MediaZapowiedzi TV

„Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” w grudniowym cyklu Ale kino+ „Kino Mówi: Forma”

W grudniu Ale kino+ zachęca kinomanów do refleksji nad tym, jakie znaczenie dziełu filmowemu nadaje forma. W cyklu „Kino Mówi: Forma” jeden z największych przebojów włoskich kin 2016 roku „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” („Perfetti sconosciuti”), ekstrawagancki eksperyment Brunona Dumonta „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc” („Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc”), nietypowa filmowa adaptacja szekspirowskiego dramatu „Koriolan” („Coriolanus”) oraz „Casting”, w którym reżyser Nicolas Wackerbarth prowadzi dialog z filmową tradycją. Produkcje z cyklu „Kino Mówi: Trauma” w czwartki od 6 do 27 grudnia, o godz. 20:10 w Ale Kino+.

 

Po pierwsze świetna, przepełniona niedającą się porównać z niczym innym włoską ikrą, zabawa. Po drugie zaś: doskonale poprowadzona i zagrana, pozbawiona taniego moralizatorstwa, skłaniająca do refleksji lekcja/przestroga/sugestia/diagnoza naszych czasów oraz ich wpływu na relacje międzyludzkie.Aleksandra Kumala, Movies Room

Siedmioro długoletnich przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru gospodyni Eva (Katarzyna Smutniak) proponuje grę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania. Mimo początkowych obiekcji, każdy zgadza się na udział, wierząc, że nic złego nie może się stać. Jednak, gdy zbyt wiele tajemnic zaczyna wychodzić na światło dzienne, niewinna gra przeradza się w konflikty, które niełatwo będzie zażegnać.

PREMIERA: czwartek, 6 grudnia, godz. 20:10

Wyjątkowo szaloną pozycją jest „Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc” („Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc”) – film francuskiego reżysera Brunona Dumonta („Wierząca”, „Ludzkość”) znanego z chętnego wykorzystywania niekonwencjonalnych chwytów filmowych. Tym razem twórca wziął na warsztat życie francuskiej bohaterki narodowej Joanny d’Arc. Aby uniknąć patosu i pułapek mitu narodowego, postanowił jednak skupić się na dzieciństwie Joanny. Dzieło Dumonta to miszmasz gatunków na wielu poziomach – reżyser połączył komediodramat z musicalem, natomiast na eklektycznej ścieżce dźwiękowej muzyka techno spotyka się z rockiem i rapem.

Joanna d’Arc jest eksperymentem filmowym, ale uczestnictwo w nim to jak wyjechanie nad morze i zaczerpnięcie powietrza po miesiącu siedzenia w piwnicy. Poza tym za poszukiwanie nowego alfabetu bierze się weteran kina. Warto zaufać, popatrzeć na kpinę z gatunku jakim jest musical, w żaden sposób nie idąc na skróty jakimiś szyderstwami z religii.BernadettaTrusewicz, FDB

Mała Joanna (Lise Leplat Prudhomme), łącząca w sobie żarliwą wiarę i nieposkromiony bunt, miota się pomiędzy grzechem a świętością. Dziewczynka odkrywa w sobie zaskakujące dla jej otoczenia pokłady fanatyzmu. Jej obsesja na punkcie religii i ojczyzny popycha ją do chwalebnych czynów, lecz okupione są one wewnętrzną walką.

PREMIERA: czwartek, 13 grudnia, godz. 20:10

Tydzień później widzowie zobaczą debiut reżyserski jednego z najwybitniejszych aktorów brytyjskich – nominowanego do Oscara® za role w „Liście Schindlera” i „Angielskim pacjencie” Ralpha Fiennesa. „Koriolan” („Coriolanus”) to najnowocześniejsza od czasu „Romea i Julii” Baza Luhrmanna adaptacja dzieła Szekspira. Szesnastowieczny dramat przetłumaczony został na język filmowy i obsadzony w realiach konfliktu bałkańskiego.

Reżyser z podziwu godną sprawnością zderza nowoczesne środki z poetyckim tekstem. Pełne okrągłych zdań sceny dialogowe przeplata urywkami z serwisów informacyjnych i krwawymi scenami walki. Teatralną statyczność próbuje zdynamizować, by odpowiadała formie kinowego widowiska. Nie waha się korzystać z brutalnej dosłowności. Dzięki temu tworzy dzieło bardzo aktualne. Zarazem jednak język pozostawia artystyczny nawias i każe sięgać poza fasadę wojennego kina, do samych źródeł człowieczeństwa. – Jan Bliźniak, Całe życie w kinie

Znienawidzony przez ludność Rzymu generał Gnejusz Marcjusz (Ralph Fiennes) zostaje pozbawiony szans na objęcie najwyższego urzędu w Wiecznym Mieście. Upokorzony i ambitny Gnejusz szykuje krwawą zemstę na niewdzięcznych rodakach. Przyłącza się do armii Wolsków pod wodzą Aufidiusza (Gerard Butler), by wspólnie przypuścić spektakularny atak na miasto, które haniebnie zdradziło swojego obrońcę.

PREMIERA: czwartek, 20 grudnia, godz. 20:10

Czy film telewizyjny może aspirować to statusu arcydzieła? Odpowiedzi na to pytanie poszukuje Nicolas Wackerbarth w swoim obrazie „Casting” („Casting”). Osią do rozważań będzie głośny i już kultowy film Fassbindera „Gorzkie łzy Petry von Kant”, podejmujący temat miłości homoseksualnej trzech kobiet. Jego remake kręci główna bohaterka „Castingu”. Jej ambicje i ograniczone zasoby prowadzą do frustracji i wielu zabawnych sytuacji.

Wybitna reżyserka Vera (Judith Engel) przygotowuje debiut w telewizji. Pierwszy dzień zdjęć zbliża się nieubłaganie, a mimo kolejnych castingów nie udaje się wybrać idealnej aktorki do głównej roli. Chociaż producent i ekipa filmowa coraz wyraźniej tracą cierpliwość do niezdecydowanej Very, z sytuacji zadowolony jest Gerwin (Andreas Lust). Mężczyzna zarabia pieniądze jako aktor wspierający podczas przesłuchań. Z zadowoleniem odgrywa podczas castingów scenki z kandydatkami należącymi do pierwszej aktorskiej ligi. Gdy aktor grający rolę pierwszoplanową nagle musi się wycofać, Gerwin dochodzi do wniosku, że to może być właśnie jego szansa.

PREMIERA: czwartek, 27 listopada, godz. 20:10

Ponadto, w grudniu na antenie Ale kino+ premiera szwedzkiego serialu kryminalnego „Platforma 45” („Rig 45”), w środy o godz. 20:10 (emisja po dwa odcinki).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *