Majowe premiery oper i spektakli Teatru Telewizji – za darmo w TVP VOD

Wybitne spektakle Teatru Telewizji i widowiska operowe to unikalne i wartościowe treści TVP VOD. Od 1 maja udostępniane będą kolejne archiwalne spektakle, a także barokowe video-instalacje i opery klasyczne Warszawskiej Opery Kameralnej, przygotowane w ramach projektu operaOK!

 

 

 

operaOK! to projekt Warszawskiej Opery Kameralnej (WOK), która w kreatywny sposób „szyje” spektakle na miarę obecnej rzeczywistości izolacji związanej z pandemią. Na czym polegają nowe inscenizacje? Poszczególne elementy składowe dzieła (m.in. nagrania dźwiękowe, video, scenografia) powstawały online w domach artystów, a efekt końcowy zwieńczył dopiero proces montażu. Każdy tytuł został także skrócony do 30 minut. Jak tłumaczy Tomasz Cyz, kurator cyklu – Ten innowacyjny pomysł ma podtrzymać relacje z widzami i jednocześnie zaktywizować twórców WOK w czasie wyłączenia instytucji kultury z powodu COVID-19.

1 maja w TVP VOD zagoszczą: genialnie napisana przez Monteverdiego „L’Orfeo”, arcydzieło J. S. Bacha – „Pasji wg św. Jana” i opowiadająca o bliźniaczej miłości dwojga mitycznych bohaterów „Castor et Pollux” Rameau. Do połowy czerwca udostępniane będą m.in. jedne z najpopularniejszych angielskich dzieł scenicznych Purcela – „Indian Queen”, „King Arthur” i „Dido and Aeneas”. Nie zabraknie także znanych oper Händla – „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” i „Rodelinda”, a także „Don Giovanni” i „Apollo i Hiacynt” Mozarta.

Także od maja katalog spektakli Teatru Telewizji powiększy się o kolejne pozycje – aż dziewiętnaście z nowości należy do Złotej Setki Teatru Telewizji.

Prawdziwym rarytasem spośród nowych propozycji jest najstarszy zachowany w całości Teatr Telewizji, oparty na głośnej sztuce Jeana Giraudoux, w reż. Adama Hanuszkiewicza – „Apollo z Bellac” (1958) z niezapomnianymi rolami najwybitniejszych aktorów Kaliny Jędrusik i Jacka Woszczerowicza. Z pewnością rozbawi także „Przesada” (1961) według scenariusza Agnieszki Osieckiej i w reż. K. Swinarskiego, z Janem Kobuszewskim i Aliną Janowską w roli … duchów.

Wśród nowości w TVP VOD znajdą się adaptacje największych polskich twórców współczesnych, m.in.: Tadeusza Różewicza – „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja” (1963, reż. A. Hanuszkiewicz), „Kartoteka” (w reż. K. Swinarskiego z 1976 i K. Kieślowskiego z 1979), „Śmieszny staruszek” (1971, reż. Helmut Kajzar), „Wyszedł z domu” (1971, reż. J. Jarocki), „Pułapka” (1989, reż. J. Grzegorzewski), Zbigniewa Herberta – „Pan Cogito” (1981, reż. Z. Zapasiewicz), Jerzego Antczaka – „Epilog norymberski” (1969, reż. J. Antczak), Jarosława Iwaszkiewicza – „Lato w Nohant” (1972, w reż. O. Lipińska), „Młyn nad Lutynią” (1974, reż. A. Zakrzewski), „Maskarada” (1985, reż. A. Łapicki), Janusza Krasny-Krasińskiego – „Śniadanie u Desdemony” (1974, reż. K. Meissner), Ernesta Brylla – „Wieczernik” (1985, reż. A. Wajda), Hanny Krall – „Zdążyć przed Panem Bogiem” (1981, reż. A. Brzozowski).

Biblioteka TVP VOD udostępni także adaptacje dzieł twórców powojennych takich jak: Tadeusz Kantor – „Wielopole, wielopole” (1984) i „Niech sczezną artyści” (1988) – w jego reżyserii, czy Józef Hen – „Mgiełka” (1986) w reż. J. Janickiego oraz spektakle na podstawie utworów Sławomira Mrożka – „Policja” (1981) w reż. J. Kijowskiego, Stanisława Grochowiaka – „Trismus” (1979) w reż. R. Bugajskiego, Ireneusza Iredyńskiego – „Żegnaj Judaszu” (1980) w reż. Jolanty Słobodzian, oraz Macieja Wojtyszko – „Epilog” (1979) – w jego reżyserii.

Katalog poszerzają adaptacje największych twórców polskiej awangardy międzywojennej: Brunona Jasieńskiego – „Bal manekinów” (1978, reż. J. Warmiński), Stanisława Ignacego Witkiewicza – „Matka” (1976, reż J. Jarocki), Witolda Gombrowicza – „Ferdydurke” (1985, reż. M. Wojtyszko), „Iwona, księżniczka Burgunda” (1987, reż. Z. Hübner), Zofii Nałkowskiej – „Granica” (cz. I, II, III – 1984, reż. J. Błeszyński), Stefana Żeromskiego – „Przedwiośnie”(1981, reż. W. Solarz).

Nie zabraknie adaptacji legendarnych „Dziadów” (1983) Adama Mickiewicza, z mesjańską wizją polskiej historii narodowej, w reż. K. Swinarskiego, czy „Wielkiego Fryderyka” (1981) Adolfa Nowaczyńskiego, piętnującego polskie wady narodowe, w reż. J. Grudy.

Teatr Telewizji to także utwory światowych dramaturgów – od maja dostępne będą adaptacje „Cyrano de Bergerac” (1980) Edmonta Rostanda w reż. K. Zaleskiego i „Lorenzaccio” (1978) Anfreda de Musseta w reż. A. Holand i L. Adamika, „Spiskowcy” Josepha Conrada w reż. Z. Hübnera, a także spektakle na podstawie utworów Wiliama Szekspira – „Makbet” (1969) w reż. A. Wajdy, „Poskromienie złośnicy (1971) w reż. Z. Hübnera, „Romeo i Julia” (1974) w reż. J. Gruzy, „Hamlet” (1985 cz. I i II) w reż. J. Englerta, „Ryszard III” (1989) w reż F. Falka i M. Guzy. Ponadto widzowie będą mogli obejrzeć „Martwe dusze” (1966) Nikołaja Gogola w reż. Z. Hübnera, „Eryka XIV” Augusta Strindberga (1972) w reż. w reż. M. Prusa, „Norę” (1975) Henryka Ibsena w reż. M. Englerta, „Czajkę” (1986) Antoniego Czechowa w reż. J. Englerta czy „Zamek” (1989) Franza Kafki w reż. M. Weissa Grzesińskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *