BadaniaSport w TV

Rekordowy ruch w redGalaxy CDN podczas transmisji KSW39 dla KSWTV

Transmisja KSW39 zrealizowana przez Atende Software dla KSWTV to jedno z większych w historii wydarzeń strumieniowanych w polskim internecie, które wygenerowało ruch w systemie redGalaxy CDN na poziomie 360 Gb/s (gigabitów na sekundę). Jakim wyzwaniom związanym ze strumieniowaniem dużych wydarzeń w internecie trzeba dziś sprostać, by osiągnąć sukces?
 
Dostarczanie plików i materiałów multimedialnych do bardzo dużej liczby abonentów sieci telekomunikacyjnych równocześnie możliwe jest dzięki systemom klasy CDN (Content Delivery Network), opartych na grupach serwerów dystrybucyjnych, przechowujących udostępniane treści możliwie blisko użytkownika końcowego. Taka architektura poprawia dostępność i jakość materiałów wideo – klienci łączą się zawsze z automatycznie wybieranym dla każdego użytkownika usługi najlepszym serwerem pod względem bliskości i obciążenia. Stworzona przez Atende Software infrastruktura redGalaxy CDN składa się z blisko 200 takich węzłów, zlokalizowanych w najważniejszych krajowych i zagranicznych punktach wymiany ruchu oraz w sieciach operatorów telekomunikacyjnych. Podczas wspomnianego już streamingu dla KSWTV ruch w systemie redGalaxy CDN osiągnął poziom 360 Gb/s. Dla przykładu, największy krajowy punkt wymiany ruchu – PLIX w szczytowym momencie odnotowuje ruch na poziomie 700 Gb/s. Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas strumieniowania wydarzeń online oraz budowy własnej telewizji internetowej?
 
Istnieje kilka modeli współpracy pomiędzy dostawcą technologii CDN a właścicielem telewizji internetowej. Pierwszy z nich polega na skorzystaniu z kompleksowych usług dostawcy – zaczynając od CDN, przez przechowywanie, transkodowanie treści, aż po korzystanie z gotowego playera oraz całej platformy OTT (Over The Top TV), tak np. zbudowana została współpraca Atende Software z KSWTV. Skrajnie odmiennym modelem jest korzystanie jedynie z systemu dystrybucji treści (CDN). W tym przypadku kwestie portalu, aplikacji, kodowania i zabezpieczeń pozostają po stronie właściciela telewizji internetowej lub zostają rozproszone na innych podwykonawców.

Pośredni model współpracy bazuje na dostarczeniu technologii CDN wraz z kodowaniem i przechowywaniem treści, ale właściciel treści samodzielnie buduje portal i aplikacje mobilne.
We wszystkich przypadkach CDN może zostać wykorzystany zarówno do dystrybucji treści live (strumieniowanie w czasie rzeczywistym) lub VOD (nagrywanie i strumieniowanie choćby tylko z kilkusekundowym opóźnieniem).
Rozwój rynku telekomunikacyjnego, ogólny wzrost konsumpcji treści w internecie, rosnące wymagania internautów i dystrybutorów dotyczące zabezpieczeń treści przed kopiowaniem, stawiają przed projektantami systemów CDN coraz większe wyzwania. Dlatego niezależnie od tego, jaki model współpracy z dostawcą technologii CDN wybierzemy, musimy pamiętać o kilku niezwykle ważnych detalach, które składają się na efekt końcowy działania telewizji internetowej, a tym samym na zadowolenie użytkowników:
Dostosowanie systemu do różnych urządzeń końcowych.
Każde urządzenie końcowe, na którym użytkownik odbiera treść (smartfony, różnego rodzaju przeglądarki, telewizory, urządzenia typu Apple TV, czy Chromecast) ma inne wymagania w zakresie protokołów, kodeków, rozdzielności. Przy budowaniu platform wideo należy koniecznie zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiedniej technologii, która automatycznie dostosuje treść do możliwości konkretnego urządzenia końcowego.
Dostarczenie treści do użytkownika końcowego.
Ze względu na trudność szybkiego skalowania pojemności sieci telekomunikacyjnych przez ich operatorów, konieczne jest uruchamianie węzłów dystrybucyjnych możliwie blisko użytkownika końcowego – wymaga to inteligentnego zarządzania ruchem w sieci i mechanizmu, który automatycznie kieruje użytkownika na najlepszy dla niego węzeł CDN.  
Zabezpieczanie treści przed kopiowaniem.
Przed projektantami systemów telewizji internetowej często stawiane są wysokie wymagania nakładane przez właścicieli kontentu, którym zależy na maksymalnym zabezpieczeniu treści przed nielegalnym dostępem i kopiowaniem. Dlatego niezbędne jest zastosowanie uznanych na rynku systemów klasy DRM (Digital Rights Managment), służących do zabezpieczania treści multimedialnych, zwłaszcza w kontekście różnorodności platform klienckich.
Nowe funkcjonalności i oczekiwania użytkowników.
Stały wzrost popularności transmisji strumieniowych sprawia, że użytkownicy mają coraz większe wymagania dotyczące dostępnych funkcjonalności. Spełnienie ich jest jednym z kluczowych elementów gwarantujących satysfakcję konsumencką. Takie funkcje to między innymi timeshift, która umożliwia wstrzymanie i przewijanie programu nadawanego na żywo. Coraz bardziej popularna staje się też usługa PVR (Network Personal Video Recorder), czyli nagrywarka w chmurze, która pozwala na rejestrowanie dowolnej liczby materiałów równocześnie. Należy zwrócić również uwagę na konieczność dostosowania technologii do upowszechniających się produkcji realizowanych w rozdzielczości 4K, z wykorzystaniem techniki HDR (High Dynamic Range).
Ciągły wzrost wolumenu ruchu w internecie.
Wolumen ruchu wideo w internecie rośnie obecnie w tempie wykładniczym. Wynika to zarówno ze wzrostu konsumpcji treści jak i ze stopniowej migracji tradycyjnych platform telewizji płatnej do internetu. Warto wykorzystać wynikające z tego możliwości, np. dokładnego profilowania kontentu pod konkretnego odbiorcę do budowy nowych narzędzi biznesowych.
Wydaje się to szczególnie atrakcyjną opcją w kontekście dynamicznej sytuacji na polskim rynku medialnym. Wiele wskazuje na to, że to właśnie telewizja internetowa zdominuje rynek wideo, co pozwoli na wykorzystanie potencjału polskich innowacyjnych firm technologicznych, między innymi takich jak Atende Software.
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *