Internet & Gry - Reklama

„Dane bez granic” w serwisach BIQdata.pl i Wyborcza.pl

Dziennikarki i dziennikarze serwisów BIQdata.pl i Wyborcza.pl biorą udział w europejskim projekcie „Dane bez granic” w ramach programu Stars4Media, dzięki któremu wymieniają się treściami i wizualizacjami z redakcjami z innych krajów Europy. Zespół „Wyborczej” podnosi swoje cyfrowe kompetencje, szkoląc się z nowoczesnych narzędzi dla dziennikarzy śledczych. Pierwsze publikacje, które powstały w ramach międzynarodowej współpracy, można już znaleźć na łamach BIQdata.pl i Wyborcza.pl

 

– Udział w projekcie „Dane bez granic” to wyjątkowa możliwość wymiany doświadczeń z zespołami z innych krajów i spojrzenia z nieco innej perspektywy na tematy, nad którymi pracujemy. Dane i wizualizacje okazują się uniwersalnym językiem, ciekawym dla czytelników w różnych krajach mówi Dominik Uhlig, szef BIQdata.pl, czyli działu danych „Wyborczej”. – Podczas szkoleń szlifujemy naszą biegłość w wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi dla dziennikarzy śledczych, które ułatwiają m.in. przyglądanie się działalności polityków i zależnych od nich osób publicznych. To umiejętności, które z pewnością przydadzą się naszym dziennikarzom w roku wyborczym. 

Bezpośrednim partnerem „Wyborczej” w projekcie „Dane bez granic” jest francuskojęzyczny “Le Soir”, jeden z najpopularniejszych dzienników w Belgii. Obie redakcje już wcześniej pracowały razem, m.in. w ramach sojuszu LENA. Dotychczas dzięki projektowi „Dane bez granic” dziennikarze “Le Soir” skorzystali już m.in. z grafik opracowanych przez BIQdata.pl z okazji mundialu w Katarze oraz map przygotowanych, gdy wojsko zestrzeliło nad USA kilka niezidentyfikowanych obiektów latających. Z kolei na Wyborcza.pl opublikowany został materiał na temat zużycia energii odnawialnej w Europie, a także grafika przedstawiająca sieć powiązań w głośnej sprawie korupcyjnej z udziałem grupy europosłów. Obie redakcje planują kolejne wspólne materiały – m.in. na temat wojny w Ukrainie i innych tematów ciekawych dla czytelników w obu krajach.

W ramach programu Stars4Media „Gazeta Wyborcza” nawiązała również współpracę z redakcjami prowadzącymi projekt European Cities Investigative Journalism Accelerator – m.in. niemieckim “Die Tagesspiegel”. Dzięki temu na BIQdata.pl opublikowany został raport dotyczący wieku mieszkańców europejskich stolic z grafikami od Tagesspiegel Innovation Lab, a także raport na temat rosnącego rynku prywatnych akademików.

Dzięki udziałowi w programie dziennikarki i dziennikarze „Wyborczej” biorą też udział w szkoleniach podnoszących ich umiejętności graficzne i analityczne. W warsztatach organizowanych przez ekspertów z serwisu Niebezpiecznik.pl, oprócz zespołu BIQdata.pl, wzięli udział także dziennikarze i redaktorzy z najważniejszych działów „Wyborczej”: politycznego, zagranicznego, gospodarczego, naukowego, a także zespołów zajmujących się nauką i klimatem, z newsroomu Wyborcza.pl, „Gazety Stołecznej” i działu IT.   

Stars4Media to program wymiany innowacji w mediach, którego celem jest ułatwienie współpracy między profesjonalistami z różnych krajów Europy. Jego partnerami są Uniwersytet VUB z Brukseli, Europejska Federacja Dziennikarzy, stowarzyszenie WAN-IFRA oraz Europe’s MediaLab – fundacja EURACTIV. W ramach programu realizowanych jest 14 projektów, z czego dziewięć otrzyma finansowanie na kolejne miesiące do końca marca br.

BIQdata.pl to serwis internetowy z kategorii data journalism tworzony przez dział danych „Wyborczej”. Jego zespół opowiada czytelnikom świat liczbami – przedstawia i przetwarza dane, sprawdza korelacje pomiędzy nimi i pomaga w wyciąganiu wniosków. Dzięki publikacjom, które systematyzują wiedzę na podstawie danych, możliwe jest szersze spojrzenie na kwestie społeczne, kulturalne czy gospodarcze. BIQdata.pl to serwis dla tych, którzy są ciekawi świata, szukają intelektualnych przygód, a także atrakcyjnych i lekko podanych informacji. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *