systems (WCS), topowego dostawcy sprzętu radiowego na świecie. Poza wyposażeniem stacji własnych, BCAST wymieni urządzenia należące do Radio Maryja, operujące na stacjach nadawcy. Łącznie ponad 20 nadajników.
– Cieszymy się na myśl o tej współpracy i jesteśmy przekonani, że dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii słuchacze Radia Maryja nie odczują zmiany operatora. Mieliśmy już przyjemność współpracować z BCAST przy okazji realizacji małej emisji w Dusznikach-Zdrój oraz emisjach DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku i jesteśmy pełni uznania, że polskie firmy z rodzimym kapitałem są w stanie świadczyć usługi na tak wysokim poziomie – mówi o. Grzegorz Moj, odpowiedzialny z ramienia Radia Maryja za podpisanie umowy z BCAST.
Projekt wymiany nadajników dla Radia Maryja posiada jeszcze jeden istotny aspekt. Urządzenia Ecreso zostały bowiem wyposażone w opcję SmartFM. Jest to opatentowana przez WCS funkcja, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu dynamicznej obróbki dźwięku i adaptacji mocy wyjściowej nadajnika, dzięki czemu wzrastają wrażenia odsłuchowe, a konsumpcja energii spada nawet o 40 proc. Jest to jedno z pierwszych komercyjnych wdrożeń tej technologii na świecie. – W większości przypadków nie jesteśmy w stanie wygrać z operatorem dominującym parametrami obiektów nadawczych, ale jesteśmy w stanie wygrać nowatorskim i świeżym podejściem. Przy budowaniu swoich własnych produktów, jak i we współpracy z dostawcami, szukamy przełomowych rozwiązań, które pozwolą nam przyciągnąć Klientów. Wierzymy, że technologie takie jak SmartFM wprowadzą na rynek zupełnie nową jakość – zaznacza Krzysztof Karpiński, członek zarządu BCAST, odpowiedzialny za sprzedaż.
W kierunku emisji wysokomocowych
Wspomniane nadajniki wykorzystywane przez BCAST zdążyły już potwierdzić swoją niezawodność w praktyce. To właśnie przy ich współudziale innemu partnerowi firmy, niemieckiej spółce UPLINK, udało się zdemonopolizować tamtejszy rynek FM, osiągając w nim ponad 50 proc. udziału (ponad 700 częstotliwości) w ciągu 2 lat od rozpoczęcia obowiązywania tamtejszej regulacji pozwalającej na wykorzystanie infrastruktury niezastępowalnej i krytycznej (operowanej wcześniej przez dziesiątki lat tylko przez jeden podmiot). Podobną drogę w Polsce chce przejść BCAST. Firma do tej pory (ze względu na ograniczenia rynkowe) skupiała się na emisjach małej mocy w ośrodkach miejskich, jednak teraz deklaruje gotowość do rozpoczęcia swojej działalności w obszarze emisji wysokomocowych. Aby było to możliwe, konieczne jest formalne zakończenie procesu regulacyjnego kształtowanego przez UKE, czyli rozpoczęcie obowiązywania tzw. oferty ramowej (OR). Proces jest na ostatnim etapie administracyjnym – wydania decyzji. Stworzenie OR jest efektem uznania w styczniu 2018 r. Emitela za podmiot dominujący na polskim rynku przesyłu sygnału radiowego oraz telewizyjnego. Na mocy oferty ramowej Emitel będzie zobowiązany do odpłatnego udostępnienia swojej infrastruktury (masztów i wież) innym podmiotom. OR pozwoli więc na stworzenie realnej konkurencji w obszarach dotychczas niemożliwych (jak np. świadczenie usług dużych emisji dla nadawców ogólnokrajowych, czy obsługa techniczna ogólnopolskich multipleksów telewizyjnych DVB-T/DVB-T2). BCAST chciałby wykorzystać tę możliwość, w pierwszej kolejności rozszerzając współpracę z nadawcami radiowym.
– Po zniesieniu ograniczenia w dostępie do niezastępowalnej infrastruktury mamy nadzieję, że uda nam się rozszerzyć współpracę z Radiem Maryja i pokazać, iż konkurencja na rynku wysokomocowych emisji jest możliwa i niesie za sobą pozytywne skutki w postaci mniejszych kosztów dla nadawców. Szacujemy, że mogą to być nawet 30 proc. niższe kwoty, przy zachowaniu dokładnie tych samym parametrów technicznych usług – mówi Krzysztof Karpiński, członek zarządu ds. handlowych z BCAST. – Jako nadawca z zainteresowaniem czekamy na ustalenie warunków oferty ramowej. Istnienie faktycznej konkurencji jest niezbędne do zdrowego funkcjonowania rynku, każdego. – dodaje o. Grzegorz Moj z Radia Maryja.
Podobne stanowisko i wsparcie w rozwoju alternatywnych usług wyraziła Grupa TIME, jeden z największych komercyjnych nadawców i właściciel ogólnopolskiej stacji radiowej Eska – Wierzymy, że aktywacja oferty ramowej stworzy warunki dla powstania konkurencyjnych ofert w obszarze radiodyfuzji nie tylko na rynku radiowym, ale również telewizyjnym – zaznacza Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
W przyszłości – Industrial IoT
Swój rozwój BCAST bardzo mocno łączy z nowoczesnymi technologiami tworzonymi we wrocławskim biurze firmy. Głównym produktem wykreowanym w jego komórce R&D jest platforma do realizacji emisji radia cyfrowego w standardzie DAB+, nazwana DABCAST. Drugim z priorytetów inżynierów BCAST jest budowa rozwiązań Internetu Rzeczy w oparciu o standard LoRa i ideę sieci LPWAN. Dzięki wykorzystaniu standardu LoRa możliwe stało się stworzenie autorskich czujników, które potrafią zbierać i przekazywać wiele przydatnych informacji, a dzięki niskiemu poborowi energii mogą działać latami na pojedynczym zasilaniu bateryjnym. Urządzenia stworzone w DABCAST pracują już m.in. w rejonie Arktyki. Próbki urządzeń zostały również przekazane do niemieckiego Partnera (firmy UPLINK)
– Chcemy wykorzystać nawiązanie szerokiej współpracy z Radiem Maryja także pod kątem rozwoju usług IoT. Planujemy, aby w każdej z miejscowości w ramach projektu radiowego, na każdej ze stacji nadawczej i nie tylko, przygotować dodatkową infrastrukturę IoT. Zainstalujemy specjalne bramki własnej produkcji zapewniające ustandaryzowany kanał komunikacji w oparciu o technologię LoRa. Rozbudowa sieci IoT w połączeniu z naszym portfolio już opracowanych sensorów pozwala na oferowanie we wskazanych miejscowościach dodatkowych cyfrowych usług lokalnym samorządom i przedsiębiorcom – mówi Maciej Lipiński z BCAST, członek zarządu ds. technologii i innowacji.
Inżynierowie DABCAST mają już na swoim koncie stworzenie zarówno prostych sensorów badających warunki atmosferyczne, jak i bardziej skomplikowanych np. mierzących poziom hałasu w miastach ze zintegrowanym odbiornikiem GPS, co umożliwia tworzenie map głośności. Oprócz tego w firmie powstał też czujnik umożliwiający śledzenie obiektów przy wykorzystaniu systemu geo-lokalizacji, a także sensor „miejski” zbierający informacje dotyczące stopnia zanieczyszczenia powietrza i poziomu smogu.
Projekty cyfrowe są potwierdzeniem kompetencji firmy. W odróżnieniu od dużo większych konkurentów (nie tylko w Polsce), BCAST nie jest już tylko dostawcą usług i testerem rozwiązań, jest przede wszystkim twórcą technologii i to doświadczenie planuje wykorzystać w realizacji przyszłych kontraktów i zleceń, w Polsce i zagranicą.