ARTE.tvMediaZapowiedzi TV

Trzy nowe opery w cyklu ARTE Opera w marcu, w tym “Hamlet” Warlikowskiego

W marcu, w ramach 5. sezonu cyklu ARTE Opera, platforma streamingowa ARTE.tv przygotowała wyjątkową ofertę dla miłośników muzyki operowej. Melomani będą mogli zobaczyć aż trzy nowe opery – muzyczną odsłonę powieści „Wojna i Pokój” w reżyserii Dmitrija Czerniakowa, czteroaktowe dzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta „Wesele Figara” oraz znany wszystkim Szekspirowski dramat „Hamleta” zrealizowany przez Krzysztofa Warlikowskiego, transmitowany na żywo prosto z Paryskiej Opery Narodowej. Przedstawienia operowe będą dostępne bezpłatnie z napisami w sześciu językach: polskim, niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim i hiszpańskim na platformie streamingowej ARTE.tv pod linkiem www.arte.tv/opera.

 

Od niedzieli, 5 marca polscy widzowie ARTE.tv mogą zobaczyć wystawianą w Bawarskiej Operze Państwowej zjawiskową operę „Wojna i Pokój” w reżyserii Dmitrija Czerniakowa, pod kierownictwem muzycznym Vladimira Jurowskiego: https://www.arte.tv/pl/videos/113701-000-A/siergiej-prokofjew-wojna-i-pokoj/. Jest to sztuka, która bije wszelkie dymensje: Prokofiew udźwiękowił epokową powieść Tołstoja jako potężny ciąg scen pomiędzy historią miłosną Nataszy Rostowej i Andrzeja Bołkońskiego, a bitwą rosyjskiej armii z wojskami Napoleona. Największe dzieło muzyczno-dramatyczne Prokofiewa łączy w 13 obrazach dramat społeczny z kroniką dziejów, tworząc monumentalną całość. Po raz pierwszy „Wojna i Pokój” zostanie wystawiona w Monachium. Rosyjski reżyser Dmitrij Czerniakow zazwyczaj przenosi fabuły operowe do czasów współczesnych, często prezentuje je w pozornie codziennych lub intymnych sceneriach i sytuacjach przez co widzowie nigdy nie mogą uciec w zdystansowaną perspektywę planu ogólnego. Poruszają nas przedstawione w swojej niedoskonałości postaci, ze swoimi błędami i raz to udanymi, innym razem daremnymi próbami bycia szczęśliwymi.

Nie sposób wyobrazić sobie Wiedeńską Operę Państwową bez opery komicznej Mozarta. Już 11 marca widzowie ARTE.tv będą mogli zobaczyć jedną z najwybitniejszych oper w historii muzyki: „Wesele Figara”. Już w ramach swojej pierwszej współpracy Wolfgang Amadeusz Mozart i jego librecista Lorenzo Da Ponte podjęli ryzyko: rozpoczęli pracę nad operą nie otrzymawszy ani zlecenia na dzieło, ani obietnicy jego wystawienia czy zapłaty. Ponadto oryginał, komedia Beaumarchais´go, został krótko wcześniej zakazany przez cesarza Józefa II, ponieważ „sztuka zawiera wiele obraźliwych elementów”. Dyplomatycznie utalentowany Da Ponte zdołał rozwiać wątpliwości cesarza i nawet go przekonał, aby osobiście nakazał wystawienie prapremiery „Wesela Figara” w teatrze Hofburgu. Tym razem, Barrie Kosky, jeden z najbardziej innowacyjnych reżyserów operowych naszych czasów, odważył się na nową interpretację Figara, pod kierownictwem głównego dyrektora muzycznego Philippe’a Jordan’a i z udziałem Andrè’a Schuen, Hanna-Elisabeth Müller, Ying Fang i Peter’a Kellner’a w rolach głównych.

Z kolei 30 marca o godz. 19:30 odbędzie się transmisja „Hamleta” prosto z Paryskiej Opery Narodowej. Inscenizacja została zrealizowana przez polskiego reżysera Krzysztofa Warlikowskiego pod kierownictwem muzycznym Thomasa Hengelbrocka. „Być, albo nie być” – Szekspir i jego dramaty do dziś poruszają poetów, filozofów i muzyków. Romantyków XIX wieku fascynował szczególnie „Hamlet”, tragedia zadającą pytania egzystencjalne, opowiadająca o nieszczęśliwej miłości Ofelii i mściwym duchu ojca Hamleta. Ambroise Thomas przekłada dzieło Szekspira na muzyczno-dramatyczny język wielkiej opery francuskiej (grand opera). Otchłanie ludzkiej psychiki są głównym motywem produkcji Krzysztofa Warlikowskiego. Również w przypadku Hamleta zgłębia on szaleństwo, które leży u podstaw dramatu Szekspira i udźwiękowienia Thomasa. Słynny francuski baryton Ludovic Tézier śpiewa rolę tytułową, a Lisette Oropesa wciela się w rolę Ofelii.

Partnerzy ARTE Opera:

Teatr Wielki – Opera Narodowa (Warszawa),
Festiwal w Aix-en-Provence (Aix-en-Provence),
Holenderska Opera Narodowa (Amsterdam),
Gran Teatre del Liceu (Barcelona) ,
Staatsoper Unter den Linden (Berlin),
Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela),
Semperoper (Drezno),
Opera Państwowa w Hamburgu (Hamburg),
Fińska Opera Narodowa (Helsinki),
Opera w Lozannie (Lozanna),
Royal Opera House (Londyn),
Teatro Real (Madryt),
Teatro alla Scala (Mediolan),
Bawarska Opera Państwowa (Monachium),
Teatro Massimo (Palermo),
Opéra-Comique de Paris (Paryż),
Paryska Opera Narodowa (Paryż),
Czeska Opera Narodowa (Praga),
Opéra National du Rhin (Strasburg),
Wexford Festival Opera (Wexford),
Wiedeńska Opera Narodowa (Wiedeń),
Opernhaus Zurich (Zurych).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *