Retrospektywa Gorzkie historie: Kino Radu Jude
Podczas 36. edycji FIDMarseille, w lipcu tego roku, należącego do sieci festiwalowej Doc Alliance, poświęcono retrospektywę jednemu z najodważniejszych i najbardziej prowokujących głosów współczesnej europejskiej kinematografii: Radu Jude. DAFilms przedstawia wybór filmów rumuńskiego twórcy, ze szczególnym uwzględnieniem jego kina non-fiction.
Chociaż można by argumentować, że twórczość Jude’a nigdy nie jest całkowicie fikcyjna – ponieważ jest tak głęboko zakorzeniona w (głównie rumuńskim) kontekście społeczno-politycznym – nasz wybór koncentruje się na tych z jego filmów, które mają bardziej wyraźne podejście dokumentalne lub eksperymentalne, a także na dwóch jego wcześniejszych krótkometrażowych filmach fabularnych.
Znajdziemy tu opowieść o zabawkach kpiących z polityki seksualnej i konsumpcjonizmu (Plastic Semiotic), duchy w rodzinnych kuchniach (It Can Pass Through the Wall) i fotografie, które odmawiają milczenia (Wspomnienia z Frontu Wschodniego). Niezależnie od tego, czy analizuje niewygodną przeszłość Rumunii z czasów II wojny światowej, dramatyzuje małe domowe chwile z niepokojącą precyzją (Alexandra), czy też pyta, co naprawdę stało się z marszałkiem Antonescu (The Marshal’s Two Executions), Jude pozwala historycznym zapisom mówić – głośno, wyraźnie i z dużą dozą cynizmu. W The Dead Nation porusza trudną historię rumuńskiego Holocaustu.
To mniej znane tytuły z filmografii jednego z ulubieńców festiwali filmowych, pokazujące jednak silne zakorzenienie w dokumencie.
Subskrybować
foto, źródło. Dafilms
