MediaZapowiedzi TV

CNN, Marketplace Middle East: Prezesi Emirates, Etihad i lotniska w Stambule o odrodzeniu branży lotniczej

W grudniowym odcinku „Marketplace Middle East” dziennikarki CNN Jomana Karadsheh i Salma Abdelaziz sprawdzają, jak linie lotnicze radzą sobie ze skutkami pandemii i jak branża zamierza wrócić do formy, dbając przy tym o zrównoważony rozwój.

 

Pandemia COVID-19 jest jednym z największych wyzwań, przed jakimi kiedykolwiek stała branża lotnicza. Nowe warianty stale utrudniają równomierną odbudowę sektora. CNN pochyla się nad regionalnymi przewoźnikami z Bliskiego Wschodu – ich zmianami strategii i radzeniem sobie z „nową rzeczywistością”.

Prezes Emirates Tim Clark mówi o wpływie wariantu Omicron na podróże w regionie: „Byłem bardzo zaniepokojony konsekwencjami, jakie [nowe odmiany] mogą przynieść, w szczególności w kontekście przylotów samolotów Emirates do Dubaju i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w tym miesiącu i w styczniu. Są one bardzo, bardzo poważne. Moim zdaniem kolejne warianty będą się nadal pojawiać. Należę jednak do tych, którzy uważają, że z czasem skutki występowania nowych mutacji będą mniej dotkliwe, ponieważ globalna populacja stanie się bardziej odporna”.

Podczas Dubai Airshow, ekipa CNN spotyka się z Jego Wysokością Szejkiem Ahmedem bin Saeedem Al Maktoumem, dyrektorem generalnym Emirates Group. Wydarzenie organizowane jest od 1989 roku, a jego tegoroczna edycja była najbardziej spektakularna z dotychczasowych. Al Maktoum ma nadzieję, że to optymistyczny znak dla Dubaju: „Kiedy mówimy o odbudowie, myślę, że kontynuacja programu ma na celu zapewnienie, że ludzie tu przybywający… będą bezpieczni.  Będą zdrowi. Że dbamy o nich. To jest najważniejsze, i to naprawdę przekonało ludzi, że mogą przyjechać do Dubaju”.

Pomimo niepowodzeń związanych z pandemią, Al Maktoum z nadzieją patrzy w przyszłość Emirates: „Mogę powiedzieć, że od drugiego miesiąca kończącego się roku jesteśmy na plusie. Mam więc nadzieję, że tak pozostanie. Wierzę, że najgorsze jest już za nami. A teraz patrzymy w przyszłość, gotowi, aby zacząć od nowa i osiągnąć liczbę pasażerów i przychody, które odnotowywaliśmy dawniej”.

Lotnisko w Stambue w Turcji ma stać się największym na świecie portem lotniczym wraz z końcem jego rozbudowy. Karadsheh rozmawia z prezesem lotniska Kadri Samsunlu, który twierdzi, że kluczem do ożywienia sektora turystycznego jest międzynarodowa współpraca. „Wciąż brakuje nam ujednolicenia wymogów dotyczących podróżowania. Każdy kraj narzuca swoje własne wytyczne, co utrudnia podróżowanie. A jeśli nie jesteś przekonany do wszystkich zaleceń organizacji podróży, możesz rozważyć pozostanie w domu lub w swoim kraju i przemieszczanie się w obrębie jego granic”.

Samsunlu uważa, że silny rynek krajowych podróży lotniczych, szybkie otwarcie Turcji na zagranicznych turystów i ścisła współpraca z Turkish Airlines pomogły lotnisku przetrwać trudny rok. Ma on nadzieję, że nowe warianty nie opóźnią tego postępu: „Jeśli będziemy panikować za każdym razem, gdy pojawi się nowy wariant, to droga do odbudowy będzie bardzo trudna. Ale przede wszystkim zalecałbym trzymanie się środka zaradczego – mamy szczepionkę – promujmy szczepienia. Bylebyśmy nie cofnęli się do roku 2020”.

W czasie, gdy branża przygotowuje się do odrodzenia, wiele przewoźników poszukuje bardziej zrównoważonych sposobów obsługi lotów. Możliwości wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju bada Etihad Airways – od lekkich sztućców i roślinnych butelek na wodę, po silniki i systemy planowania trasy, które optymalizują start i lądowanie. Prezes Etihad, Tony Douglas, mówi o tym, jak pandemia przyspieszyła wdrażanie zrównoważonych praktyk: „Uważam, że będziemy świadkami wzrostu popularności tych rozwiązań. Dzięki pandemii wielu przewoźników zdecyduje się na zakup bardziej nowoczesnych typów samolotów. Będziemy obserwować dostępność do ekologicznych paliw lotniczych, a w konsekwencji obniżenie ich kosztów”.

Etihad Airways nawiązał współpracę z Boeingiem w celu testowania najnowszych technologii, w tym wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Douglas chwali korzyści płynące ze stosowania SAF, ale jednocześnie ostrzega przed ograniczeniami: „Dostępność tego paliwa jest ogromnym wyzwaniem. Jest ono też trzy razy droższe. Więc nawet jeśli uda się je pozyskać, nie jest opłacalne z komercyjnego punktu widzenia. Nie powinniśmy jednak wybierać pomiędzy jednym a drugim, nie można być zrównoważonym lub opłacalnym. Trzeba być tym i tym jednocześnie”.

Więcej o Marketplace Middle East: https://edition.cnn.com/specials/business/marketplace-middle-east

Marketplace Middle East zostanie wyemitowane na kanale CNN International w sobotę 18 grudnia o godz. 17:00 CET

A także:

W niedzielę 19 grudnia  o godz. 19:15 CET

W środę 22 grudnia o 17:45 CET

W sobotę 25 grudnia o 18:45 CET

W środę 29 grudnia o 21:30 CET

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *