Sport w TVViaplay

Verstappen zmierza po tytuł, druga odsłona sprintu – Grand Prix™ Austrii i cały sezon F1® na Viaplay!

Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023! Dziesiąta runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się Austrii. Czy na torze Red Bull Ring Max Verstappen ponownie nie da szans rywalom? W tym sezonie Holender już sześciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium i jest na jak najlepszej drodze do obrony mistrzowskiego tytułu.

 

Lidera stara się gonić jego kolega z zespołu Sergio Perez, znakomicie radzi sobie Fernando Alonso (Aston Martin), który regularnie melduje się na czołowych lokatach, ostatniego słowa nie powiedział też Lewis Hamilton (Mercedes), ale czy to wystarczy do nawiązania walki ze znakomitym Holendrem? Czy w Austrii rywalom uda się w końcu przełamać dominację ‘Czerwonych Byków’? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay!

Zmagania w Formula 1 Rolex Grosser Preis von Oesterreich 2023 rozpoczną się od sesji treningowej w piątek 30 czerwca o godz. 13:15. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 2 lipca od godz. 13:25. Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi F1®, a także zmagania kierowców Formuły 2, Formuły 3 i włoskiej Formuły 4 z polskim komentarzem oraz najwyższej jakości programy studyjne, w tym podsumowanie każdego Grand Prix™ w Magazynie F1® tylko na Viaplay! Do zobaczenia na #ViaF1!

Wymagający, górski tor

Tor wyścigowy Red Bull Ring zlokalizowany jest w małym, austriackim mieście Spielberg w alpejskim regionie Styria. Obiekt został wybudowany w 1969 roku jako Oesterreichring i na przestrzeni dekad przechodził wiele przemian i modernizacji, lata świetności przeplatając okresami niebytu w świecie motor sportu. Zawsze był to jednak bardzo szybki i niebezpieczny tor, którego wąska nitka wytyczona na mocno pofałdowanym, górskim terenie powodowała, że kierowcy osiągali na nim bardzo wysokie średnie prędkości.

W 2004 roku obiekt przejął koncern Red Bull. Przez kilka lat trwały rozmowy z udziałem kilku podmiotów na temat formy modernizacji. Ostatecznie w 2008 roku ruszyła przebudowa, a tor został ponownie otwarty w 2011 roku. Ostatecznie jego układ nie uległ żadnej zmianie, całkowicie odmieniła się za to okolica – poczyniono ogromne inwestycje w modernizację całej infrastruktury i obecnie jest to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie.

Na papierze Red Bull Ring ma bardzo prosty układ. Składa się głównie z prostych oraz kilku zakrętów. Jest to jednak wymagający i szybki obiekt na którym każdy najmniejszy błąd ma swoje konsekwencje, bo różnice w czasach okrążeń są niewielkie. W kwalifikacjach kierowcy pokonują okrążenie ze średnią prędkością ponad 240 km/h.

Obiekt ma kilka prostych zakończonych mocnym hamowaniem, więc wyprzedzanie należy do najprostszych w sezonie. Lokalizacja w górach, na wysokości ponad 600 m n.p.m. ma spory wpływ na funkcjonowanie samochodu, gęstość powietrza jest tu bowiem niższa. Oznacza to, że bolid generuje mniejszy opór, a więc można jechać szybciej na prostych. To również wyzwanie dla silnika i hamulców, do chłodzenia których wykorzystywany jest pęd powietrza. Ma to również wpływ na moc silnika, ponieważ na takiej wysokości bardziej obciążona jest turbosprężarka.

Druga odsłona sprintu

Na Red Bull Ring obejrzymy drugi z sześciu zaplanowanych na ten sezon wyścigów sprinterskich. Pierwszy tegoroczny sprint, w Azerbejdżanie pod koniec kwietnia, na swoje konto zapisał Perez, który w Baku triumfował także w regularnym wyścigu.

W związku z dodaniem sprintu zmianie uległa nieco formuła całego weekendu z Grand Prix™ Formuły 1. W piątek drugi z tradycyjnych treningów zastąpią kwalifikacje do niedzielnego wyścigu. Natomiast w sobotę sprint poprzedzony będzie oddzielnymi kwalifikacjami, które zastąpią trening numer trzy. Kwalifikacje do sprintu zostaną podzielone na trzy segmenty, a ich długość będzie inna: Q1 – 12 minut, Q2 – 10 minut i Q3 – 8 minut. Podobnie jak w ubiegłych latach, sprint będzie rozgrywany na dystansie 100 km. Nagradzanych będzie ośmiu najszybszych kierowców. Zwycięzca otrzyma 8 punktów, a kierowcy z miejsc 2-8 odpowiednio od 7 do 1 punktu.

Dystans jest wyraźny

W klasyfikacji kierowców F1® wyraźnie prowadzi broniący tytułu Max Verstappen z Red Bulla. Holender triumfował w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii i Kanadzie. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet ośmiu zwycięstw! Co prawda austriacki wyścig jest dziesiątym w tegorocznym kalendarzu, ale majowe Grand Prix™ Emilii Romanii zostało odwołane z uwagi na powodzie pustoszące wtedy ten region Włoch.

Liderem klasyfikacji kierowców jest oczywiście broniący tytułu Verstappen (195 punktów), którego najgroźniejszym rywalem był jak do tej pory jego kolega z zespołu Sergio Perez. Meksykanin zgromadził 126 punktów. Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 117 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 102.

Znakomite wyniki ‘Czerwonych Byków’ przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keynes, z 321 punktami na swoim koncie, w zasadzie już w pierwszej połowie sezonu zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu Mercedes uzbierał bowiem „tylko” 167 punktów, trzeci Aston Martin ma ich 154, a czwarte Ferrari 122. Pozostałe zespoły od wspomnianej czwórki dzieli już dystans kilku prostych.

Kto dogoni mistrza?

„Rozumiem, że ludzi może to trochę nudzić, gdy jeden zespół dominuje. Mieliśmy taką sytuację za czasów Mercedesa, czy wcześniej Ferrari. Gdy Mercedes dominował, zawdzięczał to ciężkiej pracy całego zespołu, co było niezwykle imponujące. Nigdy nie uważałem, że trzeba ich jakoś powstrzymywać czy odgórnie przeciwdziałać tej sytuacji. Chodziło raczej o pracowanie jeszcze ciężej i systematyczne próby dogonienia ich bolidów”mówi Verstappen i trudno oprzeć się wrażeniu, że nawiązuje do niedawnych nawoływań Mercedesa by powstrzymać dominację Red Bulla.

„Teraz jestem prawdopodobnie jeszcze bardziej zmotywowany, ponieważ wiem, że mam zwycięski samochód. Gdy przyjeżdżasz na weekendy wyścigowe i wiesz, że twoim maksimum jest może piąte, szóste miejsce, wówczas… Jasne, nadal jest o co walczyć, ale to pewnie mniejsza motywacja niż kiedy jadąc na wyścig wiesz, że możesz wygrać”podkreśla jednak Holender, dla którego nadrzędnym celem na Red Bull Ring jest kolejny triumf.

Warto jednak zaznaczyć, że przed dwoma tygodniami w Kanadzie oglądaliśmy najsłabszy występ Red Bulla w tym roku. Zwyciężył Verstappen, ale jego przewaga w tempie wyścigowym nad pozostałymi kierowcami była najmniejsza w tym sezonie.

Stało się tak z uwagi na kilka czynników, ale faktem jest, że Aston Martin i Mercedes wciąż pracują nad udoskonaleniem swoich maszyn, a wprowadzone w ostatnich tygodniach poprawki wyraźnie polepszyły wydajność bolidów obu stajni. Tymczasem Red Bull musi mierzyć się z karą ograniczenia prac nad aerodynamiką za przekroczenie limitu budżetowego.

Mimo wszystko przewaga ‘Czerwonych Byków’ nad resztą stawki jest na tyle wyraźna, że nawet gdyby pozostałe zespoły zniwelowały różnice w osiągach bolidów i regularnie toczyły wyrównane boje o zwycięstwo, i tak trudno im już będzie dogonić Red Bulla w obu ‘generalkach’.

Nowy format relacji – zespół F1® Viaplay Polska zaprasza!

Użytkownicy Viaplay w Polsce mają dostęp do niezwykle obszernych i przygotowanych z najwyższą starannością relacji z wyścigów F1® – z najnowocześniejszą produkcją studyjną, reportażami z torów, analizami oraz komentarzami najlepszych specjalistów od tematyki Formuły 1 i sportów motorowych. Ponadto podczas wyścigów subskrybenci platformy mają do wyboru również cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.

Za komentarz podczas piątkowej sesji kwalifikacyjnej, sobotniego sprintu oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Austrii odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Bartosz Budnik. O najnowszych doniesieniach z Montrealu informować będzie Mikołaj Sokół.

Studio poprowadzi Aldona Marciniak, a jego gośćmi będą najlepsi dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce: Maciej Jermakow, Robert Smoczyński, Bartosz Pokrzywiński, Kamila Kotulska oraz Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari).

Magazyn F1 i międzynarodowa ekipa Viaplay

O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w Magazynie F1, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Na najnowsze wydanie magazynu zapraszamy w poniedziałek, 3 lipca, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Austrii analizować będą: Michał Gąsiorowski, Maciej Jermakow, Patryk Sokołowski, Bartosz Budnik i Bartosz Pokrzywiński.

Zespół dziennikarski F1® w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również znakomici dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk David Coulthard, Finowie Mika Häkkinen i Heikki Kovalainen oraz Duńczyk Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.

Nie tylko F1

Oprócz najszybszej serii wyścigowej świata użytkownicy Viaplay mogą pasjonować się także wyścigami Formuły 2, Formuły 3 oraz włoskiej Formuły 4. Transmisje z wszystkich wymienionych serii odbywają się z polskim komentarzem, podobnie jak transmisje z wyścigów serii IndyCar, również dostępne dla polskich widzów na platformie Viaplay.

Do zobaczenia w Viaplay, nowym domu F1® w Polsce!

#ViaF1

Formula 1 Rolex Grosser Preis von Oesterreich 2023 – plan transmisji:

piątek (30.06)

godz. 09:55-11:10 / trening F3

godz. 11:00-12:25 / trening F2

godz. 13:15-15:35 / trening F1

godz. 14:55-16:05 / kwalifikacje F3

godz. 15:50-17:00 / kwalifikacje F2

godz. 16:30-19:30 / studio i kwalifikacje do wyścigu F1

sobota (01.07)

godz. 09:55-11:25 / sprint F3

godz. 11:50-14:20 / studio i kwalifikacje do sprintu F1

godz. 13:40-15:10 / sprint F2

godz. 15:25-19:25 / studio i sprint F1

niedziela (02.07)

godz. 08:20-09:50 / wyścig F3

godz. 9:50-11:35 / wyścig F2

godz. 13:25-19:00 / studio i wyścig F1

poniedziałek (03.07)

godz. 17:30-19:30 / magazyn F1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *