MediaZapowiedzi TV

Kapsuła czasu, czyli jak Polacy chcieliby się uchronić przed apokalipsą. Badanie na zlecenie telewizji FOX

Wyobraźmy sobie, że nadchodzi katastrofa, która unicestwi Ziemię. Jesteśmy jednak w posiadaniu ,,kapsuły czasu”, która pomieści kilka przedmiotów, potencjalnie przydatnych do odrodzenia cywilizacji i zrozumienia świata XXI wieku. Co zatem mogłoby znaleźć się w takiej kapsule? Zadanie takiego pytania Polakom zlecił polski oddział telewizji FOX.

 

 

 

Wizja końca świata napawa przerażeniem, oznacza bowiem utratę wszystkiego co posiadamy i tego co nas otacza. Gdybyśmy jednak byli w posiadaniu “kapsuły czasu”, do której moglibyśmy włożyć najważniejsze dla nas przedmioty, to na co byśmy się zdecydowali? Na to pytanie, w ramach badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie telewizji FOX, odpowiedziało 1123 Polaków. Respondenci zostali poproszeni o wskazanie najważniejszych ich zdaniem przedmiotów codziennego użytku, rzeczy osobistych, wytworów artystycznych, nauki oraz symboli polskiej i światowej kultury. Polacy zostali również zapytani o to jak ich zdaniem wygląda polska codzienność oraz co jest symbolem człowieka XXI wieku. Wybrano także jedną spośród siedmiu ilustracji, która najlepiej oddaje teraźniejszość.

W kapsule czasu… lodówka, komórka i telewizor

Wśród rzeczy używanych na co dzień znalazło się wiele obiektów, mniej lub bardziej oczywistych. Część respondentów postawiła na przedmioty związane z higieną osobistą takie jak mydło czy żel pod prysznic (2%), szczoteczka i pasta do zębów (5,2%) oraz grzebień (1,9%). Inni skupili się na jedzeniu (1,9%) i wodzie (1,3%). Pomyślano również o przedmiotach takich jak kubek (1,3%), garnki i talerze (1,8%) czy czajnik/ekspres (1,1%) a nawet wspomniano o lodówce, która została wybrana przez czterech respondentów.   Wśród odpowiedzi nie zabrakło także przedmiotów pomocnych w sztuce survivalu: zapałki/zapalniczka (3,9%) czy nóż/scyzoryk (11,3%). Najczęściej jednak ankietowani wybierali telefon komórkowy (18,8) i komputer (3,3%). Co ciekawe, wśród odpowiedzi pojawił się także telewizor (1%). Jak zauważa prof. Lech M. Nijakowski z Uniwersytetu Warszawskiego, socjolog i autor książki „Świat po Apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej”:

– Z pewnością pewnym zaskoczeniem jest fakt, że respondenci zakładali, iż po apokalipsie będą mieli pożytek z telewizora. Co wydaje się też ciekawe, wśród najczęściej wybieranych przedmiotów codziennego użytku zabrakło, wydawałoby się tak istotnych środków jak lekarstwa.

19% osób zabrałoby ze sobą obraz

Najczęściej wymienianym wytworem artystycznym był obraz (19,6%), aczkolwiek część z respondentów zabrałaby do kapsuły konkretne dzieło sztuki (4,1%), jak np. Mona Lisę (2,4%). Często odpowiedź padała również na płytę z muzyką (8,2%) czy książkę (9%).

 

 

Rzecz osobista

Wydawałoby się, że w sytuacji nadejścia katastrofy zabralibyśmy ze sobą więcej przedmiotów, które pomogłyby w walce o przetrwanie niż rzeczy osobistych. Okazuje się jednak, że co piąty Polak ma sentyment do fotografii i podczas takich przygotowań zabrałby ze sobą zdjęcia. Nawet mimo tego, że większość posiada je w formie elektronicznej na telefonach i komputerach. Ubrania, bielizna, buty i biżuteria to kilka kolejnych osobistych przedmiotów, które chętnie zostałby zabrane.

Symbol polskiej kultury to…

Symboli narodowych mamy wiele a nasza kultura kształtowała się przez ponad 1000 lat. Co jednak według respondentów badania reprezentuje Polskę i Polaków najwyraźniej? Otóż jest to flaga Polski (23,8%), godło (8,2%), wydanie Pana Tadeusza (3,4%), krzyż (2,2%), orzełek (5,9%) a nawet polski mocny alkohol, jakim jest wódka (1,5%). Co czwarta osoba nie była w stanie wskazać konkretnej odpowiedzi a interesujące jest, że byli to głównie respondenci w wieku 45-59, pochodzący z miast mających powyżej 500 tys. mieszkańców.

Kultura światowa pod znakiem zapytania?

W przypadku kultury światowej ponad 42% osób nie wymieniło żadnego przykładu. Jednak najczęstszą odpowiedzią była książka, aczkolwiek żaden tytuł nie uzyskał znaczącej większości. Mapa świata i globus uzyskały 3,3% głosów, ale respondenci głównie skupiali się na wyrobach artystycznych takich jak: obrazy (3,8%), muzyka (2,9%), filmy (1,4%) czy rzeźby (1,2%).

 

 

iPhone i ponadczasowa Coca-Cola symbolem naszych czasów

Co symbolizuje ludzi XXI wieku? Co odróżnia nas od poprzednich pokoleń? Spośród listy sześciu przedmiotów wymienionych w ankiecie, co drugi respondent wybrał iPhona jako symbol człowieka XXI wieku. Ten telefon szczególnie chętnie był wybierany przez kobiety (61,6%) w grupie wiekowej 18-29 lat.

– Wybrany symbol naszych czasów – iPhone – odnosi się do stylu życia, w którym telefon staje się podstawą podtrzymywania więzi z rodziną i znajomymi. Jest   źródłem informacji i rozrywki, a nawet tożsamości – dodaje prof. Lech M. Nijakowski.

Druga najczęstsza odpowiedź to zsekwencjonowany ludzki genom (19,4%), który został wskazany przez co czwartego mężczyznę. Wśród odpowiedzi znalazła się też puszka Coca-Coli, którą wybrało dwa razy więcej panów niż pań. Jest to dość ciekawy wybór, zważywszy na to, że pierwsza puszka Coca-Coli powstała w 1960 roku.

Czy codzienność jest postrzegana przez ekran telefonu?

Spośród siedmiu zaprezentowanych zdjęć ankietowani zostali poproszeni o wybranie jednego, najbardziej oddającego naszą rzeczywistość. Fotografie ukazują między innymi: podróż samolotem, pracę w biurze, tęczową flagę, protest, komunikację, urbanizację oraz uzależnienie od telefonu. Ponad połowa ankietowanych wybrała zdjęcie ukazujące ludzi wpatrzonych w telefony. Nasze nieprzerwane zapatrzenie w mały, szklany ekran to obraz codzienności XXI wieku. A Ty co włożyłbyś do swojej “kapsuły czasu”?

Świat po apokalipsie przedstawia serial telewizji FOX WOJNA ŚWIATÓW. 

Ostatnie dwa odcinki serialu już dzisiaj o 21:00.  Zapraszamy na poświąteczny maraton WOJNY ŚWIATÓW w SOBOTĘ 28 GRUDNIA I NIEDZIELĘ 29 GRUDNIA OD 16:00 (PO CZTERY ODCINKI).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *