Trendy na rynku wideo

Popularność platform connected TV powoduje, że dostawcy telewizji płatnej coraz częściej przenoszą swoje usługi do internetu i to właśnie telewizja internetowa zdominuje rynek wideo. Pozwala to na wykorzystanie potencjału polskich innowacyjnych firm technologicznych, takich jak Atende Software.
 
Telewizor inteligentny staje się nie tylko miejscem konsumowania treści, ale także zbierania danych o zachowaniach konsumenckich. Aplikacje dla platform TV, poza dostarczaniem użytkownikom kontentu, pozwolą na gromadzenie cennych danych – o tym, kto i co ogląda, oraz w jaki sposób to robi: czy coś nas szczególnie zainteresowało i oglądamy materiał powtórnie, czy materiał nas znudził i pomijamy jego fragmenty, czy chcemy oglądać towarzyszące mu reklamy. Dotychczas dostawcy płatnej telewizji (platformy satelitarne, czy telewizje kablowe) nie mieli aż tak obszernej wiedzy o użytkowniku. Przeniesienie telewizji do internetu umożliwia bardzo dokładne profilowanie kontentu pod konkretnego odbiorcę, ale również przyczyni się do rozwoju nowych narzędzi biznesowych dla dostawców usług telewizyjnych wykorzystujących systemy sztucznej inteligencji i rozpoznawanie zachowań użytkowników.  
– Myślę, że w najbliższym czasie już nie tylko stacje telewizyjne, ale i dostawcy płatnej telewizji staną się mocnymi graczami wśród brokerów branży reklamowej. Ich siłą będzie możliwość profilowania reklam oraz kontentu pod konkretnego użytkownika, co z pewnością zwiększy ich skuteczność, a ta, jak wiemy, jest jedną z istotniejszych czynników przy planowaniu budżetów reklamowychmówi Przemysław Frasunek, Dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych Atende Software. –  Reklama może być wszyta w treść linearną (tak jak dzieje się to teraz), może być prezentowana przed treścią VOD, albo w innych różnych miejscach, np. profilowana pod konkretnych klientów w czasie rzeczywistym (wówczas przy tym samym kontencie, w tym samym czasie każdemu użytkownikowi będą wyświetlać się indywidualnie dobrane do jego upodobań reklamy)dodaje Frasunek.
Wirtualna rzeczywistość to kolejny, obok wykorzystania techniki 360 stopni, trend na rynku producentów telewizyjnych i producentów sprzętu. Multimedia, jak każda inna dziedzina, ciągle testują nowe możliwości rozwoju branży, tak na przykład było z popularnością technologii 3D, która jednak nie zrewolucjonizowała rynku. Teraz przypuszczalnie wiele produkcji będzie powstawało przy użyciu techniki 4K, pojawią materiały wideo wykorzystujące technikę 360 stopni. Od strony technologicznej polskie firmy są na to gotowe.
Dla Atende Software to jedynie kwestia przygotowania playera, który odpowiednio wycina ze sfery, z pola widzenia właściwy fragment i daje użytkownikowi możliwość sterowania punktem, z którego ogląda obraz. To nie wpływa ani na dystrybucję, ani na kodowanie treści, jest jedynie kwestią wizualizacji. Większym wyzwaniem jest zapewnienie kontentu – 360, czy VR. Sfilmowanie tego jest dużo bardziej czasochłonne i droższe. Pytanie na ile to będzie opłacalne dla dostawcówkomentuje Przemysław Frasunek.
Prawdopodobnie większe szanse na rozwój niż technika 360 stopni będą miały produkcję VR, które najlepiej sprawdzą się w interaktywnych grach, w mniejszym zakresie w filmach wideo. Pewnym ograniczeniem jest tu konieczność posiadania odpowiedniego sprzętu, którego możliwości techniczne nie są jeszcze najlepiej rozwinięte oraz wciąż stosunkowo wąska grupa celowa.
Polscy dostawcy oprogramowania telewizji internetowych wyróżniają się na tle innych graczy na rynku.
Na rynku telewizji internetowej przewagę będą miały firmy świadczące kompleksowe usługi.
– Nasza autorska platforma redGalaxy zawiera cały zestaw narzędzi niezbędny do budowania telewizji internetowej, umożliwia przechowywanie, transkodowanie, dystrybucję oraz zabezpieczenie treści przed kopiowaniem. Gdyby powstała teraz, np. nowa telewizja, która chciałaby przenieść swoje usługi do internetu, to jesteśmy w stanie, w oparciu o usługi redGalaxy, w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy dostarczyć im gotowy produkt wyjaśnia Przemysław Frasunek. – Usługa redGalaxy służy do budowy telewizji internetowej i umożliwia transmitowanie treści o bardzo wysokiej jakości do praktycznie nieograniczonej liczby widzów. Zazwyczaj firmy konkurencyjne skupiają się na jednym obszarze np. na dystrybucji treści, jej transkodowaniu, czy aplikacjach. My natomiast mamy kompleksowy zestaw usług, czyli zajmujemy się całym tym  łańcuchem związanym z przetwarzaniem i udostępnianiem treści w internecie – dodaje Frasunek.

Atende Software jest wiodącym dostawcą usług dla telewizji internetowych takich jak: player.pl czy KSW TV, a także partnerem technologicznym najważniejszych przedsięwzięć multimedialnych w Polsce. Usługi z ekosystemu redGalaxy:

  • redGalaxy CDN – rozproszony, złożony z setek serwerów ulokowanych u najważniejszych dostawców Internetu, system dystrybucji treści (content delivery network), którego dzienne obciążenie osiąga poziom 400 Gb/s;
  • redGalaxy Storage – rozproszone archiwum treści, przeznaczone do bezpiecznego przechowywania bardzo dużej ilości danych;
  • redGalaxy Coder – rozproszony system przeznaczony do transkodowania (przetwarzania) treści VOD do postaci umożliwiającej dystrybucję w sieci Internet;
  • redGalaxy Player – wieloplatformowy odtwarzacz treści, wspierający przeglądarki internetowe, urządzenia mobilne oraz telewizory inteligentne;
  • redGalaxy Portal – kompleksowa platforma OTT, umożliwiająca prezentację oferty i sprzedaż treści;

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *