Biuro Reklamy TVP nagrodziło najlepsze kreacje reklamowe
Biuro Reklamy TVP po raz ósmy wyróżniło kreacje reklamowe wyznaczające najwyższe standardy w zakresie komunikacji językowej przy jednoczesnym uwzględnieniu aspektu społecznego i kulturalnego. W trzech ocenianych kategoriach zwyciężyły: Santander Bank Polska – „Odpowiedzialność społeczna”, Grupa Maspex –„Kreatywność językowa” i Mowi Poland – „Reklamowy tekst roku”. Wyróżniona została Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz firma Żywiec. Sprzedaż i dystrybucja.
Zwycięskie spoty, emitowane w 2022 roku na antenach Telewizji Polskiej, w oryginalnych i pięknych formach podkreślały przede wszystkim otwartość, prostotę, wspólnotę, jedność oraz wyjątkowość.
„Cenimy spoty reklamowe, które swój przekaz wyrażają kreatywnie i starannie językowo, a przy tym ich treść jest atrakcyjna dla widza. Dlatego z wielką satysfakcją po raz kolejny nagrodziliśmy reklamodawców wyznaczających najwyższe standardy w zakresie komunikacji marketingowej. Zwycięzcom i wyróżnionym serdecznie gratulujemy” – komentuje Ewelina Czuba, dyrektor Biura Reklamy TVP.
Santander Bank Polska nagrodzony został za kampanię „Moc aplikacji. Obsługa bez barier” w kategorii „Odpowiedzialność społeczna”. Marcin Dorociński, posługując się Polskim językiem migowym, informuje w spocie o wprowadzeniu aplikacji bankowej dla osób niesłyszących i słabo słyszących. To jeden z wielu wprowadzanych przez Santander Bank Polska projektów komunikacji w PJM, które otwierają nowe możliwości, znoszą bariery i mają „moc ułatwiania życia”.
W kategorii „Kreatywność językowa” nagrodzona została firma Maspex, z marką Tymbark, za kampanię „Tymbark. Po prostu. Nic dodać”. Żartobliwe żonglowanie w niej rodzimymi idiomami i powiedzeniami świadczy o dużym wyczuciu humorystycznego pulsu polszczyzny, wysokim poziomie sprawności oraz kreatywności językowej. Zauważona i doceniona została także spójność stylistyczna prowadzonej od kilku lat kampanii.
W kategorii „Reklamowy tekst roku” zwyciężyła firma Mowi Poland za reklamę „Prawo Jante. Salmon is Good – Mowi is Goodness”, z tekstem „wyjątkowo wyjątkowym”. Przekaz ten pokazuje, jak świadomie stworzony i celnie wykorzystany błąd stylistyczny i logiczny może mieć potencjał – w podstawowym brzmieniu lub jako schemat konstrukcji – wejścia na stałe do języka powszechnego (analogicznie do „oczywistej oczywistości”) i zadomowienia się w nim jako unikatowy zwrot idiomatyczny, wypowiadany z przymrużeniem oka. Jury doceniło kreatywną grę słów w angielskim haśle: „Salmon is good – Mowi is goodness”, a także pomysł zestawienia żartobliwie przedstawionego stereotypowego wizerunku skandynawskiej kultury opartej na unifikującym „prawie Jante”, gdzie nic nie jest wyjątkowe, z jednym wyjątkiem: łososia Mowi.
W tym roku jury przyznało także dwa wyróżnienia w kategorii „Kreatywność językowa”.
Wyróżnione zostały:
Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna za poetycką, baśniową opowieść o Podlasiu i wzmocnienie językowymi środkami wyrazu pejzażu regionu, który w niczym nie ustępuje pięknu najwspanialszych i najodleglejszych zakątków globu. Narrację sielankowej podróży przedstawionej w spocie doskonale prowadzi Krystyna Czubówna.
Żywiec. Sprzedaż i dystrybucja za kampanię „Drugie Ż”, będącą z pozoru prostą, zgrabną rymowanką – zabawą konwencją stylistyczną. W rzeczywistości to doskonale skomponowany tekst, który z mikrolekkością przekazuje makrotreści o tym, że „razem Ż jest pełniejsze” i może gdyby było „Ż”, to „dinożarły nie wyginęłyby”. Cała kampania jest dowodem na idealne wyczucie rytmu języka, jego możliwości słowotwórczych i dużych kompetencji językowych twórców.
Foto: TVP