ARTE.tv ze specjalną kolekcję „Magia Świąt”
Na zakończenie roku platforma streamingowa ARTE.tv przygotowała specjalną kolekcję „Magia Świąt”, która wprawi polskich widzów w wyjątkowy nastrój i pozwoli zobaczyć ponadczasowe utwory wielkich mistrzów. Znajdują się tam klasyczne dzieła w wybitnych realizacjach, które łączą piękno muzyki klasycznej z siłą tańca. Od monumentalnego Requiem Mozarta w murach Sagrady Famílii, przez baletową adaptację Opowieści wigilijnej Charlsa Dickensa, aż po nowatorską choreografię Pasji Jana Sebastiana Bacha. Trzy różne języki sztuki łączące uniwersalne motywy życia i śmierci oraz kunszt wykonania, pokazują, że wielkie wartości potrafią wybrzmieć w każdej formie.
NIEDOKOŃCZONE ARCYDZIEŁA – MOZART W SAGRADZIE FAMÍLII
Nieprzypadkowo Requiem d-moll Mozarta wybrzmiewa w Sagradzie Famílii – jednej z najbardziej symbolicznych, a zarazem wciąż niedokończonych budowli Europy. Bazylika Antoniego Gaudíego jest budowana od 1882 roku, a wszystko wskazuje na to, że jej zasadnicza bryła zostanie ukończona w 2026 roku – dokładnie w setną rocznicę śmierci architekta. Choć prace wykończeniowe potrwają jeszcze dłużej, sama świątynia pozostaje dziś znakiem cierpliwości, wiary i pracy rozpisanej na pokolenia. Podobny los spotkał Requiem Mozarta – utwór, którego kompozytor nie zdążył ukończyć. Ostatnie nuty zapisane jego ręką przypadają na fragment Lacrimosa, a dzieło dokończyli po jego śmierci Joseph Eybler i Franz Xaver Süssmayr. Mozart zmarł młodo, w wieku 35 lat, ale pozostawił po sobie po sobie ponad 600 kompozycji. Teraz jego niedokończone dzieło w symbolicznej przestrzeni zostało odtworzone pod batutą Giovanniego Antoniniego, z udziałem Orkiestry i Chóru Gran Teatre del Liceu. Muzyka Mozarta rozbrzmiewa w przestrzeni, która sama jest opowieścią o przekraczaniu ludzkiego czasu.
ŚWIĘTA JAKO MOMENT PRZEMIANY – „OPOWIEŚĆ WIGILIJNA” – BALET BOŻONARODZENIOWY
Historia Ebenezera Scrooge’a to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych świątecznych archetypów. Nie każdy wie jednak, że Charles Dickens napisał Opowieść wigilijną w zaledwie sześć tygodni, częściowo pod presją własnych problemów finansowych. Pierwszy nakład – 6000 egzemplarzy – wyprzedał się w ciągu jednego świątecznego tygodnia 1843 roku. Utwór ten był czymś więcej niż moralitetem. Dickens, który jako dwunastolatek był zmuszony do pracy w fabryce po tym, jak jego ojciec został osadzony w więzieniu za długi, chciał pokazać skrajną biedę i zjawisko wykorzystywania dzieci w wiktoriańskiej Anglii. To właśnie ta książka pomogła przywrócić Bożemu Narodzeniu wymiar rodzinny i społeczny – święta jako czasu empatii, a nie tylko religijnego obowiązku. Choreograf David Bintley i kompozytorka Sally Beamish zaadaptowali tę świąteczną opowieść na scenę baletową, a wykonanie Fińskiej Opery Państwowej, wydobywa z niej uniwersalne przesłanie o istocie dobra i zła poprzez konfrontację z przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. To opowieść o przemianie, która niemal dwieście lat po premierze wciąż działa z tą samą siłą.
PASJA, RYTUAŁ, WSPÓLNOTA – BACH W CHOREOGRAFII SASHY WALTZ
Pasja według św. Jana Jana Sebastiana Bacha powstała w 1724 roku i była pierwszą z dwóch zachowanych w całości pasji kompozytora. Bach stworzył ją jako kantor kościoła św. Tomasza w Lipsku, a przed kolejnym wykonaniem w 1727 roku gruntownie ją przerobił – wersja ta funkcjonuje do dziś. Jeden z najbardziej znanych kompozytorów na świecie był za życia niedoceniany, a nawet miał opinię „ordynarnego prostaka”, ponieważ lubił hulanki, alkohol, wdawał się w awantury, a swoje opinie wypowiadał nie dbając o konwenanse epoki. Jego muzyka, pełna matematycznych struktur, oparta na kontrapunktach i fugach w epoce Baroku uważana była za trudną, anachroniczną i przestarzałą w porównaniu do lekkiego modnego wówczas stylu komponowania. Na nowo została odkryta dopiero w XIX wieku. Interpretacja Sashy Waltz ujmuje dzieło Bacha jako doświadczenie cielesne. Ruch tancerzy, brzmienie chóru oraz surowa forma kompozycji Bacha splatają się w intensywny rytuał, który przywraca pasji jej pierwotny sens: wspólne przeżywanie opowieści o cierpieniu, śmierci i nadziei.
Te trzy realizacje łączy coś więcej niż świąteczny kontekst – są to historie, które nabierają szczególnego znaczenia, gdy rok dobiega końca. Poza wymienionymi dziełami, kolekcja „Magia Świąt” oferuje wiele innych materiałów – od baśni w formie baletu, przez klasyki operowe, aż do pop-rockowych koncertów – dając widzom szansę odkrywania bożonarodzeniowych tematów w różnych odsłonach. Wszystkie utwory w kolekcji są dostępne bezpłatnie na ARTE.tv, bez konieczności rejestracji i subskrypcji.
foto, źródło. ARTE.tv
