PolecanePolsatPrasa - KsiązkaRadioTVN Warner Bros. Discovery Polska

“Haracz uderzający w polskiego widza”. List otwarty ws. podatku od mediów

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected

      Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

      Wprowadzenie go będzie oznaczać:

      1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

      2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

      3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

      4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

      Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

      Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

      Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

      Sygnatariusze listu:

      Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
      Agora S.A.
      AMS S.A.
      Bonnier Business
      Burda Media Polska
      Canal+
      Dziennik Trybuna
      Dziennik Wschodni
      Edipresse Polska
      Eleven Sports Network sp. z o.o.
      Gazeta Radomszczańska
      Gazeta Żoliborza
      Green Content Sp. z o.o.
      Gremi Media S.A.
      Grupa Eurozet
      Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
      Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
      Grupa RMF
      Grupa Wirtualna Polska
      Grupa ZPR
      Helios S.A.
      Infor Biznes
      Kino Polska TV S.A.
      Lemon Records sp. z o.o.
      Marshal Academy
      Music TV sp. z o.o.
      Muzo.fm sp. z o.o.
      naTemat.pl
      OKO.press
      Polityka
      Polska Press Grupa
      Ringier Axel Springer Polska
      STAVKA Sp. z o.o.
      Superstacja sp. z o.o.
      Telewizja Polsat sp. z o.o.
      Telewizja Puls Sp. z o.o.
      Telewizja Regionalna TVT
      TIME S.A.
      TV Spektrum sp. z o.o.
      TVN S.A.
      Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
      Tygodnik Powszechny
      Wydawnictwo Bauer
      Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
      Wydawnictwo Magraf
      Wydawnictwo Nowiny
      Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

      Dodaj komentarz

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *