Orange Polska promuje dialog w życiu społecznym
Budowanie społeczeństwa, w którym szanowana jest godność każdego człowieka, to jedno z najważniejszych wyzwań współczesności. Dlatego umiejętność prowadzenia dialogu opartego na zrozumieniu i poszanowaniu różnic staje się kluczową kompetencją – w codziennych relacjach międzyludzkich i w biznesie. Orange Polska od lat wspiera małe społeczności. Teraz, dzięki współpracy z norweskim ośrodkiem Nansen Center for Peace and Dialogue, pomoże kształcić lokalnych liderów w prowadzeniu dialogu wolnego od ocen i uprzedzeń.
Dzięki współpracy z Nansen Center Orange Polska umożliwi przedstawicielom kilkudziesięciu organizacji pozarządowych z całego kraju udział w profesjonalnych szkoleniach. Ich metoda to efekt ponad dwudziestu lat doświadczeń norweskiej organizacji w budowaniu dialogu w skonfliktowanych społecznościach na świecie. Uczestnicy szkolenia będą mogli skuteczniej działać w swoich lokalnych środowiskach, wprowadzając w życie praktyczne umiejętności prowadzenia dialogu bazującego na zrozumieniu i otwartości na innych. Rekrutacja do projektu „Wyłącz ego. Zrozum drugiego” planowana jest na czerwiec tego roku.
– Kultura odpowiedzialności społecznej biznesu przynosi korzyści zarówno firmom jak i ich otoczeniu, jest podstawą rozwoju, przyczynia się do poprawy jakości życia. Jesteśmy nierozerwalnie związani z Polską, czujemy potrzebę angażowania się w sprawy społeczne, szczególnie w roku stulecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości – powiedział Witold Drożdż, dyrektor wykonawczy ds. korporacyjnych Orange Polska. – Programy, które prowadzimy od wielu lat, takie jak Pracownie Orange w stu małych miejscowościach w całym kraju, nie tylko pomagają oswoić nowoczesne technologie, ale mają też istotny wymiar społeczny. Integrują lokalne społeczności, sprzyjają współpracy i nawiązywaniu partnerstw, budowaniu kapitału społecznego. Nasz nowy projekt jest naturalną konsekwencją tego zaangażowania. Chcemy pomóc szerzyć kulturę dialogu, bardzo potrzebnego we wszystkich sferach życia publicznego, ale też w codziennych relacjach prywatnych i biznesowych – dodał.
Nowy projekt ogłoszono podczas kolejnej edycji debat Miasteczka Myśli, która odbyła się pod hasłem „Wyłącz ego. Zrozum drugiego.” Alfredo Zamudio, dyrektor Nansen Center for Peace and Dialogue, który wziął udział w wydarzeniu, wyjaśnia: – Dialog to sposób komunikacji, który koncentruje się na zrozumieniu innych, a nie na próbie przekonania do swoich racji. Nie oznacza akceptacji ich poglądów i wartości, ale respektowanie prawa do ich wyrażania. Dialog pozwala zabrać głos tym, którzy rzadko mają okazję się wypowiedzieć i zostać wysłuchanym. Tworzy przestrzeń, w której każdy może być usłyszany. Jest prostym i zarazem potężnym narzędziem do budowania społeczności opartej na szacunku i życzliwości.
Do inicjatywy „Wyłącz ego. Zrozum drugiego” Orange zaprasza przedstawicieli różnorodnych środowisk, w tym lokalnych aktywistów i osoby działające w organizacjach pozarządowych. Razem z partnerami projektu: Fundacją Pracowania Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, Fundacją Szkoła Liderów, THINKTANK, Laboratorium „Więzi”, CSRinfo, zachęca inne organizacje społeczne, aby zostały przyjaciółmi dialogu i wspólnie tworzyły modę na dialog w swoim otoczeniu.
Orange Polska angażuje się w wiele działań, których celem jest dialog między różnymi środowiskami, szukanie wspólnych płaszczyzn do rozmowy i współpracy. Poprzez Fundację Orange pomógł stworzyć 100 multimedialnych Pracowni Orange w małych miejscowościach. Oprócz integracji cyfrowej, edukacji w zakresie kreatywnego i bezpiecznego wykorzystania technologii, miejsca te pełnią też ważną funkcję społeczną – aktywizują i łączą mieszkańców wszystkich generacji we wspólnych działaniach na rzecz swojej miejscowości.
Orange Polska był jednym z inicjatorów Komitetu Dialogu Społecznego KIG, który działa na rzecz poprawy wzajemnych relacji między pracodawcami, pracownikami oraz administracją rządową i samorządową. Orange Polska był także jednym z inicjatorów stworzenia polskiej wersji Karty Różnorodności. Podpisanie Karty to zobowiązanie firmy do przestrzegania wysokich standardów dotyczących poszanowania dla różnic wynikających m.in. z wieku, płci, narodowości, wyznania czy poglądów, a także do zwalczania w stereotypów i tworzenie takiego środowiska pracy, w którym w którym wszyscy czują się szanowani.