Magdalena Zawadzka w podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan
Magdalena Zawadzka jest gościem najnowszego odcinka podcastu Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan. Z aktorką teatralną i filmową rozmawia filmoznawczyni Diana Dąbrowska. Rozmowa jest dostępna w serwisie YouTube i na Spotify.
Urodziła się 29 października 1944 roku. Absolwentka warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (1966). Zaraz po uzyskaniu dyplomu zaangażowała się do Teatru Dramatycznego w Warszawie, w którym występowała do 1982 roku. Przez następne 10 lat była aktorką Teatru Polskiego w Warszawie, a od 1992 należy do zespołu Teatru Ateneum.
Debiutowała w wieku 18 lat w filmie Jana Rybkowskiego „Spotkanie w bajce” (1962). Podczas studiów zagrała jeszcze w filmach: „Rozwodów nie będzie” Jerzego Stawińskiego (1966), „Pieczone gołąbki” Tadeusza Chmielewskiego (1966), „Mocne uderzenie” Jerzego Passendorfera (1966). W „Sublokatorze” Janusza Majewskiego (1966) wcieliła się w specjalnie dla niej napisaną rolę Małgosi. Postać Basi Wołodyjowskiej w filmie „Pan Wołodyjowski” Jerzego Hoffmana (1968) przyniosła aktorce tytuł najpopularniejszej polskiej aktorki roku 1970.
Doskonale czuje się w repertuarze klasycznym. Zagrała bardzo wiele ról szekspirowskich. W Teatrze TV m.in.: Kasię w „Poskromieniu złośnicy” (1971) w reżyserii Zygmunta Hübnera, Ofelię w „Hamlecie” (1974) w reżyserii Gustawa Holoubka, Helenę we „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” (1974) w reżyserii Edwarda Dziewońskiego.
Dla Magdaleny Zawadzkiej najważniejszą i najtrudniejszą rolą była jednak rola Lady Makbet (reżyseria Andrzej Wajda, 1969). Artystka tak wspomina swoją pracę: „Spanikowałam mając w tyle głowy tradycję Lady Makbet – tę rolę grają doświadczone aktorki w średnim wieku, o wyglądzie i głosie całkowicie odmiennym od mojego ówczesnego, całkowite zaprzeczenie. Zwłaszcza w scenie obłędu, żeby zagrać tę scenę musiałam sobie wyobrazić dramatyczną zmianę, która nastąpiła w psychice Lady Makbet. To był dla mnie wielki próg aktorski. Dzięki ogromnej pracy odkryłam w sobie coś, co procentowało we wszystkich rolach, które później zagrałam”.
Obecnie aktorkę możemy oglądać w serialu „Heweliusz” (2025) Jana Holoubka oraz w spektaklu Teatru Telewizji „Deprawator” (2024) w reżyserii Macieja Wojtyszki.
W podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan prowadzący przyglądają się twórczości wyjątkowych gości, zagłębiają się wraz z nimi w świat filmów i seriali oraz sięgają po ich – dotąd nieznane – anegdoty i wspomnienia. W podcaście poruszane są tematy związane zarówno z najgłośniejszymi, jak i z kameralnymi tytułami, z których wiele dostępnych jest na stronach www.vod.tvp.pl oraz cyfrowa.tvp.pl w nowej jakości obrazu i dźwięku, po rekonstrukcji cyfrowej.
Dotychczas gośćmi podcastu byli m.in.: Daniel Olbrychski, Dorota Roqueplo, Sławomir Idziak, Paweł Łoziński, Ilona Łepkowska, Allan Starski, Krzesimir Dębski, Zbigniew Buczkowski, Anna Seniuk, Piotr Cyrwus, Anna Dymna, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda, Bogusław Linda, Zbigniew Zamachowski, Katarzyna Figura, Grażyna Szapołowska i Juliusz Machulski. Za pomysł oraz realizację formatu odpowiada Zespół Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP.
Wszystkie odcinki podcastu udostępniane są na profilu Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan na platformach YouTube i Spotify, a najnowsze informacje o programie w serwisach społecznościowych Facebook i Instagram.
foto, źródło. TVP
