BadaniaRadio

Raport „O tym się mówi”

Według rankingu „O tym się mówi” zdecydowanie najbardziej zasięgową publikacją w listopadzie okazał się tekst Renaty Kim z tygodnika „Newsweek Polska” zatytułowany „Szymon Hołownia »studiował« na Collegium Humanum. Oceny wpisywał rektor”. Comiesięczny raport przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Artykuł Renaty Kim na temat rzekomego „studiowania” Szymona Hołowni na Collegium Humanum wywołał małe trzęsienie ziemi w polskiej polityce. Według informatorów dziennikarki obecny marszałek sejmu miał znaleźć się na liście studentów, ale nie przychodził na zajęcia. Do sprawy szybko odniósł się sam zainteresowany, dementując, że kiedykolwiek podjął studia na tej uczelni, choć przyznał, że złożył wniosek o przyjęcie na studia. Informacje „Newseeka” jednak błyskawicznie obiegły medialny i polityczny świat. Na podstawie ustaleń dziennikarki w listopadzie powstało 859 publikacji, których zasięg Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 69,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Żaden inny materiał dziennikarski w listopadzie nawet nie zbliżył się do takiego wyniku. Była to zdecydowanie najczęściej komentowana publikacja tego miesiąca. Należy podkreślić, że jest to pierwszy materiał tygodnika „Newsweek Polska”, który znalazł się na czele zestawienia „O tym się mówi”.

 

 

Dwa kolejne miejsca przypadły tvn24.pl/OKO.press i „Gazecie Wyborczej”

Na drugim miejscu listopadowego rankingu najbardziej zasięgowych publikacji znalazł się artykuł dwóch współpracujących redakcji. Chodzi o tekst Marii Pankowskiej z OKO.Press i Sebastiana Klauzińskiego z tvn24.pl. W OKO.press ukazał się pod tytułem „36 spotkań Ziobry z ks. Michałem O. Jak ustawiono konkurs dla Fundacji Profeto”, a w tvn24.pl – „Jak ksiądz Michał O. szykował się do budowy Medialnego Centrum Ewangelizacji”. Reporterzy opisali proceder ustawienia przetargu z Funduszu Sprawiedliwości, który wygrała Fundacja Profeto. Na ustalenia autorskiego śledztwa inni dziennikarze powoływali się w listopadzie 46 razy. Powstałe w ten sposób publikacje osiągnęły zasięg wynoszący 10,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Minimalnie mniejszy zasięg osiągnął artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej” pt. „Na czym polegał skarpetkowy biznes Profeto i księdza Olszewskiego?”. Wyniósł on 10,1 mln potencjalnych kontaktów. Materiał cytowano w 77 publikacjach innych redakcji. Dziennikarz w szczegółach opisał, na czym polegał nielegalny proceder, za którym stał ksiądz Michał O. „Skarpetki, które za 3,5 mln zł Profeto kupowało po preferencyjnej cenie jako »prezenty dla darczyńców «, ksiądz odsprzedawał na niemieckim Amazonie. Przebicie? Nawet 10 mln zł”.

„Rekordowe kilometrówki członka podkomisji smoleńskiej Macierewicza. Osiem razy objechał kulę ziemską” to tytuł czwartego w listopadowym rankingu artykułu, którego autorem jest Marcin Rybak z „Gazety Wyborczej”. Według dziennikarza Andrzej Łuczak, inżynier geolog i informatyk, kosztował podatników ponad milion złotych. Za sam zwrot kosztów podróży służbowych i noclegów zgarnął 235 tys. zł – ustalił Rybak. Na jego informacje chętnie powoływały się inne media. W ten sposób w ciągu miesiąca powstało 56 publikacji. Ich zasięg wyniósł 6,6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Ostatnie miejsce zestawienia „O tym się mówi” przypadło Szymonowi Jadczakowi z Wirtualnej Polski za tekst „3601 aktów notarialnych. Tak kancelaria wiceministra Jacka Tomczaka zarabia na branży deweloperskiej”, który miesiąc wcześniej znalazł się na czele rankingu październikowego. To tekst, w którym dziennikarz opisał powiązania wiceministra z branżą deweloperską i konflikcie interesów ze sprawowaną przez niego funkcją w rządzie. W listopadzie powstało kolejnych 86 publikacji na bazie śledztwa Jadczaka. Ich zasięg IMM oszacował na 6,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Przypomnijmy, że ujawnione fakty doprowadziły do dymisji wiceministra.

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

foto, źródło. Grupa Eurozet

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *