Telekomunikacja - Telefony - Promocje

Ojciec SMS-ów – gdyby żył, właśnie obchodziłby 67. urodziny

Matti Makkonen, nazywany „ojcem SMS-ów” to główny pomysłodawca nowoczesnej technologii do porozumiewania się, która znacząco wpłynęła na nasze życie. Fiński inżynier 16. kwietnia skończyłby 67 lat.

 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected

      Krótkie wiadomości tekstowe są wysyłane przez ludzi codziennie na całym świecie. Ich uniwersalna forma, możliwość szybkiego kontaktu z drugą osobą bez względu na dostęp do internetu spowodowały wręcz masowe przesyłanie informacji zarówno w obszarze biznesowym, jak i konsumenckim. Łączność i kontakt bezprzewodowy był odpowiedzią inżynierów na rosnące potrzeby społeczeństwa. Wśród osób, którym w tym aspekcie zawdzięczamy najwięcej jest Matti Makkonen – pomysłodawca i ojciec SMS-ów.

      Skromny inżynier i jego idea

      Urodzony w 1952 roku, fiński inżynier w obszarze komunikacji mobilnej, ukończył studia na wydziale elektrotechniki w Oulu Technical College. Makkonen pracował w ważnych przedsiębiorstwach zajmujących się komunikacją, m.in. w Nokia Networks, Tele Finland oraz Finnet. W 2008 r. Makkonen odebrał nagrodę „The Economist Innovation Award” w kategorii informatyka i telekomunikacja za osiągnięcia nad wiadomościami tekstowymi. To z czego powinniśmy go zapamiętać to stworzenie idei SMS-a, który na dziesięciolecia opanował komunikację mobilną na świecie.

      Fin na swój pomysł wysyłki wiadomości tekstowych na telefony komórkowe podobno wpadł jedząc pizzę w jednej z kopenhaskich restauracji, a następnie przekazał go jedynie lokalnemu dziennikarzowi. Makkonen swój pomysł oficjalnie przedstawił na konferencji telekomunikacyjnej w 1984 roku. Inżynier nie będąc do końca przekonanym, iż ten wynalazek podlega opatentowaniu, nie ubiegał się o wyłączność nad nim, tym samym nie zdobywając znacznych korzyści finansowych. Zmarł w 2015 roku, ale jego koncept stał się ponadczasowy.

      Od pierwszego telefonu…

      Za osobę, która ideę Makkonena wprowadziła w życie uważa się brytyjskiego inżyniera Neila Papwortha. Zajęło to aż osiem lat. 3 grudnia 1992 roku, jako jeden z pracowników telefonii Vodafone postanowił rozesłać krótką wiadomość SMS o treści „Wesołych Świąt” za pomocą komputera bezpośrednio na telefon do swoich kolegów.

      Dwa lata później, po tym wydarzeniu nastąpił wielki przełom w procesie przesyłania zwięzłych komunikatów. W 1994 roku wypuszczono na rynek pierwszy telefon komórkowy Nokia 2010, dzięki któremu możliwe było pisanie i wysłanie SMS-ów z telefonu na telefon za pośrednictwem różnych sieci komunikacyjnych.

      Początkowo SMS-y miały informować klientów o występujących problemach operatorów sieci, zmianach w opłatach operatora itp. Jednak, gdy przesyłanie wiadomości okazało się możliwe przez telefony komórkowe, szybko uznano SMS-y za ogólnodostępną formę kontaktu.

      W 20. rocznicę wysyłki pierwszego SMS-a, dziennikarz BBC przeprowadził z Finem wywiad za pośrednictwem… SMS-a.

      – Byłem szczęśliwy, widząc rozwój w zespole GSM. Nie uważałem stworzenia SMS za osobiste osiągnięcie, ale coś co powstało w wyniku wspólnych wysiłków, zebrania pomysłów i napisania specyfikacji usług na ich podstawienapisał Makkonen w odpowiedzi na jedno z pytań.

      do kluczowego kanału komunikacyjnego

      – Obecnie wiadomości tekstowe służą nie tylko do przesyłania informacji lub załączników MMS, ale również są bezpośrednią formą w komunikacji masowej B2C oraz B2B. Według aktualnego raportu SerwerSMS.pl najczęściej wykorzystuje się SMS-y w celu wysyłki ofert handlowych dla klientów (60,7%). Następnie w 54,1% przypadków wysyłane są powiadomienia lub przypomnienia, np. status przesyłki. Wiadomości tekstowe służą też za komunikaty wewnętrzne (28,7%) oraz w podtrzymaniu dobrych relacji z klientami czy jako życzenia urodzinowe (25,4%)mówi Daniel Zawiliński, managing director Platformy SerwerSMS.pl, stanowiącej ważne wsparcie w masowej wysyłce krótkich wiadomości tekstowych.

      SMS stanowi dziś jeden z ważniejszych sposobów na dotarcie do możliwie szerokiej grupy odbiorców w krótkim czasie. Dobry przepływ informacji to także podstawa funkcjonowania organizacji w jej strukturach wewnętrznych, jaki i zewnętrznych.

      Wciąż popularne pozostaje korzystanie ze świadczeń SMS Premium na rzecz loterii, płatnych grafik czy głosowania w programach telewizyjnych, co deklaruje aż 60,8% ankietowanych. Co ciekawe znaczna ilość, bo 71,2% badanych korzysta z usług wiadomości Premium, wspierając tym samym inicjatywy charytatywne.

      W 2012 roku, w 20. rocznicę istnienia SMS-ów dziennikarz BBC we wspomnianym wcześniej wywiadzie zapytał Makkonena, czy jego wynalazek przetrwa kolejne 20 lat.

      – 20 lat to długi czas… Wierzę, że niezawodne, wygodne w użyciu wiadomości tekstowe pozostaną na zawsze.

      Wiele wskazuje na to, że miał rację.

       

      Dodaj komentarz

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *